- 20 -
commissie Begroting en Financiën (Befi)De fractie Werknemersbelangen
heeft geen vertegenwoordiging in deze commissie. De discussie zou zakelijk
moeten zijn. Hij neemt nu echter de vrijheid om af te dwalen van dit pad.
Hij constateert dat daar waar men inderdaad zakelijk met elkaar zou kunnen
omgaan en argumenten zakelijk uitgewisseld zouden kunnen worden, het voor
de fractie Werknemersbelangen wellicht mogelijk zou zijn geweest om deel
uit te maken van ook deze commissie. De oorzaak ligt in het feit dat men
als partijen op enig moment niet zakelijk met elkaar kon omgaan in deze
commissie. De fractie heeft dit altijd betreurd. Op het moment dat men
tracht om weer tot zakelijk discussiëren te komen, is het goed om zich te
bezinnen op de ontstane situatie. In dit kader vindt de heer Damen het goed
om op te merken dat de fractie Werknemersbelangen deze benadering zeer op
prijs stelt en dit ook nog eens wenst te benadrukken. Er is bij de
aanstelling van de waarnemend burgemeester teveel de suggestie gewekt dat
de fractie Werknemersbelangen tegen de benoeming zou zijn. Hij wil expli
ciet en uitdrukkelijk stellen dat er geen enkel argument en reden is om
zich uit te spreken tegen de benoeming. De fractie heeft zich af willen
zetten tegen de gevolgde procedure. Naarmate de tijd dat de waarnemend bur
gemeester functioneert vordert, kan zijn fractie alleen maar constateren
dat de argumenten kleiner en minder zijn geworden. Dit verheugt zijn
fractie. Daaraan gekoppeld is het moment gekomen om te kijken of men via
een echte zakelijke discussie kan komen tot invulling van de vacante plaats
die de fractie Werknemersbelangen heeft binnen de commissie Befi. Inmiddels
is er een gesprek geweest met de voorzitter van die commissie. Hij gaat
ervan uit dat er op korte termijn een initiatief genomen zal worden om met
alle partijen rond de tafel te gaan zitten om te kijken of men de impasse
kan doorbreken. De heer Damen heeft in de commissie geen vragen kunnen
stellen en doet dit derhalve nu. Met betrekking tot kapvergunningen wordt
gesteld dat men nooit een kostendekkend beleid kan voeren. Er zouden dan
nog meer bomen illegaal, zonder kapvergunning, gekapt worden. Wanneer het
tarief trendmatig met 75% verhoogd wordt, zou hij hier graag een onderbou
wing van zien. Voorts is het hem niet duidelijk hoeveel men meer moet gaan
betalen bij het verkrijgen van bouwvergunningen. Ook hierover heeft hij
graag een toelichting.
De heer Adriaensen heeft een vraag omtrent de kapvergunning. Hij gaat er in
principe vanuit dat de leges kostendekkend zijn. Zijn fractie is het
hiermee eens. Men is al een aantal jaren bezig een en ander ook kostendek
kend te maken. Naar zijn mening hoort de kapvergunning hier ook bij. Hij is
van mening dat het al dan niet illegaal kappen van bomen niet mag afhangen
van de hoogte van de leges. Het moet afhangen van de controle. Met alles
dient men controlerend en handhavend om te gaan. Wanneer dit gebeurt wordt
er niet illegaal gekapt. Men heeft dan al snel in de gaten dat wanneer dit
toch gebeurt, men te maken krijgt met de gemeente. Voorts is er in de
commissie gesproken over het tarief dat berekend wordt wanneer een bouwver
gunning wordt geweigerd. Hierover is een percentage afgesproken. Hij geeft
het college het advies dit percentage nogmaals in overweging te nemen. Ook
dit tarief zou kostendekkend moeten zijn. Een bouwvergunning kan ook
globaal getoetst worden. Iedereen heeft dan de mogelijkheid om met geringe
kosten een toetsing te laten verrichten. Wanneer men kiest voor een offi
ciële behandeling en er vindt een weigering plaats, dan moet dit tarief ook
kostendekkend zijn. Dit gezien de gedachte die achter de legesverordening
zit. Wellicht kan een minimum tarief worden ingebouwd.
De heer De Rooij komt terug op de afwezigheid van de fractie Werknemersbe
langen in de commissie Befi. Deze situatie bestaat nu een jaar. De fractie
Werknemersbelangen heeft zich tijdens vergaderingen nooit laten zien. Toch
neemt de fractie nu de vrijheid om vragen te stellen over een onderwerp wat