- 8 - ander gebeurt ook bij woningexploitatie. Uit informatie bij andere gemeenten blijkt dat ook andere gemeenten een dergelijk beleid voeren. Tot op heden werd ook in Zundert de exploitant verplicht tot het aanleggen van parkeerplaatsen, ingericht volgens de voorschriften van de gemeente. Deze parkeerplaatsen werden vervolgens overgedragen aan de gemeente. De heer v.d. Broek vraagt of sprake is van een gewijzigd beleid. Wanneer dit inderdaad het geval is, dan vraagt hij of kan worden aangegeven op welke gronden dit beleid is gewijzigd. De aanleg van de parkeerplaatsen aldaar past overigens uitstekend in het 'Komplan". Het verdient echter wel aanbeveling dat middels het aanbrengen van borden op een duidelijke manier wordt verwezen naar de parkeerplaatsen. De heer Adriaensen zegt dat de Molenstraat aan het veranderen is in een appartementenlaan die een middelgrote stad niet zou misstaan. Een deugde lijk beleid hiervoor ontbreekt echter. De heer v.d. Broek merkte op dat een en ander goed past binnen het 'Komplan', maar naar de mening van de heer Adriaensen is dit juist niet het geval. Naar zijn mening wordt de Molen straat verkwanselt aan particuliere exploitanten. Daarbij worden beeldbepa lende gevels veranderd in appartementcomplexen die qua grote en qua sfeer niet helemaal bij het beeld van de Molenstraat passen. Het zou een goede zaak zijn dat dergelijke beleidsveranderingen aan de orde worden gesteld in de gemeenteraad. Uit de discussie zou naar voren moeten komen wat men nu eigenlijk wil met de Molenstraat. Ten aanzien van de volkshuisvesting merkt de heer Adriaensen op, dat de gemeente Zundert als gevolg van het steeds negeren van afspraken het zwarte schaap is geworden van Stadsgewest en provincie. De uitspraken van wethou der v.d. Kloot in de krant lezende wordt een en ander er ook niet beter op. De fractie Groen Zundert distantieert zich dan ook van deze uitspraken. De consequenties van dit beleid worden immers steeds duidelijker. De gemeente neemt geen bouwinitiatieven meer in de sociale sector. Dit gaat ten koste van die inwoners die zich geen duur appartement kunnen veroorloven. Wonen is echter een grondrecht en het huidige beleid leidt dan ook tot a-sociaal volkshuisvestingsbeleid. De fractie Groen Zundert weigert daar aan mee te werken De heer v. Tichelt merkt op dat de WD volledig instemt met het voorstel. Er wordt een parkeervoorziening gerealiseerd die rechtstreeks aansluit op de Molenstraat. Dit was in feite ook hetgeen waarom werd gevraagd. De heer Damen zegt dat de Fractie Werknemersbelangen niet erg gelukkig is met de bouw van steeds meer appartementen in de Molenstraat. Deze straat dreigt hierdoor steeds meer haar oude, dorpse karakter te verliezen. Van belang is wat de bouw van negen appartementen voor gevolgen heeft voor de problematiek ten aanzien van de richtgetallen en dergelijke. Zijn fractie vindt de wijze waarop daarop door het college in de pers is gereageerd niet erg gelukkig. Het zou wellicht beter zijn op een meer terughoudende manier te reageren, in plaats van de provincie nog verder tegen je in het harnas te jagen. Ook zijn fractie distantieert zich dan ook van deze zienswijze. Een dergelijke handelswijze wordt afgewezen, omdat je daar slechts mee bereikt dat in de toekomst nog minder mag worden gebouwd. Mevrouw Franken-Adriaensen is blij met de rechtstreekse verbinding tussen de Molenstraat en de parkeerplaats. De parkeerplaats is op die manier goed zichtbaar. Hierdoor wordt wellicht beter gebruik gemaakt van de beschikbare parkeerplaatsen Wethouder v.d. Kloot antwoordt dat er momenteel nog 820 vierkante meter beschikbaar is voor detailhandel. Door het beschikbaar stellen van 700 vierkante meter wordt daarvan een groot gedeelte gebruikt. Wellicht dat er in de toekomst nog mogelijkheden zijn, mits een en ander op een zeer goede wijze zal worden gemotiveerd. Omtrent het beleid dat exploitanten de

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1995 | | pagina 143