-58-
beter uitzicht heeft wanneer er maar geen auto's op geparkeerd staan. Men
is voornemens om bij de oversteekplaats bij de JB terug te gaan naar het
maken van een belemmering voor het snelle verkeer. De voetgangers kunnen
dan veiliger oversteken. Wettelijk is het zo dat auto's moeten stoppen maar
het gemotoriseerd verkeer heeft kennelijk geen kennis genomen van de
wettelijke veranderingen.
Het is altijd de bedoeling van het college geweest om de 2e fase aan te
sluiten op de le fase. Het college bedoelt met de 2e fase het gedeelte van
de Pastoorsdreef tot aan de Prinsenstraat. Ook gaat het dan om de daaraan
gelegen parkeervoorzieningen. Het college is begonnen vanaf het punt van de
Prinsenstraat. Wanneer men tegen problemen aanloopt op plaatsen voor de
betreffende Prinsenstraat loopt men zeker verkeerstechnisch vast. Het
college heeft daar een pand gekocht. Samen met de verkeersdeskundige en de
stedebouwkundige wil men op dit punt de juiste voorziening treffen. Ook met
bakker Nelemans is reeds een gesprek geweest. Afgesproken is dat er rond de
jaarwisseling bekend is wat er gaat gebeuren. Wanneer dit bekend is kan het
restant van de Molenstraat heringericht worden. Het is moeilijk te bepalen
hoe dit er uit gaat zien. Dit moet overgelaten worden aan vakbekwame
mensen. Wanneer zij hebben duidelijk gemaakt wat er moet gebeuren, kan
verder gewerkt worden aan het stuk tussen de Pastoorsdreef en de Prinsen
straat. Dit heeft wel degelijk te maken met een omleiding. Als er een
omleiding komt wordt dit bepalend voor de zwaarte van de voorziening op het
kruispunt. Het kan best zo zijn dat er een goede omleiding komt waardoor
bijv. vrachtverkeer niet meer door Zundert hoeft te komen. Datzelfde geldt
voor de noordelijke randroute. Het is daarom verstandig om tegelijkertijd
te bepalen hoe men de omleidingsroute ziet. Het college kan niet toezeggen
dat die omleiding dichter bij de Molenstraat aan de Rustenburg moet komen.
Dit moet mede afhangen van de uitslag van het onderzoek. Uit het onderzoek
kan bijv. blijken dat men niet door de Wildertsedijk kan maar achter langs
de Groko moet, omdat het verkeer wat gebruik gaat maken van de sportfacili
teiten beschermd moet worden. De betaling zit in wat vroeger het
grondbedrijf was. Het loopt door de begroting heen. Er zal een negatief
saldo uitkomen. Om deze reden is in de begroting een toelichting opgenomen
dat er in dat stuk grondbedrijf middelen zitten waarvan men zich in alle
redelijkheid af kan vragen of ze ooit nog besteed kunnen worden wanneer dit
nu niet gebeurd. De fractie van de WD krijgt het gelijk van de voorzitter
in dit geval aan haar kant. Het kan een oplossing zijn voor het opvangen
van een negatief saldo. In hetzelfde complex van de bebouwde kom zitten ook
de nieuwe bouwmogelijkheden die ook een stuk financieren. Tenslotte kan ook
een deel door de belanghebbenden gefinancierd worden. In het begin was men
hier niet echt op tegen. Mogelijkheden zijn de vrijwillige bijdrage, de
baatbelasting enz. Juridisch ligt het niet gemakkelijk met uitzondering van
de vrijwillige bijdrage. Wanneer men een baatbelasting gaat heffen moet dit
binnen een jaar na realisatie van de voorzieningen gebeuren. Men moet hier
wel mee doorgaan omdat de belanghebbenden er toch veel baat bij hebben. In
het voorjaar van 1995 volgt er een evaluatie van het bestemmingsplan van de
bebouwde kom. Dan is waarschijnlijk ook bekend welke oplossing men bij de
Prinsenstraat heeft gevonden. Tegelijkertijd zal men dan ook een mening
hebben over vooral de zuidelijke rondweg. Het definitief standpunt van de
provincie is dan waarschijnlijk ook bekend. De provincie zal naar alle
waarschijnlijkheid instemmen met de oplossingen van het college.
Geconcludeerd- wordt om nogmaals een gesprek aan zal gaan met bakkerij
Nelemans. Hij vraagt zich af of al dan niet uitruilen van die bakkerij
medebepalend is voor de oplossing.