- 10 - vraagt hij zich af of de gemeente wel een reinigingsheffing vast kan stellen. Wellicht is dit gezien de huidige wetgeving niet meer mogelijk of overbodig. De voorzitter geeft aan dat de gemeente alleen maar afvalrecht vast kan stellen en geen reinigingsrecht. Dhr. Mariinissen geeft aan dat de afvalstoffenheffing reeds diverse keren is besproken. De fractie Werknemersbelangen heeft in het verleden ook al bezwaren gemaakt tegen de hoge tarieven. De bevolking vindt de lasten waarmee men wordt geconfronteerd, onrechtvaardig hoog. De fractie dringt aan op verdere verbetering van het systeem. Dit moet leiden tot het juist betalen van datgene wat mensen verplicht zijn te betalen op grond van het feit wat men aan te bieden heeft. De bevolking van de gemeente Rijsbergen betaalt ten opzichte van de gemeente Zundert veel minder afvalstoffenhef fing. Zijn fractie dringt erop aan om al het mogelijke te doen om de kosten zo laag mogelijk te houden. De tarieven moeten omlaag. Wethouder v.d. Kloot is van mening dat de verordening aangepast dient te worden. Hierin moet bepaald worden dat mensen die reinigingsrecht betalen gebruik kunnen maken van maximaal 1 container. Op die manier is het probleem opgelost. De tarieven van de gemeente Zundert zijn niet hoger dan de tarieven in Rijsbergen. Binnen het Stadsgewest heeft men de maximale differentiatie in de tarieven doorgevoerd. Iedereen betaald precies wat men moet betalen. Wanneer iemand meer vervuilt, betaalt hij ook meer. Er moet op dit gebied iets gedaan worden aan educatie en voorlichting omdat het voor de bevolking natuurlijk wel wennen is. Wanneer het tarief van de gemeente Zundert vergeleken wordt met de 20 andere gemeenten, dan blijkt het tarief van de gemeente Zundert het meest gunstige te zijn. Dit komt mede doordat er aan de afvalstoffenheffing Hfl. 500.000,— worden toege voegd uit de algemene middelen. De commissie en de raad wensten differenti atie. Men heeft nu die maximale differentiatie. Wethouder Poppelaars geeft aan waarom het verschil tussen het tarief voor mensen met en zonder minicontainer niet groot is. De kapitaallasten van de minicontainer en de kosten van het transport en de aanbieding op de com— posteerinstallatie worden doorberekend aan de mensen die gebruik maken van een minicontainer. Dit komt neer op Hfl. 30,voor een container van 90 liter. Hij is het eens met dhr. Marijnissen dat de tarieven hoog zijn. Het is alleen wel zo dat de totale afvalinzameling Hfl. 1.900.000,kost. Er worden Hfl. 500.000,algemene middelen ingezet. Dit in tegenstelling tot andere gemeenten die zeggen dat afvalinzameling kostendekkend dient te zijn. Het moet dus in zijn totaliteit doorberekend worden aan de burger. De gemeente Zundert doet dit niet. Er zijn 5.500 huishoudens. Ongeveer Hfl. 100,per huishouden wordt uit de algemene middelen betaald. Er komt nu een differentiatie die terecht is. De raad heeft hier unaniem om gevraagd. De kosten van afvalinzameling zijn opgesplist in vaste kosten en variablele kosten. De vaste kosten zijn de kosten tot en met het inzamelen. De gemeente is verplicht om huishoudens de gelegenheid te geven hun afval aan te bieden. Die vaste kosten bedragen Hfl. 145,uitgaande van een huishouden van meer personen. Het traject van kosten na de inzameling wordt doorberekend aan de aanbieder. Dit betreft Hfl. 30,voor een container van 90 liter, Hfl. 50,voor een container van 140 liter en Hfl. 85, voor een container van 240 liter. Men berekend Hfl. 2,per huisvuilzak. Er moet inderdaad gewerkt worden aan een verdere verbetering van het systeem, mits het systeem bijdraagt aan een verlaging van de kosten. Wanneer men een systeem op gaat zetten wat Hfl. 100,per huishouden kost, kan men misschien Hfl. 50,voordeel behalen omdat men alles eerlijker kan berekenen. Dit is men dan echter kwijt aan het instand houden van het sys teem. Men is nu ook al rechtvaardig bezig, want wanneer iemand 2 zakken

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1994 | | pagina 322