-64-
Die groep heeft een deskundige in de arm genomen die een aantal alternatie
ve berekeningen heeft gemaakt. Men heeft hier kennis van kunnen nemen in
het blad van de VNG. Er is een alternatief plan gepresenteerd waarbij bij
de korting algemene uitkering geen rekening wordt gehouden met de ruimte
die er nog zit bij de onroerende zaakbelasting. Per gemeente is naar de
gevolgen gekeken. Wanneer men dit model overneemt heeft de gemeente Zundert
geen mutaties. Men moet dus een onderzoek doen naar het model wat men toe
denkt te gaan passen. Alles is nog erg vaag. Wellicht gaat men schuiven van
kleine gemeenten naar grote, en van rijke gemeenten naar arme. Men moet nog
kijken op welke factoren deze uitkering gebaseerd gaat worden. Er zijn ook
al een aantal cijfers bekend omtrent de gemeentelijke herindeling. De
cijfers staan reeds in de nota van antwoord, voor de gemeente Zundert
betekent dit dat men er structureel Hfl. 525.000,op vooruit gaat voor
wat betreft de herindeling met Rijsbergen. Men gaat er structureel
f 165.000,op achteruit wanneer de herindeling in West Brabant doorgaat.
Er zijn ook een aantal integratie-uitkeringen. De gemeenten Zundert en
Rijsbergen moeten verstandig met elkaar omgaan. Men moet trachten de
desintegratieschade en de wachtgelden tot een minimum te beperken. Deze
middelen kunnen wellicht straks ergens anders voor worden ingezet. Dit zijn
incidentele uitkeringen die slechts gelden voor een aantal jaren. Samenge
vat kan gesteld worden dat het moeilijk is om nu al aan te geven hoe het
mogelijke negatieve effect aangepakt dient te worden. Het is immers nog
niet eens duidelijk hoe groot die negatieve effecten zijn. De tarieven van
de gemeente Zundert en Rijsbergen liggen wel uit elkaar. Wanneer men straks
één gemeente is, moet men ook tot één tarief zien te komen. Wellicht kan
hier al een stuk korting van gemeentefonds in opgevangen worden. Ook de
nieuwe wetgeving omtrent de Onroerend Goed Zakenwaardering wordt aange
haald. Deze is beter bekend onder de term WOZ, wet Waardering Onroerende
Zaken. Men gaat de waarderingen niet alleen gebruiken voor het heffen van
onroerende zaken maar ook voor waterschapsheffingen, vermogensbelastingen
en het huurwaardeforfait in het kader van de inkomstenbelasting. Dit
betekent dat de normering straks landelijk gelijk moet zijn. Dit kan
betekenen dat de waardering in Zundert hoger gaat worden. Het hangt er maar
net vanaf welk uitgangspunt men kiest wanneer men zegt dat de totale
opbrengst van de OZB moet blijven zoals die nu is. Een hogere normering
heeft een lager tarief tot gevolg want normering maal tarief is opbrengst.
De herindeling en de herschikking algemene uitkering moeten in zijn geheel
bekeken worden. De nadelige gevolgen kunnen opgevangen worden door her
schikking van uitgaven. Alle uitgaven moeten nog eens grondig bekeken
worden. Op die manier ziet men wellicht waar bezuinigd kan worden. Men kan
ook overwegen om de diverse tarieven meer kostendekkend te maken. Te denken
valt aan de afvalstoffenheffing, het rioolrecht enz. Ook de legesverorde
ning kan men hierbij betrekken. Deze verordening komt in de vergadering van
8 december aan de orde. In verband hiermee is het de bedoeling om dit
vooraf nog een keer in de commissie Begroting en Financiën te bespreken.
Deze commissie was gepland op 12 december maar wordt verschoven naar 1
december.
De voorzitter vat de woorden van dhr. Poppelaars samen.
Dhr. Damen vraagt of hij het goed begrepen heeft dat er door een verhoging
van de onroerendgoed belasting een verlaging uit het gemeentefonds komt.
De voorzitter geeft aan dat dhr. Poppelaars heeft gezegd dat er een
voordeel zou kunnen volgen wanneer de onroerend goed belastingen van beide
gemeenten gelijk worden getrokken.
Dhr. Damen is van mening dat er ook een relatie is gemaakt tussen de
onroerend zaakbelasting en de algemene uitkering.