6
Hiervoor is echter de mini-container gekomen met een inhoud van 90 liter.
Het CDA kan hiermee instemmen. Omtrent de container van 240 liter is echter
niets opgenomen in het voorstel. Is het college wel of niet voornemens deze
container in te voeren? Een volgende vraag is waarom iemand die op een
bovenverdieping woont een goedkoper tarief krijgt dan iemand die ook
gebruik maakt van een mini-container van 9 0 liter die niet op een
bovenverdieping woont. Hoe wordt omgegaan met huishoudens die 2 mini-
containers gebruiken voor het gft-afval? Het tarief dat in rekening wordt
gebracht voor het ophalen van het gft-afval bestaat immers uit 2 delen, een
vast recht en een gedeelte voor het ophalen van het gft-afval. De heer v.d.
Broek vraagt zich echter af of een en ander op deze manier geregeld kan
worden in de verordening. Door het invoeren van het gedifferentieerde
tarievenstelsel voor het gft-afval is in ieder geval bereikt dat mensen die
hun gft-afval zelf composteren hiervoor worden beloond. Het CDA ondersteunt
het voornemen van het college om een vervolg te geven aan het invoeren van
compostvaten
Vervolgens zegt de heer v.d. Broek dat het de bedoeling is dat de
'Kringloper' een aantal zaken voor zijn rekening zal gaan nemen. In de
commissie is door het CDA aangegeven dat het om de 2 weken ophalen van oud
papier en textiel nogal overdreven is. Dit is enigszins teruggebracht door
buiten de bebouwde kom een en ander slechts éénmaal per maand op te halen.
Ook deze problematiek zal aan de orde dienen te worden gesteld tijdens de
evaluatie van het afvalstoffenbeleid. Voor zover hij heeft begrepen mag het
bedrijfsafval niet langer worden opgehaald door gemeenten. De gemeente
Zundert kent echter een aantal specifieke bedrijven in het buitengebied.
Vaak wordt dan ook gekozen voor een zgn. bedrijfscontainer. Is het voor
deze mensen mogelijk om het contract halverwege het jaar op te zeggen? Ten
aanzien van het ophalen van het grofvuil werd in het eerste voorstel
uitgegaan van het kosteloos ophalen van dit vuil. Het CDA heeft echter
gesteld dat dit oneerlijk zou zijn ten opzichte van degenen die hun
grofvuil zelf naar de vuilstortplaats brengen op zaterdagmorgen en hiervoor
een bepaald bedrag moeten betalen. Hij vindt het dan ook een goede zaak dat
ook betaald moet worden voor het ophalen van grofvuil. Voor zover hij heeft
begrepen zal met het gescheiden ophalen van huisvuil worden begonnen in
juli 19 94. Wat wordt gedaan wanneer de composteer-installatie op dat moment
niet klaar blijkt te zijn? Met name het Stadsgewest zou de gemeente immers
bepaalde verplichtingen op kunnen leggen. Benieuwd is de heer v.d. Broek
naar de manier waarop de invoer van het gescheiden ophalen van huisafval
zal worden begeleid. Te denken daarbij valt natuurlijk aan het geven van
een goede voorlichting.
De heer Adriaensen zegt dat Groen Zundert blij is met het feit dat niet
wordt gekozen voor het invoeren van duobakken met een afvalstoffenheffing
van 250,voor iedereen. Een grote afvalbak nodigt immers niet bepaald
uit tot het beperken van het huisafval. Voorts is een gedifferentieerd
tarievenstelsel voor Groen Zundert essentieel. Iemand die weinig afval aan
levert dient hiervoor immers beloond te worden. Het totale maatregelenpak
ket van het Stadsgewest is in het huidige voorstel verwerkt. Interessant is
dat meer dan de helft van de punten van de fractie Groen Zundert voor de
komende raadsperiode in de toekomst zullen worden verwezenlijkt. Het totale
plan zal echter moeten leiden tot het hergebruik van 40% van het aangeboden
afval. Zoals gezegd is zijn fractie ferm voorstander van een gedifferen
tieerd tarievenstelsel. Zoals overigens reeds door de wethouder is
toegezegd, gaat hij er dan ook vanuit dat zodra er een werkbaar stelsel is
dat het aangeboden afval weegt dit zonder meer ook in de gemeente Zundert
zal worden ingevoerd. Op dat moment is men echter pas waar men wezen moet,
omdat dan de plastic zakken kunnen worden vervangen door een mini-