- 25 - lang in de commissie Algemeen Bestuur om een dergelijke klachtenregeling. Hij wil hier graag met de fractie Groen Zundert over in gesprek. De grote lijnen zullen in ieder geval overeenkomen. Mevrouw Franken-Adriaensen verzoekt een ieder nog eens na te denken over de telefonische klachten die op een standaard klachtenformulier worden ver meld. Dit kan problemen geven. Wellicht dat dit in de commissie aan de orde kan worden gesteld. De heer Damen merkt op dat zijn fractie geen problemen heeft met het voorstel. Wanneer het reglement van orde echter goed wordt nageleefd, komt het voorstel pas na de vakantie in de raad aan de orde. Wanneer dit punt op 19 juni aan de orde wordt gesteld in de commissie Algemeen Bestuur, zijn de raadsstukken voor de vergadering van juni reeds verstuurd. Het is een voorstel wat binnen een termijn van 6 weken afgehandeld zou kunnen worden. Toch moet kennelijk de procedure gevolgd worden. Zijn fractie vindt het een uitstekend voorbeeld. De heer Damen merkt op dat het een prima voorstel is De heer Adriaensen is blij met de steun die het voorstel op voorhand al heeft gekregen. De fractie gaat ervan uit dat behandeling in de raadsverga dering van juni plaats gaat vinden. Besluit De raad besluit conform het voorstel van burgemeester en wethouders. 18Voorstel tot aanpassing van de begroting 1995 verzamelwijziqing De heer van Aert heeft een mededeling die betrekking heeft op de hondenbe lasting. Het is een goede zaak dat een en ander nog eens wordt gecontro leerd. In de begrotingsbehandeling is reeds aangegeven dat de hondenbe lasting nogmaals bekeken moet worden voor het volgend jaar. Daarvoor moeten gelden beschikbaar worden gesteld. Er moet geld komen voor hondentoiletten, iets wat door alle fracties wordt gesteund. Tot op heden is er niets aan gedaan. Desnoods moet de belasting verhoogd worden. De heer Jacobs merkt op dat er in 1989 een integrale controle hondenbe lasting heeft plaatsgevonden. Deze controle heeft altijd het effect dat een aantal mensen gaan betalen. In het jaar na 1989 zijn er 86 honden meer aangegeven. Het jaar daarop was er sprake van een aantal van 195, daarna 73 en tot slot 101 honden. De heer Jacobs wil hiermee aangeven dat de uitsla gen niet zo geweldig zijn wanneer men ziet dat men Hfl. 12.7 00,uit gaat trekken voor een tijdelijk effect. Gesteld moet worden dat een ieder aan zijn verplichtingen moet voldoen, dus ook hondenbelasting betalen. Er moet dan wel iets tegenover staan voor de honden en hun eigenaren. Zijn voorkeur gaat uit naar een andere optie dan het uitgeven van Hfl. 12.700,Hij is er een voorstander van om een en ander via een steekproef te doen. Hij wil hier stemming over. Er moet een aankondiging komen in bladen. Dit zal waarschijnlijk een beter resultaat opleveren. Sinds 1989, na de integrale controle hondenbelasting is het aantal honden in aantal gestegen. Dit is geen verkeerde ontwikkeling. De voorzitter gaat ervan uit dat het voorstel gesteund wordt. Wethouder Poppelaars is van mening dat een en ander losgekoppeld dient te worden. Hondenbelasting is een belasting die ten goede komt aan de algemene middelen. Men kan algemene middelen eventueel inzetten voor hondentoilet ten. Wanneer men gaat koppelen, moeten mensen waarvan de hond geen overlast veroorzaakt vrijgesteld worden van hondenbelasting. Het is de politiek vrij om gelden beschikbaar te stellen voor hondentoiletten. Wanneer de heer Jacobs zegt dat er geen sprake is van een geweldige score, heeft hij daarin gelijk. Omwille van het gelijkheidsprincipe is het nodig om van tijd tot tijd controle uit te oefenen. De controle heeft 6 jaar geleden plaatsgevon-

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1995 | | pagina 113