- 7 -
vrijblijvende karakter van het geheel, planningsmoeilijkheden en een te
beperkt inzicht in de werkvoorraad, zijn voorbeelden van het niet goed
functioneren van de huidige samenwerking. In het voorstel is voorts vermeld
dat het college vreest voor de democratische controle van een groter
samenwerkingsverband. Het is echter zo, dat een wethouder verantwoor
delijkheid dient af te leggen aan de gemeenteraad en dat de gemeenteraad
jaarlijks een programma vast dient te stellen. Op deze manier is er toch
wel degelijk sprake van een democratische controle. Heeft het college zich
overigens weieens zorgen gemaakt over de democratische controle van haar
eigen beleid ten aanzien van vergunningverlening en handhaving? Zou het
toch niet zo kunnen zijn dat de gemeente Zundert geen pottekijkers wenst op
dit gebied? Uit een tweetal bijeenkomsten van de Gewestraad over dit
onderwerp bleek dat gemeenten die niet meewerken aan het samen
werkingsverband hun eigen milieubeleid zelf dienen uit te voeren. Het
college stelt dat dit niet zo is, omdat de gemeente Breda zich garant
verklaart, de samenwerking voort te zetten wanneer er geen regionale
milieudienst wordt opgericht. De heer Adriaensen betwijfelt dit echter en
uit de opnames van de vergadering van de commissie Algemeen Bestuur blijkt
dat ook de wethouder hierbij de nodige twijfels heeft door te stellen dat
wanneer de gemeente Zundert niet meewerkt aan een regionale milieudienst
zij haar eigen milieubeleid zelf dient op te knappen. Dit alles zal
neerkomen op het inschakelen van dure particuliere bureaus of het aantrek
ken van deskundigheid, hetgeen grote financiële consequenties zal hebben
voor de gemeente Zundert. Tot slot zegt de heer Adriaensen dat in de
toekomst niet te ontkomen valt aan dergelijke samenwerkingsverbanden. Het
is dan ook beter om er van begin af aan mee te werken, omdat men op die
manier kan meedenken en besluiten over toekomstige ontwikkelingen.
De heer Marijnissen zegt dat zijn fractie van het begin af aan geen
voorstander is geweest van al te veel maatregelen ten aanzien van het
milieu. Natuurlijk moet men de nodige zorg hebben voor het milieu, maar
eenieder die goed is opgevoed zal dat uit zichzelf doen. In goede jaren is
er van alles mogelijk op het milieuterrein, maar in een tijd waarin alles
wat minder gaat, bestaat er toch de nodige zorg voor de uitvoering van
milieutaken. Er zijn dure samenwerkingsverbanden aangegaan en als men
constateert dat men in feite te ver is gegaan is er geen weg meer terug.
Milieutaken dienen per gemeente uitgevoerd te worden, waarbij in uitzonde
ringsgevallen een beroep kan worden gedaan op ingehuurde deskundigheid.
Deze deskundigheid kan worden ingehuurd van een particulier bureau of van
een regionale milieudienst. Bovendien nemen ook bedrijven steeds meer
maatregelen die het milieu ten goede komen. De afgelopen jaren hebben zij
dan ook grote investeringen gedaan op dit gebied. Uit tussentijdse
controles blijkt voorts dat het bedrijfsleven de voorschriften ook zo veel
mogelijk na probeert te leven. Een regionale milieudienst zoals is
voorgesteld door Bureau Berenschot is een ambtelijk apparaat met maar
liefst 130 medewerkers, die binnen een betrekkelijk klein gebied slechts
controles uit dienen te voeren. In een economische slechte tijd is er
immers niet zo'n grote behoefte aan nieuwe activiteiten. Een regionale
milieudienst zoals wordt voorgesteld is dan ook geen goede zaak. Tot slot
zegt de heer Marijnissen dat er plannen zijn om het Stadsgewest samen te
voegen met het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant. In dit streekgewest
heeft men reeds een regionale milieudienst en alvorens het Stadsgewest
eveneens een dergelijk orgaan opzet kan beter eerst de samenvoeging van
beide gewesten worden afgewacht. De fractie Werknemersbelangen is het dan
ook eens met het voorstel van het college.
De heer Nelemans zegt dat het voor eenieder duidelijk zal zijn dat een
milieubeleid grensoverschrijdend is. De gemeente Zundert is destijds vrij