- 28 -
eisen. Hij kan zich niet voorstellen dat bij een particulier bedrijf in de
loononderhandelingen salarisverhogingen verhaald kunnen worden op reeds
uitgevoerde werkzaamheden. Een civiele rechter zou een en ander direct
verwerpen. De zaak van de terugvordering van het WVS zal echter helaas niet
aan een civiele rechter kunnen worden voorgelegd. De gemeente Zundert zal
dan ook geen andere keus hebben dat in te stemmen met het thans bereikte
onderhandelingsresultaat
Het is de heer v.d. Broek opgevallen dat de adequate vergoeding voor 1993
7,50 per uur bedraagt, terwijl in de begroting voor 1994 een bedrag is
opgenomen van 10,50 per uur. Hij vraagt of het inderdaad zo is, dat de
adequate vergoeding in één jaar met 3,is verhoogd. De heren Marijnis-
sen en Verheijen gaven te kennen dat het teruggevorderde bedrag moet worden
ingezet voor het scheppen van extra werkgelegenheid. De heer v.d. Broek
heeft echter vernomen dat dit niet mogelijk is. Hij vraagt of dat ook
daadwerkelijk zo is. Het teruggevorderde bedrag moet binnen het WVS zelf
besteed worden. Het lijkt hem in dit geval dat ook de nodige aandacht wordt
besteed aan de buitenobjecten. De bouw van een nieuwe werkplaats zoals is
voorgesteld door de heer Marijnissen lijkt hem daarbij een goed idee.
Wethouder Roks antwoordt dat de vordering is ontstaan in de jaren 19 6 8 tot
en met 1992, omdat een te lage uurvergoeding zou zijn berekend. Men kan
zich daarbij afvragen hoe een en ander mogelijk is, omdat de begrotingen
door het ministerie worden goedgekeurd. Deze begrotingen zijn steeds
goedgekeurd, behoudens controle achteraf. In ambtelijk overleg werd steeds
overeenstemming bereikt omtrent de vergoeding, maar de minister heeft
besloten dat er een te laag uurtarief is gehanteerd. Het uurtarief diende
te worden verhoogd en zodoende is de terugvordering ontstaan. Nadat de
gemeenten een en ander hebben goedgekeurd zal het voorstel worden besproken
in het algemeen bestuur van het WVS en voor het einde van het jaar ter
goedkeuring worden voorgelegd aan de ministerZoals reeds door meerder
fracties is aangegeven is ook het college niet gelukkig met de terugvorde
ring. Sommige sprekers hebben gepleit voor het aantrekken van meer
arbeidskrachten. Gezien het beleid van het ministerie is dit echter helaas
niet mogelijk, omdat het aantal werknemers niet mag worden uitgebreid. Een
en ander heeft uiteraard tot gevolg dat de wachtlijsten om in dienst te
treden bij het WVS toenemen. Er mag pas iemand worden aangenomen als er
iemand anders stopt met werken. Omtrent de besteding van het teruggevorderd
bedrag zal het WVS voorstellen voorleggen aan het algemeen bestuur. O.a.
wordt gedacht aan het versneld aflossen van langlopende leningen. Omtrent
de vraag om een centraal gebouw in Zundert antwoordt wethouder Roks dat dit
helaas niet in het beleid van het WVS past. Het WVS kiest uitdrukkelijk
voor het plaatsen van schaftketen bij de plaatsen waar de werkzaamheden
worden uitgevoerd. Wanneer men bij slecht weer e.d. steeds naar een
centraal gebouw zou moeten gaan zou daardoor te veel tijd verloren gaan.
Met betrekking tot het uurtarief is het inderdaad zo dat dit in 1994 met
ƒ3,is verhoogd. Het is de bedoeling dat het uurtarief gefaseerd zal
worden verhoogd naar een uurtarief van 17,50. Dit moet in 1997 een feit
zijn.
De voorzitter vult aan dat zoiets in het bedrijfsleven inderdaad niet
mogelijk is. Door het ministerie zijn immers wel degelijk verwachtingen
gewekt. Deze zijn door de minister echter niet formeel onderschreven. De
aanleiding hiervoor is natuurlijk dat men van mening is dat de totale
sociale werkvoorziening minder geld moet gaan kosten. Een ander voorbeeld
daarvan is de formatiestop die is afgekondigd. Ten aanzien van de besteding
van de middelen die worden teruggevorderd merkt de voorzitter op dat het
WVS haar bedrijf wil gaan centraliseren. Hij heeft reeds een gesprek gehad