- 25 -
lang in de commissie Algemeen Bestuur om een dergelijke klachtenregeling.
Hij wil hier graag met de fractie Groen Zundert over in gesprek. De grote
lijnen zullen in ieder geval overeenkomen.
Mevrouw Franken-Adriaensen verzoekt een ieder nog eens na te denken over de
telefonische klachten die op een standaard klachtenformulier worden ver
meld. Dit kan problemen geven. Wellicht dat dit in de commissie aan de orde
kan worden gesteld.
De heer Damen merkt op dat zijn fractie geen problemen heeft met het
voorstel. Wanneer het reglement van orde echter goed wordt nageleefd, komt
het voorstel pas na de vakantie in de raad aan de orde. Wanneer dit punt op
19 juni aan de orde wordt gesteld in de commissie Algemeen Bestuur, zijn de
raadsstukken voor de vergadering van juni reeds verstuurd. Het is een
voorstel wat binnen een termijn van 6 weken afgehandeld zou kunnen worden.
Toch moet kennelijk de procedure gevolgd worden. Zijn fractie vindt het een
uitstekend voorbeeld.
De heer Damen merkt op dat het een prima voorstel is
De heer Adriaensen is blij met de steun die het voorstel op voorhand al
heeft gekregen. De fractie gaat ervan uit dat behandeling in de raadsverga
dering van juni plaats gaat vinden.
Besluit
De raad besluit conform het voorstel van burgemeester en wethouders.
18Voorstel tot aanpassing van de begroting 1995 verzamelwijziqing
De heer van Aert heeft een mededeling die betrekking heeft op de hondenbe
lasting. Het is een goede zaak dat een en ander nog eens wordt gecontro
leerd. In de begrotingsbehandeling is reeds aangegeven dat de hondenbe
lasting nogmaals bekeken moet worden voor het volgend jaar. Daarvoor moeten
gelden beschikbaar worden gesteld. Er moet geld komen voor hondentoiletten,
iets wat door alle fracties wordt gesteund. Tot op heden is er niets aan
gedaan. Desnoods moet de belasting verhoogd worden.
De heer Jacobs merkt op dat er in 1989 een integrale controle hondenbe
lasting heeft plaatsgevonden. Deze controle heeft altijd het effect dat een
aantal mensen gaan betalen. In het jaar na 1989 zijn er 86 honden meer
aangegeven. Het jaar daarop was er sprake van een aantal van 195, daarna 73
en tot slot 101 honden. De heer Jacobs wil hiermee aangeven dat de uitsla
gen niet zo geweldig zijn wanneer men ziet dat men Hfl. 12.7 00,uit gaat
trekken voor een tijdelijk effect. Gesteld moet worden dat een ieder aan
zijn verplichtingen moet voldoen, dus ook hondenbelasting betalen. Er moet
dan wel iets tegenover staan voor de honden en hun eigenaren. Zijn voorkeur
gaat uit naar een andere optie dan het uitgeven van Hfl. 12.700,Hij is
er een voorstander van om een en ander via een steekproef te doen. Hij wil
hier stemming over. Er moet een aankondiging komen in bladen. Dit zal
waarschijnlijk een beter resultaat opleveren. Sinds 1989, na de integrale
controle hondenbelasting is het aantal honden in aantal gestegen. Dit is
geen verkeerde ontwikkeling.
De voorzitter gaat ervan uit dat het voorstel gesteund wordt.
Wethouder Poppelaars is van mening dat een en ander losgekoppeld dient te
worden. Hondenbelasting is een belasting die ten goede komt aan de algemene
middelen. Men kan algemene middelen eventueel inzetten voor hondentoilet
ten. Wanneer men gaat koppelen, moeten mensen waarvan de hond geen overlast
veroorzaakt vrijgesteld worden van hondenbelasting. Het is de politiek vrij
om gelden beschikbaar te stellen voor hondentoiletten. Wanneer de heer
Jacobs zegt dat er geen sprake is van een geweldige score, heeft hij daarin
gelijk. Omwille van het gelijkheidsprincipe is het nodig om van tijd tot
tijd controle uit te oefenen. De controle heeft 6 jaar geleden plaatsgevon-