-59-
De voorzitter zal de oplossing die de stedebouwkundige en de verkeers-
deskundige aandragen, bespreken in de commissie ROM. Men kan de burger in
al zijn bevoegdheden niet laten beslissen. Bij voorbaat kan niet gezegd
worden dat de oplossing die de verkeersdeskundige en de stedebouwkundige
aandragen wordt goedgekeurd door de bevolking. Zij worden er natuurlijk wel
bij betrokken. Het wordt dan niet alleen besproken in de commissie maar ook
in de raad. Zij hebben uiteindelijk de verantwoordelijkheid hoe een en
ander er uit komt te zien.
De voorzitter vindt de volkshuisvesting een interessant onderwerp. Hij is
blij dat hij nu eindelijk van iemand in de raad gelijk krijgt. Planologi
sche vaststellingen moeten het uitgangspunt zijn voor het volkshuisve
stingsbeleid en niet de juridische richtgetallen. Het college vindt de
behoefte van de mensen uit Zundert erg belangrijk. De visie van het college
is niet anders dan de visie die men in 1988 had. Destijds heeft de raad
unaniem een volkshuisvestingsnota aangenomen. In deze nota staat dat er tot
het jaar 2000, 1000 woningen moeten worden gebouwd. Tot en met het jaar
1994, moeten er 660 gebouwd zijn. Op dit moment heeft men 661 woningen
gebouwd. Wanneer men uitgaat van het besluit van de raad heeft men sinds
1988 1 woning teveel gebouwd. De raad verwacht van het college dat de
besluiten die de raad neemt worden nageleefd. In de eigen nota staat dat er
de volgende jaren, tot en met het jaar 2000, 56 woningen gebouwd gaan
worden. Men komt dan uit op 336 woningen. De komende 4 jaar moeten er 224
woningen worden gebouwd. Men voldoet dan aan de eigen volkshuisves
tingsnota. De voorzitter geeft de garantie dat het college in goedgekeurde
bestemmingsplannen bouwlokaties heeft om dit waar te maken. Tijdens een
commissievergadering zal hij dit laten zien. Na 1998 zal men opnieuw in
goedgekeurde bestemmingsplannen over bouwlokaties kunnen beschikken.
Daarvoor zal het vervolg worden aangeboden. Hier zit niet het probleem.
Wanneer men al deze lokaties pakt krijgt men in Zundert een verschuiving
van de woningbouw zoals men die in Zundert wenst naar meer huurwoningen.
Iedere woningzoekende koopt een perceel en bouwt daar zijn eigen woning.
Het aantal huurwoningen wat gebouwd moet worden is het aantal wat de raad
zelf heeft gewenst en vastgesteld. In eerste instantie is er gehandeld naar
de prognose van de provincie. Men wordt nu geconfronteerd met richtgetal
len. Binnen een aantal jaren is er van dit beleid niet veel meer over. Het
beleid vertoont nu al scheuren en niemand snapt er nog iets van. Aan de ene
kant moet er op het platteland meer gebouwd worden, terwijl men anderzijds
stelt dat Zundert teveel woningen bouwt. De voorzitter betreurt het dat het
de leden van gedeputeerde staten meer aangelegen is om zijn gram te halen
bij de gemeente Zundert, dan om zich druk te maken over het huisvestingsbe-
lang van de jonge mensen. Men moet er gezamenlijk voor zorgen dat het
woningtekort in Brabant zo snel mogelijk opgelost wordt. Wanneer men
goedgekeurde bestemmingsplannen heeft waarin gebouwd mag worden, kan dit
niet eens tegengehouden worden. Dit kwam ook zeer sterk naar voren in de
advisering van de deskundige met betrekking tot het eerdere plan Hofdreef
aan de kroon. Over een aantal jaren zal waarschijnlijk blijken dat er van
het beleid niets meer over is en dat de gemeente Zundert slechts zijn tijd
vooruit was. De voorzitter heeft het aangedurfd om het beleid met voeten te
treden omdat hij van mening is dat het juridisch niet deugt. De zwakke
plekken in het beleid zijn aangetoond en nu is Zundert ineens de boos
doener. Wanneer de raad achter de eigen nota staat dan staat men ook achter
het volkshuisvestingsbeleid van het college.
De voorzitter is inderdaad van mening dat wanneer men niet voorzichtig is,
men te eenzijdig gaat bouwen. Er vindt toch een verschuiving plaats in de
richting van de verhuurwoning. Dit zou kunnen betekenen dat nu jongeren
meer aan bod komen.