- 30 -
14Voorstel tot het vaststellen van de Verordening Wet Voorzieningen
Gehandicapten van de gemeente Zundert
Mevrouw Sprenkels-van Dijck geeft aan dat de fractie van het CDA instemt
met de verordening omtrent de WVG. Ook het gehandicaptenplatform kan zich
in deze verordening vinden. Zij heeft echter wel een aantal opmerkingen.
Ten aanzien van de woningaanpassing is het een goede zaak dat aan minder
draagkrachtigen de gehele aanpassing wordt vergoed en dat mensen met een
modaal inkomen 70% van de aanpassingskosten vergoed krijgen. Met betrekking
tot het verstrekken van rolstoelen zal de gemeente goede contracten af
moeten sluiten om zodoende de service te waarborgen. In de ver
voersvoorzieningen is de bezuiniging van de rijksoverheid duidelijk
zichtbaar. Omtrent een collectief vervoersysteem wordt het onderzoek
daartoe van het Stadsgewest afgewacht. Zij vraagt op welke doelgroepen dit
onderzoek wordt gebaseerd en binnen welke tijd de uitkomsten tegemoet
kunnen worden gezien. Het openbaar vervoer is voor mensen met een handicap
immers onbereikbaar. Gezien de uitgestrektheid van de gemeente Zundert is
een regionaal vervoersysteem dan ook erg moeilijk. Een combinatie met
Rijsbergen ligt dan ook voor de hand. De fractie van het CDA stelt voor een
onderzoek in te stellen naar de haalbaarheid van een lokaal vervoersysteem.
Een en ander zou b.v. kunnen worden gerealiseerd door reeds aanwezige
vervoersbedrijven. Deze bedrijven hebben te maken met drukke momenten, maar
ook met momenten dat busjes e.d. nauwelijks worden gebruikt.
Voor wat het budget betreft dat door de rijksoverheid beschikbaar wordt
gesteld merkt zij op dat de gemeente een zorgplicht heeft en dat dat daarom
een open eind regeling dient te zijn. In de raming is uitgegaan van de
gegevens van de AAW en de AWBZDe ouderen gaan echter ook gebruik maken
van voorzieningen in het kader van de WVG, maar deze zijn niet in de
zorgraming meegenomen, hetgeen overigens ook niet mogelijk is omdat
hierover geen gegevens beschikbaar zijn. Hoeveel ouderen gebruik gaan maken
van de voorziening is dan ook niet bekend.
Binnen het budget van de WVG wordt jaarlijks een reserve opgebouwd van 15%,
hetgeen een goede zaak is. Haar fractie wil er echter voor pleiten om de
WVG jaarlijks te evalueren om o.a. te bezien of dit een reëel percentage
is. De middelen dienen eventueel terug te vloeien naar het budget dat voor
de doelgroep beschikbaar is.
Ten aanzien van de loketfunctie heeft het gehandicaptenplatform ervoor
gepleit om het loket verder uit te breiden voor aanvragen in het kader van
de AAW en de AWBZ. Zij verwacht niet dat dit mogelijk zal zijn, maar het
loket zal zeker een goede doorverwijsfunctie kunnen vervullen. Bovendien
zouden mensen met een handicap geholpen kunnen worden om eventuele
formulieren in te vullen. Over dit alles zal uiteraard een goede voorlich
ting moeten worden gegeven. Zij vraagt of deze voorlichting op korte
termijn zal worden verstrekt en of deze kan worden opgenomen in het
voorlichtingsboekje van de afdeling Sociale Zaken.
De heer Verheijen zegt dat hieromtrent een uitgebreide discussie is gevoerd
in de commissie. De fractie Groen Zundert heeft echter nog wel een aantal
vragen en opmerkingen. In feite betreft dit alles natuurlijk een bezuini
gingsoperatie van de rijksoverheid waarvan mensen die het over het algemeen
financieel gezien toch al niet zo breed hebben de dupe zijn. De operatie
zou een vereenvoudiging van regelgeving tot doel hebben. Het blijkt echter
dat het nog ingewikkelder wordt voor mensen met een handicap om een
bepaalde voorziening verstrekt te krijgen. Voor sommige voorzieningen moet
men een beroep doen op de AWBZ, voor een ander gedeelte op de AAW, voor
weer een ander gedeelte op de ABW en tenslotte ook nog voor een ander
gedeelte, voorzieningen op de WVG. Om die reden moet dan ook getracht
worden te komen tot een één-lokettenstelselHiervoor dient op korte