- 7 - vrijblijvende karakter van het geheel, planningsmoeilijkheden en een te beperkt inzicht in de werkvoorraad, zijn voorbeelden van het niet goed functioneren van de huidige samenwerking. In het voorstel is voorts vermeld dat het college vreest voor de democratische controle van een groter samenwerkingsverband. Het is echter zo, dat een wethouder verantwoor delijkheid dient af te leggen aan de gemeenteraad en dat de gemeenteraad jaarlijks een programma vast dient te stellen. Op deze manier is er toch wel degelijk sprake van een democratische controle. Heeft het college zich overigens weieens zorgen gemaakt over de democratische controle van haar eigen beleid ten aanzien van vergunningverlening en handhaving? Zou het toch niet zo kunnen zijn dat de gemeente Zundert geen pottekijkers wenst op dit gebied? Uit een tweetal bijeenkomsten van de Gewestraad over dit onderwerp bleek dat gemeenten die niet meewerken aan het samen werkingsverband hun eigen milieubeleid zelf dienen uit te voeren. Het college stelt dat dit niet zo is, omdat de gemeente Breda zich garant verklaart, de samenwerking voort te zetten wanneer er geen regionale milieudienst wordt opgericht. De heer Adriaensen betwijfelt dit echter en uit de opnames van de vergadering van de commissie Algemeen Bestuur blijkt dat ook de wethouder hierbij de nodige twijfels heeft door te stellen dat wanneer de gemeente Zundert niet meewerkt aan een regionale milieudienst zij haar eigen milieubeleid zelf dient op te knappen. Dit alles zal neerkomen op het inschakelen van dure particuliere bureaus of het aantrek ken van deskundigheid, hetgeen grote financiële consequenties zal hebben voor de gemeente Zundert. Tot slot zegt de heer Adriaensen dat in de toekomst niet te ontkomen valt aan dergelijke samenwerkingsverbanden. Het is dan ook beter om er van begin af aan mee te werken, omdat men op die manier kan meedenken en besluiten over toekomstige ontwikkelingen. De heer Marijnissen zegt dat zijn fractie van het begin af aan geen voorstander is geweest van al te veel maatregelen ten aanzien van het milieu. Natuurlijk moet men de nodige zorg hebben voor het milieu, maar eenieder die goed is opgevoed zal dat uit zichzelf doen. In goede jaren is er van alles mogelijk op het milieuterrein, maar in een tijd waarin alles wat minder gaat, bestaat er toch de nodige zorg voor de uitvoering van milieutaken. Er zijn dure samenwerkingsverbanden aangegaan en als men constateert dat men in feite te ver is gegaan is er geen weg meer terug. Milieutaken dienen per gemeente uitgevoerd te worden, waarbij in uitzonde ringsgevallen een beroep kan worden gedaan op ingehuurde deskundigheid. Deze deskundigheid kan worden ingehuurd van een particulier bureau of van een regionale milieudienst. Bovendien nemen ook bedrijven steeds meer maatregelen die het milieu ten goede komen. De afgelopen jaren hebben zij dan ook grote investeringen gedaan op dit gebied. Uit tussentijdse controles blijkt voorts dat het bedrijfsleven de voorschriften ook zo veel mogelijk na probeert te leven. Een regionale milieudienst zoals is voorgesteld door Bureau Berenschot is een ambtelijk apparaat met maar liefst 130 medewerkers, die binnen een betrekkelijk klein gebied slechts controles uit dienen te voeren. In een economische slechte tijd is er immers niet zo'n grote behoefte aan nieuwe activiteiten. Een regionale milieudienst zoals wordt voorgesteld is dan ook geen goede zaak. Tot slot zegt de heer Marijnissen dat er plannen zijn om het Stadsgewest samen te voegen met het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant. In dit streekgewest heeft men reeds een regionale milieudienst en alvorens het Stadsgewest eveneens een dergelijk orgaan opzet kan beter eerst de samenvoeging van beide gewesten worden afgewacht. De fractie Werknemersbelangen is het dan ook eens met het voorstel van het college. De heer Nelemans zegt dat het voor eenieder duidelijk zal zijn dat een milieubeleid grensoverschrijdend is. De gemeente Zundert is destijds vrij

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1994 | | pagina 41