- 33 - ook vermeld dat het invoeren van een eigen bijdrage van 500,bij de toepassing voor de huisvesting voor mensen met een handicap deze heeft geleid tot een drastische daling van het aantal aanvragen voor voorzienin gen die minder kosten dan 2.000,Dit kan natuurlijk inhouden dat een aantal mensen die dergelijke voorzieningen in feite nodig hebben deze niet hebben aangevraagd, omdat zij de eigen bijdrage niet kunnen betalen. Dit is natuurlijk een kwalijke zaak en daartegen dient dan ook te worden gewaarschuwd. Bij de bepaling van een eigen bijdrage gaat het college uit van het principe van de draagkracht. Daarbij is echter onvoldoende rekening gehouden met het feit dat mensen met een handicap in veel gevallen meerdere extra uitgaven hebben die niet worden meegenomen in de draagkrachtbereke ning, maar die wel een rechtstreeks gevolg zijn van de handicap. Het uitgangspunt voor de woonvoorzieningen is dat aangepaste woningen zoveel mogelijk moeten worden aangeboden aan mensen met een handicap. De fractie Werknemersbelangen ondersteunt dit uitgangspunt. Het vrijmaken van een aangepaste woning door een niet-gehandicapte moet wel worden gestimuleerd, maar het dwingen van mensen daartoe vindt de heer Damen wel wat ver gaan. Ook de overige uitgangspunten met betrekking tot de woonvoorzieningen zijn voor de fractie Werknemersbelangen aanvaardbaar, behoudens het systeem van eigen bijdragen. Ten aanzien van het vervoersysteem merkt de heer Damen op dat door het kiezen voor het opzetten van een systeem in samenwerking met omliggende gemeenten de mogelijkheden van mensen met een handicap om zich te verplaatsen sterk worden beperkt. Dit is voor de fractie Werknemersbelangen dan ook onaanvaardbaar. De heer Damen snapt wel dat de rijksoverheid deze besparing in werking heeft gezet door vooruitlopend op de decentralisatie de vervoersvoorziening te verlagen, maar dat mag geen aanleiding zijn voor de gemeente Zundert om deze beleidslijn te volgen. Naast het in stand houden van de huidige regeling, hetgeen de voorkeur geniet van zijn fractie, zou een vervoersysteem kunnen worden opgezet van vrijwilligers. Hier ligt dan ook een taak voor het platform en de WAO-groep. Zijn fractie heeft overigens ook bezwaren tegen het heffen van een eigen bijdrage ten aanzien van het verstrekken van rolstoelen. Dit omdat een complete financiële onderbouwing van de uitvoering van de regeling ontbreekt. De financiële consequenties voor het verruimen van de voorzieningen zoals in het voorstel omschreven, zijn niet bekend. Hierdoor is het moeilijk om aan te geven op welke wijze eventuele tekorten die ontstaan als de regeling wordt verruimd moet worden gedekt. Hij verzoekt het college dan ook om een inschatting te geven van de jaarlijkse kosten die de regeling met zich mee zal brengen als de regeling wordt uitgevoerd volgens het voorstel van de gemeente en een inschatting van de kosten als de regeling wordt uitgevoerd met handhaving van het huidige voorzieningenniveau. Van het gehandicaptenplatform heeft zijn fractie een brief ontvangen met betrekking tot het creëren van één loket voor een aantal gemeentelijke voorzieningen. Evenals andere fracties wil ook de fractie van de heer Damen zoveel mogelijk afhandelen via één loket. Zijn fractie onderschrijft voorts het instellen van een beleidsgroep op dit terrein. Over de samenstelling van deze beleidsgroep wil hij gaarne discussiëren in commissieverband. Ook het evalueren na een jaar vindt hij een goede zaak. Voorts is hij benieuwd naar de vraag omtrent de bruikleenauto's die momenteel nog van toepassing blijken te zijn. Tenslotte zegt de heer Damen dat afhankelijk van de reactie van het college in de tweede termijn door zijn fractie een standpunt zal worden ingenomen. Wethouder Roks antwoordt dat de decentralisatie van voorzieningen voor mensen met een handicap bij de begrotingsbehandeling voor 199 3 reeds is aangekondigd. Het was oorspronkelijk de bedoeling dat de WVG zou worden

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1994 | | pagina 67