6 Hiervoor is echter de mini-container gekomen met een inhoud van 90 liter. Het CDA kan hiermee instemmen. Omtrent de container van 240 liter is echter niets opgenomen in het voorstel. Is het college wel of niet voornemens deze container in te voeren? Een volgende vraag is waarom iemand die op een bovenverdieping woont een goedkoper tarief krijgt dan iemand die ook gebruik maakt van een mini-container van 9 0 liter die niet op een bovenverdieping woont. Hoe wordt omgegaan met huishoudens die 2 mini- containers gebruiken voor het gft-afval? Het tarief dat in rekening wordt gebracht voor het ophalen van het gft-afval bestaat immers uit 2 delen, een vast recht en een gedeelte voor het ophalen van het gft-afval. De heer v.d. Broek vraagt zich echter af of een en ander op deze manier geregeld kan worden in de verordening. Door het invoeren van het gedifferentieerde tarievenstelsel voor het gft-afval is in ieder geval bereikt dat mensen die hun gft-afval zelf composteren hiervoor worden beloond. Het CDA ondersteunt het voornemen van het college om een vervolg te geven aan het invoeren van compostvaten Vervolgens zegt de heer v.d. Broek dat het de bedoeling is dat de 'Kringloper' een aantal zaken voor zijn rekening zal gaan nemen. In de commissie is door het CDA aangegeven dat het om de 2 weken ophalen van oud papier en textiel nogal overdreven is. Dit is enigszins teruggebracht door buiten de bebouwde kom een en ander slechts éénmaal per maand op te halen. Ook deze problematiek zal aan de orde dienen te worden gesteld tijdens de evaluatie van het afvalstoffenbeleid. Voor zover hij heeft begrepen mag het bedrijfsafval niet langer worden opgehaald door gemeenten. De gemeente Zundert kent echter een aantal specifieke bedrijven in het buitengebied. Vaak wordt dan ook gekozen voor een zgn. bedrijfscontainer. Is het voor deze mensen mogelijk om het contract halverwege het jaar op te zeggen? Ten aanzien van het ophalen van het grofvuil werd in het eerste voorstel uitgegaan van het kosteloos ophalen van dit vuil. Het CDA heeft echter gesteld dat dit oneerlijk zou zijn ten opzichte van degenen die hun grofvuil zelf naar de vuilstortplaats brengen op zaterdagmorgen en hiervoor een bepaald bedrag moeten betalen. Hij vindt het dan ook een goede zaak dat ook betaald moet worden voor het ophalen van grofvuil. Voor zover hij heeft begrepen zal met het gescheiden ophalen van huisvuil worden begonnen in juli 19 94. Wat wordt gedaan wanneer de composteer-installatie op dat moment niet klaar blijkt te zijn? Met name het Stadsgewest zou de gemeente immers bepaalde verplichtingen op kunnen leggen. Benieuwd is de heer v.d. Broek naar de manier waarop de invoer van het gescheiden ophalen van huisafval zal worden begeleid. Te denken daarbij valt natuurlijk aan het geven van een goede voorlichting. De heer Adriaensen zegt dat Groen Zundert blij is met het feit dat niet wordt gekozen voor het invoeren van duobakken met een afvalstoffenheffing van 250,voor iedereen. Een grote afvalbak nodigt immers niet bepaald uit tot het beperken van het huisafval. Voorts is een gedifferentieerd tarievenstelsel voor Groen Zundert essentieel. Iemand die weinig afval aan levert dient hiervoor immers beloond te worden. Het totale maatregelenpak ket van het Stadsgewest is in het huidige voorstel verwerkt. Interessant is dat meer dan de helft van de punten van de fractie Groen Zundert voor de komende raadsperiode in de toekomst zullen worden verwezenlijkt. Het totale plan zal echter moeten leiden tot het hergebruik van 40% van het aangeboden afval. Zoals gezegd is zijn fractie ferm voorstander van een gedifferen tieerd tarievenstelsel. Zoals overigens reeds door de wethouder is toegezegd, gaat hij er dan ook vanuit dat zodra er een werkbaar stelsel is dat het aangeboden afval weegt dit zonder meer ook in de gemeente Zundert zal worden ingevoerd. Op dat moment is men echter pas waar men wezen moet, omdat dan de plastic zakken kunnen worden vervangen door een mini-

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1994 | | pagina 8