- 13 -
worden afspraken te maken dat inwoners van de gemeente Zundert voorrang
krijgen. Indien mogelijk moeten de panden tegen redelijke prijzen verkocht
worden zodat men hier sociale woningbouw aan vast kan koppelen.
De voorzitter merkt op dat er een verschil bestaat tussen contingentering
en het richtgetal. Het heeft invloed op het richtgetal. Alles wat gebouwd
wordt gaat hiervan af. Contingentering geeft bijv. het aantal premie-A en
premie-B woningen aan. Naar de mening van de voorzitter heeft het hier geen
invloed op. Dit wordt bepaald door de regionale volkshuisvestingscommissie.
Het aantal woningwetwoningen dat men krijgt is in eerste instantie afhanke
lijk van de behoefte aan die woningwetwoningen in de diverse gemeenten. De
RVC heeft een essentiële taak in die verdeling. Zij kunnen ook zeggen dat
het bouwbeleid van de gemeente wordt meegewogen. Dat was 6 jaar geleden al
zo en dat zal nu ook nog wel zo zijn. Het behoort dus geen invloed te
hebben maar heeft het in indirecte zin wel. De voorzitter geeft de heer
Marijnissen te kennen dat er geen rekening kan worden gehouden met inwoners
van de gemeente Zundert.
Wethouder v.d. Kloot bevestigt de opmerking dat er consequenties zijn voor
de sociale woningbouw. Vanaf volgend jaar vallen premies weg. Er is geen
sprake meer van gesubsidieerde woningbouw. Er wordt dus uitsluitend gespro
ken over het richtgetal. De discussie omtrent dit richtgetal zal uitvoerig
aan de orde komen bij de volkshuisvestingsnota. Hij vindt het wat al te
gemakkelijk om te stellen dat het richtgetal ineens in gevaar komt. Dit is
wat overtrokken. Men moet gelukkig zijn met het feit dat een particulier
stads- en dorpsvernieuwing voor zijn rekening neemt. De lokatie aldaar
vraagt immers om een betere invulling. Er kan geen voorkeur worden uitge
sproken want de gemeente Zundert betaalt op geen enkele wijze mee. Er
zouden dan gelden uit de stads- en dorpsvernieuwing beschikbaar moeten
worden gesteld. Deze pot is echter ook op. De heer v.d. Broek heeft vragen
gesteld omtrent parkeermogelijkhedenTot op heden is er geen vaststaand
beleid. Het zou nuttig zijn om enige richtlijnen vast te stellen. We zien
dit ook gebeuren bij de parkeerplaatsen aan de Beukenlaan. Het is wel
uitgangspunt maar het is geen beleid wat ooit is vastgelegd. Wellicht dat
dit in de toekomst kan gebeuren.
De heer Adriaensen vindt het jammer dat de voorzitter niet verder is gegaan
met de beantwoording van de vraag. Hij vraagt zich af of de stelling juist
is dat het appartementenbeleid in de gemeente Zundert leidt tot een veren
ging van het beleid tot het bouwen van sociale huurwoningen. Wellicht kan
zelfs gesproken worden van een absolute onmogelijkheid. Dit zou het college
tot nadenken moeten zetten. Er zijn nog steeds veel mensen die hier een
beroep op moeten doen
De heer Marijnissen wil zich graag tot de zaak beperken. Er worden conclu
sies getrokken die niet correct zijn. Deze zullen aan de orde worden
gesteld op de plaats waar het hoort. Hij is van mening dat het standpunt
van zijn fractie altijd zeer duidelijk is geweest. Gesteld is dat wanneer
er geen bijdrage wordt geleverd door de gemeente Zundert, men ook geen
eisen mag stellen omtrent de prijs en de toekomstige bewoners van de
beoogde woningen. De heer Marijnissen is van mening dat het niet zo simpel
ligt. Vroeger was er het beleid dat er bij dit soort zaken een afweging van
belangen werd gemaakt. Er werd gekeken of er in het kader van de volkshuis
vesting het plan realiseerbaar was voor de doelgroep. Voordat er aan de
plannen werd meegewerkt, werd er gesproken over prijzen en verkooprechten.
Volgens de fractie Werknemersbelangen moet dit nu nog kunnen. Het wordt
steeds moeilijker om voor acceptabele prijzen voor iedereen een woning te
bouwen. Aan deze achtergrond wordt geen aandacht besteed en zijn fractie
betreurt dit. Naar zijn mening is dit de omgekeerde wereld.
De voorzitter is geneigd de heer Adriaensen gelijk te geven. In de regiona-