- 34 - ingevoerd per 1 januari 1994. Gelet op de problematiek is de invoering echter uitgesteld tot 1 april a.s. Wat is er allemaal aan vooraf gegaan om tot deze verordening te komen? In eerste instantie is een werkgroep ingesteld, waarin diverse afdelingen van de gemeente waren vertegenwoor digd. Later is daarbij ook vb-accountants ingeschakeld. Voorts is in die tijd ook een gemeentelijk gehandicaptenplatform opgericht. Dit platform heeft volop inspraak gehad bij de totstandkoming van deze verordening. Daarnaast zijn ook de commissieleden steeds op de hoogte gehouden van de hoofdlijnen van het te ontwikkelen beleid. Uiteindelijk heeft dit alles geleid tot de verordening die thans aan de orde is. Het college is van !ft®ning dat het een goede verordening is die middels een goede constructieve samenwerking van diverse organen tot stand is gekomen. Uiteraard is er bij de totstandkoming van de verordening overleg gevoerd met de omliggende gemeenten. Het kan immers niet zo zijn dat binnen een bepaalde regio het beleid van de ene gemeente totaal anders is dan in een aangrenzende gemeente. De VNG heeft bovendien ook geadviseerd om het beleid zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen. Mevrouw Sprenkels-van Dijck heeft aangegeven dat een goede service voor rolstoelen gewaarborgd moet worden. Een goede service zal dan ook een van de voorwaarden zijn bij de aankoop van rolstoelen e.d. O.a. moet worden gegarandeerd dat eventuele defecten op zeer korte termijn kunnen worden verholpen. Voorts hebben diverse fracties opmerkingen geplaatst en vragen gesteld over de vervoersvoorzieningen. Dit is natuurlijk ook terecht, want deze voorzieningen zullen een groot beslag op het totale budget gaan leggen. Zoals bekend zal er binnen het Stadsgewest Breda een onderzoek worden ingesteld naar de vervoersbehoefte van mensen met een handicap en naar alle mogelijke vervoersvoorzieningen binnen het gehele Stadsgewest Breda. Zodra dit onderzoek is afgerond zal mogelijkerwijs een collectief vervoersysteem kunnen worden opgezet. Uiteraard zullen de Zundertse bedrijven hierbij zoveel mogelijk worden betrokken. Vervolgens zegt wethouder Roks dat diverse fracties zijn ingegaan op de mogelijkheid om te komen tot één loket. Het college zal haar uiterste best doen om tot één loket te komen op het gebied van de gehandicaptenzorg, omdat het te gek om waar te zijn is dat men zich steeds tot een ander loket moet wenden. Voor diverse voorzieningen moet een eigen bijdrage worden betaald. Wanneer iemand dit echter niet kan betalen kan altijd een beroep worden gedaan op het sociaal fonds van de gemeente Zundert of op de bijzondere bijstand. Zoals bekend konden mensen die ouder waren dan 65 jaar in het verleden geen aanspraken maken op voorzieningen in het kader van de AAW. Zij moesten een beroep doen op bijzondere bijstand, maar daarbij werd uiteraard de vermogenstoets gehanteerd. In het kader van de WVG hebben ouderen boven de 65 jaar echter dezelfde rechten als mensen met een handicap en kunnen zij aanspraak maken op dezelfde voorzieningen. De vermogenstoets is bij de WVG niet van toepassing. Het college vindt dit dan ook een gunstige ontwikkeling. Met betrekking tot aanpasbaar bouwen zegt wethouder Roks dat in het vervolg bij de bouw van met name seniorenwoningen zoveel mogelijk rekening moet worden gehouden met de bruikbaarheid van de woningen door mensen met een handicap. Er zullen o.a. bredere deuren moeten worden geplaatst e.d. Uiteraard zullen de VAC en het gemeentelijk platform bij deze plannen betrokken worden. Omtrent de financiële kant van de zaak geeft hij het woord aan de voorzitter. '-)e voorzitter zegt dat de rijksoverheid tot nu toe voor mensen met een handicap die woonachtig zijn in Zundert voor de voorzieningen die zijn overgeheveld naar de WVG jaarlijks ongeveer 1.000.000,uitgaf. Naar verwachting van het college zal ongeveer 200.000,aan het budget moeten worden toegevoegd uit de algemene middelen van de gemeente Zundert om een

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1994 | | pagina 68