- 30 - 14Voorstel tot het vaststellen van de Verordening Wet Voorzieningen Gehandicapten van de gemeente Zundert Mevrouw Sprenkels-van Dijck geeft aan dat de fractie van het CDA instemt met de verordening omtrent de WVG. Ook het gehandicaptenplatform kan zich in deze verordening vinden. Zij heeft echter wel een aantal opmerkingen. Ten aanzien van de woningaanpassing is het een goede zaak dat aan minder draagkrachtigen de gehele aanpassing wordt vergoed en dat mensen met een modaal inkomen 70% van de aanpassingskosten vergoed krijgen. Met betrekking tot het verstrekken van rolstoelen zal de gemeente goede contracten af moeten sluiten om zodoende de service te waarborgen. In de ver voersvoorzieningen is de bezuiniging van de rijksoverheid duidelijk zichtbaar. Omtrent een collectief vervoersysteem wordt het onderzoek daartoe van het Stadsgewest afgewacht. Zij vraagt op welke doelgroepen dit onderzoek wordt gebaseerd en binnen welke tijd de uitkomsten tegemoet kunnen worden gezien. Het openbaar vervoer is voor mensen met een handicap immers onbereikbaar. Gezien de uitgestrektheid van de gemeente Zundert is een regionaal vervoersysteem dan ook erg moeilijk. Een combinatie met Rijsbergen ligt dan ook voor de hand. De fractie van het CDA stelt voor een onderzoek in te stellen naar de haalbaarheid van een lokaal vervoersysteem. Een en ander zou b.v. kunnen worden gerealiseerd door reeds aanwezige vervoersbedrijven. Deze bedrijven hebben te maken met drukke momenten, maar ook met momenten dat busjes e.d. nauwelijks worden gebruikt. Voor wat het budget betreft dat door de rijksoverheid beschikbaar wordt gesteld merkt zij op dat de gemeente een zorgplicht heeft en dat dat daarom een open eind regeling dient te zijn. In de raming is uitgegaan van de gegevens van de AAW en de AWBZDe ouderen gaan echter ook gebruik maken van voorzieningen in het kader van de WVG, maar deze zijn niet in de zorgraming meegenomen, hetgeen overigens ook niet mogelijk is omdat hierover geen gegevens beschikbaar zijn. Hoeveel ouderen gebruik gaan maken van de voorziening is dan ook niet bekend. Binnen het budget van de WVG wordt jaarlijks een reserve opgebouwd van 15%, hetgeen een goede zaak is. Haar fractie wil er echter voor pleiten om de WVG jaarlijks te evalueren om o.a. te bezien of dit een reëel percentage is. De middelen dienen eventueel terug te vloeien naar het budget dat voor de doelgroep beschikbaar is. Ten aanzien van de loketfunctie heeft het gehandicaptenplatform ervoor gepleit om het loket verder uit te breiden voor aanvragen in het kader van de AAW en de AWBZ. Zij verwacht niet dat dit mogelijk zal zijn, maar het loket zal zeker een goede doorverwijsfunctie kunnen vervullen. Bovendien zouden mensen met een handicap geholpen kunnen worden om eventuele formulieren in te vullen. Over dit alles zal uiteraard een goede voorlich ting moeten worden gegeven. Zij vraagt of deze voorlichting op korte termijn zal worden verstrekt en of deze kan worden opgenomen in het voorlichtingsboekje van de afdeling Sociale Zaken. De heer Verheijen zegt dat hieromtrent een uitgebreide discussie is gevoerd in de commissie. De fractie Groen Zundert heeft echter nog wel een aantal vragen en opmerkingen. In feite betreft dit alles natuurlijk een bezuini gingsoperatie van de rijksoverheid waarvan mensen die het over het algemeen financieel gezien toch al niet zo breed hebben de dupe zijn. De operatie zou een vereenvoudiging van regelgeving tot doel hebben. Het blijkt echter dat het nog ingewikkelder wordt voor mensen met een handicap om een bepaalde voorziening verstrekt te krijgen. Voor sommige voorzieningen moet men een beroep doen op de AWBZ, voor een ander gedeelte op de AAW, voor weer een ander gedeelte op de ABW en tenslotte ook nog voor een ander gedeelte, voorzieningen op de WVG. Om die reden moet dan ook getracht worden te komen tot een één-lokettenstelselHiervoor dient op korte

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1994 | | pagina 64