- 9 - maatregelen heeft te kampen. Wethouder v.d. Kloot is en blijft van mening dat door de milieu-technische samenwerking op een goede manier kan worden samengewerkt op regionaal gebied. De gemeente Zundert heeft slechts 1 bedrijf dat behoort tot categorie 4 dat onder de regionale handhaving valt. Dit bedrijf is bij elke controle echter steeds prima in orde bevonden. Het is bovendien onterecht als gesteld wordt dat de regels zo ingewikkeld worden dat vooral kleinere gemeenten moeite hebben om alles te kunnen blijven volgen. Vanwege het vele werk is de afgelopen jaren gekozen voor de regionale samenwerking. De kwaliteit van het eigen personeel bleek echter veel beter dan van de milieu-technische dienst. Het mag trouwens ook weieens worden gezegd dat binnen de bedrijven een groter milieubesef is ontstaan en dat zij op dit terrein ook steeds beter zijn uitgerust met de laatste technieken. Bovendien hebben grotere bedrijven ook vaak milieu deskundigen in dienst. Wat ook niet vergeten mag worden is dat een regionale milieudienst een zeer duur apparaat is. Er worden b.v. 120 medewerkers aangesteld die ook ergens gehuisvest dienen te worden. Na 1995 zullen alle bedrijven een hinderwet vergunning moeten hebben. De werkzaamheden van de dienst bestaan dan alleen nog maar uit controle en handhaving van de regelgeving. Men moet er toch niet aan denken dat ruim 100 mensen de naleving van de regels gaan controleren. Voorkomen moet immers worden dat er een bepaalde heksenjacht gaat ontstaan op overtredingen van milieubepalingen. De heer Marijnissen heeft bovendien gelijk dat beter afgewacht kan worden hoe de milieudienst van het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant gaat functioneren. Deze dienst heeft immers te maken met de nodige aanloopproblemen. Hij wil hiermee overigens niet stellen dat het Stadsgewest Breda voor een soortgelijk apparaat moet kiezen als het Streekgewest. Een betere samenwerking moet echter geschieden vanuit de milieu-technische dienst. Momenteel is het overdragen van bevoegdheden en taken echter onbespreekbaar. De heer Adriaensen zegt de opnamebanden van de vergadering van de commissie Algemeen Bestuur te hebben afgeluisterd en het is hem opgevallen dat de discussie in de raad, op de laatste opmerking van de heer Marijnissen na, vanavond stijlvoller is gevoerd dan in de commissievergadering. Hij betreurt het dat de grootte van de organisatie een doorn in het oog van sommige fracties is. Het zou beter zijn als de discussie zich meer zou toespitsen op de principiële afweging. Voer je als gemeente zelf een milieubeleid of is het beter om een dergelijk beleid op regionaal niveau te voeren. De fractie Groen Zundert kiest dan ook nadrukkelijk voor een gemeentelijke overstijgende samenwerking. Hij wil daarbij geen afbreuk doen aan de kwaliteit van het beleid van de gemeente Zundert of andere gemeenten. Hij is er zelfs van overtuigd dat medewerkers van de gemeente Zundert kwaliteit leveren, maar zoals gezegd het gaat om het principe. De heer Nelemans zegt dat destijds met de milieu-technische samenwerking een maximaal tarief is afgesproken van 80,per uur. Op dat moment was dat het zgn. markttariefDit markttarief is zeker niet toegenomen. Het staat zelfs onder grote druk. Bij de regionale milieudienst denkt men echter aan een tarief van 130, Afgevraagd kan dan ook worden of de 50,die waarschijnlijk worden doorberekend als overheadkosten daadwerkelijk noodzakelijk zijn als particuliere bedrijven dat veel goedkoper kunnen. Natuurlijk zal dan wel gesteld worden dat particuliere bedrijven geen geweten hebben, maar als dat het geval zou zijn zouden ze ook niet worden ingeschakeld. Natuurlijk moet er in een aantal zaken worden samengewerkt. Daarbij moet echter wel worden nagegaan wat de kosten bedragen en wat de toegevoegde waarde van deze werkzaamheden is. Dit is dan ook een reëel principe.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1994 | | pagina 43