- 34 -
ingevoerd per 1 januari 1994. Gelet op de problematiek is de invoering
echter uitgesteld tot 1 april a.s. Wat is er allemaal aan vooraf gegaan om
tot deze verordening te komen? In eerste instantie is een werkgroep
ingesteld, waarin diverse afdelingen van de gemeente waren vertegenwoor
digd. Later is daarbij ook vb-accountants ingeschakeld. Voorts is in die
tijd ook een gemeentelijk gehandicaptenplatform opgericht. Dit platform
heeft volop inspraak gehad bij de totstandkoming van deze verordening.
Daarnaast zijn ook de commissieleden steeds op de hoogte gehouden van de
hoofdlijnen van het te ontwikkelen beleid. Uiteindelijk heeft dit alles
geleid tot de verordening die thans aan de orde is. Het college is van
!ft®ning dat het een goede verordening is die middels een goede constructieve
samenwerking van diverse organen tot stand is gekomen. Uiteraard is er bij
de totstandkoming van de verordening overleg gevoerd met de omliggende
gemeenten. Het kan immers niet zo zijn dat binnen een bepaalde regio het
beleid van de ene gemeente totaal anders is dan in een aangrenzende
gemeente. De VNG heeft bovendien ook geadviseerd om het beleid zoveel
mogelijk op elkaar af te stemmen.
Mevrouw Sprenkels-van Dijck heeft aangegeven dat een goede service voor
rolstoelen gewaarborgd moet worden. Een goede service zal dan ook een van
de voorwaarden zijn bij de aankoop van rolstoelen e.d. O.a. moet worden
gegarandeerd dat eventuele defecten op zeer korte termijn kunnen worden
verholpen. Voorts hebben diverse fracties opmerkingen geplaatst en vragen
gesteld over de vervoersvoorzieningen. Dit is natuurlijk ook terecht, want
deze voorzieningen zullen een groot beslag op het totale budget gaan
leggen. Zoals bekend zal er binnen het Stadsgewest Breda een onderzoek
worden ingesteld naar de vervoersbehoefte van mensen met een handicap en
naar alle mogelijke vervoersvoorzieningen binnen het gehele Stadsgewest
Breda. Zodra dit onderzoek is afgerond zal mogelijkerwijs een collectief
vervoersysteem kunnen worden opgezet. Uiteraard zullen de Zundertse
bedrijven hierbij zoveel mogelijk worden betrokken.
Vervolgens zegt wethouder Roks dat diverse fracties zijn ingegaan op de
mogelijkheid om te komen tot één loket. Het college zal haar uiterste best
doen om tot één loket te komen op het gebied van de gehandicaptenzorg,
omdat het te gek om waar te zijn is dat men zich steeds tot een ander loket
moet wenden. Voor diverse voorzieningen moet een eigen bijdrage worden
betaald. Wanneer iemand dit echter niet kan betalen kan altijd een beroep
worden gedaan op het sociaal fonds van de gemeente Zundert of op de
bijzondere bijstand. Zoals bekend konden mensen die ouder waren dan 65 jaar
in het verleden geen aanspraken maken op voorzieningen in het kader van de
AAW. Zij moesten een beroep doen op bijzondere bijstand, maar daarbij werd
uiteraard de vermogenstoets gehanteerd. In het kader van de WVG hebben
ouderen boven de 65 jaar echter dezelfde rechten als mensen met een
handicap en kunnen zij aanspraak maken op dezelfde voorzieningen. De
vermogenstoets is bij de WVG niet van toepassing. Het college vindt dit dan
ook een gunstige ontwikkeling. Met betrekking tot aanpasbaar bouwen zegt
wethouder Roks dat in het vervolg bij de bouw van met name seniorenwoningen
zoveel mogelijk rekening moet worden gehouden met de bruikbaarheid van de
woningen door mensen met een handicap. Er zullen o.a. bredere deuren moeten
worden geplaatst e.d. Uiteraard zullen de VAC en het gemeentelijk platform
bij deze plannen betrokken worden. Omtrent de financiële kant van de zaak
geeft hij het woord aan de voorzitter.
'-)e voorzitter zegt dat de rijksoverheid tot nu toe voor mensen met een
handicap die woonachtig zijn in Zundert voor de voorzieningen die zijn
overgeheveld naar de WVG jaarlijks ongeveer 1.000.000,uitgaf. Naar
verwachting van het college zal ongeveer 200.000,aan het budget moeten
worden toegevoegd uit de algemene middelen van de gemeente Zundert om een