- 21 -
hoopt dat de invloed die de raad krijgt op dat moment niet benut en
uitgesproken hoeft te worden. Dit kan namelijk tot rare uitkomsten leiden.
De voorzitter geeft aan dat zijn vertrek niet veel te maken heeft met een
datum van 1 februari. Binnen het georganiseerd overleg verwacht men dat de
persoon die personeel in zijn portefeuille heeft deze zaken goed voorbe
reidt. Over het resultaat praat de voorzitter zelf niet meer mee.
Er zit weinig verschil tussen een coördinerend secretaris en een beoogd
secretaris. Wanneer een coördinerend secretaris wordt aangewezen, is het de
bedoeling dat deze persoon straks ook voorgedragen wordt. Dit betekent niet
dat deze persoon ook benoemd moet worden. Dat is een bevoegdheid van de
nieuwe raad die nog niet bekend is. Het schept wel verwachtingen. Dat wil
men ook.
Aangezien er al meerdere gemeenten zijn gefuseerd, is het niet zo moeilijk
om een organisatieschema en een functieboek als voorbeeld te nemen. Het is
uiteraard wel zo dat de nieuwe gemeente een aantal taken heeft die niet
inpasbaar zijn bij iedere modelgemeente van ca. 20.000 inwoners. Dit is ook
Twijnstra en Gudde bekend gemaakt. Te denken valt aan de ligging aan de
grens en aan de karakters van de gemeenten Zundert en Rijsbergen. Andere
functies liggen bij de overheid voor een gemeente van ca. 20.000 inwoners
vast
Dhr. Damen is van mening dat niet één fusie gelijk is. Er zijn verschillen
de aspecten binnen Zundert waar rekening mee moet worden gehouden. Niets
ligt zo gevoelig als het creëren en het waarderen van functies. Daar moet
zorgvuldig mee om worden gegaan en inspraak is een vereiste. Er is een
klein draagvlak voor het geforceerd en opgedrongen werken. Er komt nog een
ander nadeel bij. Een groot deel van het managementteam is al bepaald.
Mensen die hier buiten vallen, zouden een gebrek aan motivatie kunnen
hebben. Dit is geen goede zaak.
De voorzitter geeft aan dat tijdens het laatste georganiseerd overleg is
opgevallen dat wanneer er snel en adequaat wordt gehandeld, het personeel
dit alleen maar als prettig ervaart. Men heeft daar belang bij. Het
georganiseerd overleg spreekt naar de voorzitter aanneemt ook namens het
personeel. Wanneer iets moeilijk is, wil dit nog niet zeggen dat iets
langzaam uitgevoerd dient te worden. Hij is het eens met dhr. Damen dat het
bedrag van Twijnstra en Gudde hoog is.
Dhr. Verheijen geeft aan dat het hem niet om de hoogte van het bedrag gaat.
Zijn fractie ondersteunt de visie van de fractie Werknemersbelangen. Ook
hij is een voorstander van zorgvuldige behandelingWanneer ambtenaren een
snelle duidelijkheid wensen, vraagt hij zich af welke ambtenaren de
voorzitter bedoeld. De voorzitter vult immers van bovenaf in. Hij vraagt
zich af waarom de voorzitter bewust verwachtingen schept met betrekking tot
de beoogd coördinerend secretaris in relatie met de toekomst van de nieuwe
gemeente. Hij vraagt zich af of dit ook geldt voor het coördinerend
managementteam. Hij onderschrijft in dit geval de mening van dhr. Damen dat
dit kan leiden tot demotivatie bij de leidinggevenden. Dit werkt door op
alle andere medewerkers. Hij is van mening dat er dan wel degelijk ruzie
komt. Hij wenst dan ook meer duidelijkheid.
De voorzitter ontkent dit.
Dhr. Adriaensen geeft te kennen nog iets toe te willen voegen. De voorzit
ter heeft gezegd dat er een organisatieschema moet komen voor een gemeente
met 20.000 inwoners. Hier is hij het mee eens. Het gaat om een functieboek
waarin duidelijk wordt omschreven met welk ambtenarenapparaat een dergelij
ke gemeente moet worden toegerust. Hij is van mening dat wanneer men dit
zorgvuldig wenst te doen, men zeker een half jaar nodig heeft. Op dat
moment voldoet men ook nog aan de eis om ambtenaren zo snel mogelijk op de
hoogte te brengen van de situatie in de nieuwe organisaties. Hij vraagt