-49-
De huidige wetgeving gaat momenteel veel verder. Er moet een nieuw gemeen
telijk rioleringsplan worden gemaakt. Hierin moet vermeld worden wie nog
niet zijn aangesloten, wat de kosten van aansluiting zijn en gegevens
omtrent de overstort. Aangegeven moet worden hoever men hierin wil gaan.
Hier wordt de vraag aan gekoppeld hoe men aan de geleidelijke tariefsopbouw
denkt te komen om een en ander kostendekkend te laten verlopen. Het gaat om
een enorm bedrag. Ook het tarief zal fors stijgen. Wanneer men dan toch 7 0
woningen aan wil sluiten moet men rekening houden met een enorm bedrag wat
door iedereen moet worden opgebracht. Op middellange termijn zal men een
afgewerkt plan voorleggen.
Er is veel moeite gedaan om alle bedrijven in Zundert in het kader van de
hinderwet te benaderen. Bedrijven waarvan men het vermoeden had dat zij
ontbraken, zijn aangeschreven. Er is melding van gemaakt in de media. Ook
zijn er formulieren toegezonden. Tot 1 oktober zijn er veel aanvragen
binnen gekomen voor een algemene maatregel van bestuur voor vermelding van
de akkerbouwbedrijven. Het verloopt probleemloos al brengt het veel werk
met zich mee. De MTS verleent nog bijstand. Men verschilt alleen van mening
over de wijze van betaling. De MTS wil overgaan tot afkadering. De gemeente
zou een bedrag moeten betalen van Hfl. 30.000,Het college kan hier niet
mee akkoord gaan. Er is een overeenkomst waar het college aan vast wil
houden. Over verschil van inzicht voor wat betreft de werkzaamheden is geen
sprake.
Gebleken is dat de gemeente Zundert van de 21 gemeenten in het stadsgewes
de meest gedifferentieerde tarieven toepast. Het is tevens het laagste
tarief.
De discussie omtrent inzamelen van papier door verenigingen is ree s
gevoerd. Er is een goede afbouwregeling getroffen. De verenigingen zijn
hierover goed te spreken.
Op de enquête hebben 4800 mensen gereageerd. 600 mensen willen geen
container, 1200 mensen willen een container van 90 liter, 2400 mensen
willen een container van 140 liter en 600 mensen willen een container van
240 liter.
Het bedrijfsleven is er in geslaagd om in 4 jaar het afval met 50% te
reduceren. In België is men tot op heden niet verder dan 10% gekomen. Het
bedrijfsleven heeft het dus goed voor elkaar. Toch brengt dit ook problemen
met zich mee. De capaciteit in verbranding en opslag is aan de ruime kant.
dit geeft structurele kosten. De kosten voor huishoudelijk afval per ton
zullen weer worden verhoogd.
Wethouder v.d. Kloot begrijpt niet waarom er een discussie moet komen naar
de containers en het uitbesteden daarvan. De nota "afval mooi meegenomen
is besproken in de raad en in de commissie. Er is toen een uitgebreide
discussie gevoerd. Daarna is het onderwerp nog eens besproken in de
commissie ROM en de commissie Openbare Werken. Er is gehandeld naar de
afspraken die zijn gemaakt in de commissie.
Dhr. Adriaensen merkt op dat hij de vraag niet zomaar stelt. Hij heeft
contact gehad met de vertegenwoordigers in de commissie. Zij hebben hem
verteld dat een en ander is afgedaan via een mededeling. Er is weinig over
gepraat terwijl er toch nog een aantal zaken besproken moeten worden.
Duidelijk is bijv. niet wie nu onder het grijze afval valt en wie niet. De
behoefte bestond om hierover nog eens van gedachten te wisselen.
Wethouder v.d. Kloot geeft aan dat hij best nog een keer van gedachten wil
wisselen maar men moet er voor waken dat men niet tot het oneindige blijft
discussiëren en evalueren.
Dhr. Adriaensen vult aan dat er door die uitgebreide discussie wel een goed
afvalbeleid is ontstaan.
Wethouder v.d. Kloot kan zich voorstellen dat dhr. Adriaensen van mening is