- 33 -
ook vermeld dat het invoeren van een eigen bijdrage van 500,bij de
toepassing voor de huisvesting voor mensen met een handicap deze heeft
geleid tot een drastische daling van het aantal aanvragen voor voorzienin
gen die minder kosten dan 2.000,Dit kan natuurlijk inhouden dat een
aantal mensen die dergelijke voorzieningen in feite nodig hebben deze niet
hebben aangevraagd, omdat zij de eigen bijdrage niet kunnen betalen. Dit is
natuurlijk een kwalijke zaak en daartegen dient dan ook te worden
gewaarschuwd. Bij de bepaling van een eigen bijdrage gaat het college uit
van het principe van de draagkracht. Daarbij is echter onvoldoende rekening
gehouden met het feit dat mensen met een handicap in veel gevallen meerdere
extra uitgaven hebben die niet worden meegenomen in de draagkrachtbereke
ning, maar die wel een rechtstreeks gevolg zijn van de handicap. Het
uitgangspunt voor de woonvoorzieningen is dat aangepaste woningen zoveel
mogelijk moeten worden aangeboden aan mensen met een handicap. De fractie
Werknemersbelangen ondersteunt dit uitgangspunt. Het vrijmaken van een
aangepaste woning door een niet-gehandicapte moet wel worden gestimuleerd,
maar het dwingen van mensen daartoe vindt de heer Damen wel wat ver gaan.
Ook de overige uitgangspunten met betrekking tot de woonvoorzieningen zijn
voor de fractie Werknemersbelangen aanvaardbaar, behoudens het systeem van
eigen bijdragen.
Ten aanzien van het vervoersysteem merkt de heer Damen op dat door het
kiezen voor het opzetten van een systeem in samenwerking met omliggende
gemeenten de mogelijkheden van mensen met een handicap om zich te
verplaatsen sterk worden beperkt. Dit is voor de fractie Werknemersbelangen
dan ook onaanvaardbaar. De heer Damen snapt wel dat de rijksoverheid deze
besparing in werking heeft gezet door vooruitlopend op de decentralisatie
de vervoersvoorziening te verlagen, maar dat mag geen aanleiding zijn voor
de gemeente Zundert om deze beleidslijn te volgen. Naast het in stand
houden van de huidige regeling, hetgeen de voorkeur geniet van zijn
fractie, zou een vervoersysteem kunnen worden opgezet van vrijwilligers.
Hier ligt dan ook een taak voor het platform en de WAO-groep. Zijn fractie
heeft overigens ook bezwaren tegen het heffen van een eigen bijdrage ten
aanzien van het verstrekken van rolstoelen. Dit omdat een complete
financiële onderbouwing van de uitvoering van de regeling ontbreekt. De
financiële consequenties voor het verruimen van de voorzieningen zoals in
het voorstel omschreven, zijn niet bekend. Hierdoor is het moeilijk om aan
te geven op welke wijze eventuele tekorten die ontstaan als de regeling
wordt verruimd moet worden gedekt. Hij verzoekt het college dan ook om een
inschatting te geven van de jaarlijkse kosten die de regeling met zich mee
zal brengen als de regeling wordt uitgevoerd volgens het voorstel van de
gemeente en een inschatting van de kosten als de regeling wordt uitgevoerd
met handhaving van het huidige voorzieningenniveau.
Van het gehandicaptenplatform heeft zijn fractie een brief ontvangen met
betrekking tot het creëren van één loket voor een aantal gemeentelijke
voorzieningen. Evenals andere fracties wil ook de fractie van de heer Damen
zoveel mogelijk afhandelen via één loket. Zijn fractie onderschrijft voorts
het instellen van een beleidsgroep op dit terrein. Over de samenstelling
van deze beleidsgroep wil hij gaarne discussiëren in commissieverband. Ook
het evalueren na een jaar vindt hij een goede zaak. Voorts is hij benieuwd
naar de vraag omtrent de bruikleenauto's die momenteel nog van toepassing
blijken te zijn.
Tenslotte zegt de heer Damen dat afhankelijk van de reactie van het college
in de tweede termijn door zijn fractie een standpunt zal worden ingenomen.
Wethouder Roks antwoordt dat de decentralisatie van voorzieningen voor
mensen met een handicap bij de begrotingsbehandeling voor 199 3 reeds is
aangekondigd. Het was oorspronkelijk de bedoeling dat de WVG zou worden