- 9 -
maatregelen heeft te kampen. Wethouder v.d. Kloot is en blijft van mening
dat door de milieu-technische samenwerking op een goede manier kan worden
samengewerkt op regionaal gebied. De gemeente Zundert heeft slechts 1
bedrijf dat behoort tot categorie 4 dat onder de regionale handhaving valt.
Dit bedrijf is bij elke controle echter steeds prima in orde bevonden. Het
is bovendien onterecht als gesteld wordt dat de regels zo ingewikkeld
worden dat vooral kleinere gemeenten moeite hebben om alles te kunnen
blijven volgen. Vanwege het vele werk is de afgelopen jaren gekozen voor de
regionale samenwerking. De kwaliteit van het eigen personeel bleek echter
veel beter dan van de milieu-technische dienst. Het mag trouwens ook
weieens worden gezegd dat binnen de bedrijven een groter milieubesef is
ontstaan en dat zij op dit terrein ook steeds beter zijn uitgerust met de
laatste technieken. Bovendien hebben grotere bedrijven ook vaak milieu
deskundigen in dienst.
Wat ook niet vergeten mag worden is dat een regionale milieudienst een zeer
duur apparaat is. Er worden b.v. 120 medewerkers aangesteld die ook ergens
gehuisvest dienen te worden. Na 1995 zullen alle bedrijven een hinderwet
vergunning moeten hebben. De werkzaamheden van de dienst bestaan dan alleen
nog maar uit controle en handhaving van de regelgeving. Men moet er toch
niet aan denken dat ruim 100 mensen de naleving van de regels gaan
controleren. Voorkomen moet immers worden dat er een bepaalde heksenjacht
gaat ontstaan op overtredingen van milieubepalingen. De heer Marijnissen
heeft bovendien gelijk dat beter afgewacht kan worden hoe de milieudienst
van het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant gaat functioneren. Deze dienst
heeft immers te maken met de nodige aanloopproblemen. Hij wil hiermee
overigens niet stellen dat het Stadsgewest Breda voor een soortgelijk
apparaat moet kiezen als het Streekgewest. Een betere samenwerking moet
echter geschieden vanuit de milieu-technische dienst. Momenteel is het
overdragen van bevoegdheden en taken echter onbespreekbaar.
De heer Adriaensen zegt de opnamebanden van de vergadering van de commissie
Algemeen Bestuur te hebben afgeluisterd en het is hem opgevallen dat de
discussie in de raad, op de laatste opmerking van de heer Marijnissen na,
vanavond stijlvoller is gevoerd dan in de commissievergadering. Hij
betreurt het dat de grootte van de organisatie een doorn in het oog van
sommige fracties is. Het zou beter zijn als de discussie zich meer zou
toespitsen op de principiële afweging. Voer je als gemeente zelf een
milieubeleid of is het beter om een dergelijk beleid op regionaal niveau te
voeren. De fractie Groen Zundert kiest dan ook nadrukkelijk voor een
gemeentelijke overstijgende samenwerking. Hij wil daarbij geen afbreuk doen
aan de kwaliteit van het beleid van de gemeente Zundert of andere
gemeenten. Hij is er zelfs van overtuigd dat medewerkers van de gemeente
Zundert kwaliteit leveren, maar zoals gezegd het gaat om het principe.
De heer Nelemans zegt dat destijds met de milieu-technische samenwerking
een maximaal tarief is afgesproken van 80,per uur. Op dat moment was
dat het zgn. markttariefDit markttarief is zeker niet toegenomen. Het
staat zelfs onder grote druk. Bij de regionale milieudienst denkt men
echter aan een tarief van 130, Afgevraagd kan dan ook worden of de
50,die waarschijnlijk worden doorberekend als overheadkosten
daadwerkelijk noodzakelijk zijn als particuliere bedrijven dat veel
goedkoper kunnen. Natuurlijk zal dan wel gesteld worden dat particuliere
bedrijven geen geweten hebben, maar als dat het geval zou zijn zouden ze
ook niet worden ingeschakeld. Natuurlijk moet er in een aantal zaken worden
samengewerkt. Daarbij moet echter wel worden nagegaan wat de kosten
bedragen en wat de toegevoegde waarde van deze werkzaamheden is. Dit is dan
ook een reëel principe.