-58- beter uitzicht heeft wanneer er maar geen auto's op geparkeerd staan. Men is voornemens om bij de oversteekplaats bij de JB terug te gaan naar het maken van een belemmering voor het snelle verkeer. De voetgangers kunnen dan veiliger oversteken. Wettelijk is het zo dat auto's moeten stoppen maar het gemotoriseerd verkeer heeft kennelijk geen kennis genomen van de wettelijke veranderingen. Het is altijd de bedoeling van het college geweest om de 2e fase aan te sluiten op de le fase. Het college bedoelt met de 2e fase het gedeelte van de Pastoorsdreef tot aan de Prinsenstraat. Ook gaat het dan om de daaraan gelegen parkeervoorzieningen. Het college is begonnen vanaf het punt van de Prinsenstraat. Wanneer men tegen problemen aanloopt op plaatsen voor de betreffende Prinsenstraat loopt men zeker verkeerstechnisch vast. Het college heeft daar een pand gekocht. Samen met de verkeersdeskundige en de stedebouwkundige wil men op dit punt de juiste voorziening treffen. Ook met bakker Nelemans is reeds een gesprek geweest. Afgesproken is dat er rond de jaarwisseling bekend is wat er gaat gebeuren. Wanneer dit bekend is kan het restant van de Molenstraat heringericht worden. Het is moeilijk te bepalen hoe dit er uit gaat zien. Dit moet overgelaten worden aan vakbekwame mensen. Wanneer zij hebben duidelijk gemaakt wat er moet gebeuren, kan verder gewerkt worden aan het stuk tussen de Pastoorsdreef en de Prinsen straat. Dit heeft wel degelijk te maken met een omleiding. Als er een omleiding komt wordt dit bepalend voor de zwaarte van de voorziening op het kruispunt. Het kan best zo zijn dat er een goede omleiding komt waardoor bijv. vrachtverkeer niet meer door Zundert hoeft te komen. Datzelfde geldt voor de noordelijke randroute. Het is daarom verstandig om tegelijkertijd te bepalen hoe men de omleidingsroute ziet. Het college kan niet toezeggen dat die omleiding dichter bij de Molenstraat aan de Rustenburg moet komen. Dit moet mede afhangen van de uitslag van het onderzoek. Uit het onderzoek kan bijv. blijken dat men niet door de Wildertsedijk kan maar achter langs de Groko moet, omdat het verkeer wat gebruik gaat maken van de sportfacili teiten beschermd moet worden. De betaling zit in wat vroeger het grondbedrijf was. Het loopt door de begroting heen. Er zal een negatief saldo uitkomen. Om deze reden is in de begroting een toelichting opgenomen dat er in dat stuk grondbedrijf middelen zitten waarvan men zich in alle redelijkheid af kan vragen of ze ooit nog besteed kunnen worden wanneer dit nu niet gebeurd. De fractie van de WD krijgt het gelijk van de voorzitter in dit geval aan haar kant. Het kan een oplossing zijn voor het opvangen van een negatief saldo. In hetzelfde complex van de bebouwde kom zitten ook de nieuwe bouwmogelijkheden die ook een stuk financieren. Tenslotte kan ook een deel door de belanghebbenden gefinancierd worden. In het begin was men hier niet echt op tegen. Mogelijkheden zijn de vrijwillige bijdrage, de baatbelasting enz. Juridisch ligt het niet gemakkelijk met uitzondering van de vrijwillige bijdrage. Wanneer men een baatbelasting gaat heffen moet dit binnen een jaar na realisatie van de voorzieningen gebeuren. Men moet hier wel mee doorgaan omdat de belanghebbenden er toch veel baat bij hebben. In het voorjaar van 1995 volgt er een evaluatie van het bestemmingsplan van de bebouwde kom. Dan is waarschijnlijk ook bekend welke oplossing men bij de Prinsenstraat heeft gevonden. Tegelijkertijd zal men dan ook een mening hebben over vooral de zuidelijke rondweg. Het definitief standpunt van de provincie is dan waarschijnlijk ook bekend. De provincie zal naar alle waarschijnlijkheid instemmen met de oplossingen van het college. Geconcludeerd- wordt om nogmaals een gesprek aan zal gaan met bakkerij Nelemans. Hij vraagt zich af of al dan niet uitruilen van die bakkerij medebepalend is voor de oplossing.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1994 | | pagina 304