-64- Die groep heeft een deskundige in de arm genomen die een aantal alternatie ve berekeningen heeft gemaakt. Men heeft hier kennis van kunnen nemen in het blad van de VNG. Er is een alternatief plan gepresenteerd waarbij bij de korting algemene uitkering geen rekening wordt gehouden met de ruimte die er nog zit bij de onroerende zaakbelasting. Per gemeente is naar de gevolgen gekeken. Wanneer men dit model overneemt heeft de gemeente Zundert geen mutaties. Men moet dus een onderzoek doen naar het model wat men toe denkt te gaan passen. Alles is nog erg vaag. Wellicht gaat men schuiven van kleine gemeenten naar grote, en van rijke gemeenten naar arme. Men moet nog kijken op welke factoren deze uitkering gebaseerd gaat worden. Er zijn ook al een aantal cijfers bekend omtrent de gemeentelijke herindeling. De cijfers staan reeds in de nota van antwoord, voor de gemeente Zundert betekent dit dat men er structureel Hfl. 525.000,op vooruit gaat voor wat betreft de herindeling met Rijsbergen. Men gaat er structureel f 165.000,op achteruit wanneer de herindeling in West Brabant doorgaat. Er zijn ook een aantal integratie-uitkeringen. De gemeenten Zundert en Rijsbergen moeten verstandig met elkaar omgaan. Men moet trachten de desintegratieschade en de wachtgelden tot een minimum te beperken. Deze middelen kunnen wellicht straks ergens anders voor worden ingezet. Dit zijn incidentele uitkeringen die slechts gelden voor een aantal jaren. Samenge vat kan gesteld worden dat het moeilijk is om nu al aan te geven hoe het mogelijke negatieve effect aangepakt dient te worden. Het is immers nog niet eens duidelijk hoe groot die negatieve effecten zijn. De tarieven van de gemeente Zundert en Rijsbergen liggen wel uit elkaar. Wanneer men straks één gemeente is, moet men ook tot één tarief zien te komen. Wellicht kan hier al een stuk korting van gemeentefonds in opgevangen worden. Ook de nieuwe wetgeving omtrent de Onroerend Goed Zakenwaardering wordt aange haald. Deze is beter bekend onder de term WOZ, wet Waardering Onroerende Zaken. Men gaat de waarderingen niet alleen gebruiken voor het heffen van onroerende zaken maar ook voor waterschapsheffingen, vermogensbelastingen en het huurwaardeforfait in het kader van de inkomstenbelasting. Dit betekent dat de normering straks landelijk gelijk moet zijn. Dit kan betekenen dat de waardering in Zundert hoger gaat worden. Het hangt er maar net vanaf welk uitgangspunt men kiest wanneer men zegt dat de totale opbrengst van de OZB moet blijven zoals die nu is. Een hogere normering heeft een lager tarief tot gevolg want normering maal tarief is opbrengst. De herindeling en de herschikking algemene uitkering moeten in zijn geheel bekeken worden. De nadelige gevolgen kunnen opgevangen worden door her schikking van uitgaven. Alle uitgaven moeten nog eens grondig bekeken worden. Op die manier ziet men wellicht waar bezuinigd kan worden. Men kan ook overwegen om de diverse tarieven meer kostendekkend te maken. Te denken valt aan de afvalstoffenheffing, het rioolrecht enz. Ook de legesverorde ning kan men hierbij betrekken. Deze verordening komt in de vergadering van 8 december aan de orde. In verband hiermee is het de bedoeling om dit vooraf nog een keer in de commissie Begroting en Financiën te bespreken. Deze commissie was gepland op 12 december maar wordt verschoven naar 1 december. De voorzitter vat de woorden van dhr. Poppelaars samen. Dhr. Damen vraagt of hij het goed begrepen heeft dat er door een verhoging van de onroerendgoed belasting een verlaging uit het gemeentefonds komt. De voorzitter geeft aan dat dhr. Poppelaars heeft gezegd dat er een voordeel zou kunnen volgen wanneer de onroerend goed belastingen van beide gemeenten gelijk worden getrokken. Dhr. Damen is van mening dat er ook een relatie is gemaakt tussen de onroerend zaakbelasting en de algemene uitkering.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1994 | | pagina 310