-41- onderschrijven. Zij hoopt dat een en ander op korte termijn gerealiseerd kan worden. Huize Elisabeth heeft momenteel 9 0 verzorgingsbedden. Bij het nieuw te bouwen zorgcentrum komen waarschijnlijk 60 verzorgingsbedden. Getracht moet worden om zorg op maat te bieden zodat de hulpbehoevende bejaarden zo lang mogelijk in hun eigen omgeving verzorgd kunnen worden. Dhr. Damen van de fractie Werknemersbelangen is na het lezen van de nota van aanbieding en de nota van beantwoording tot de conclusie gekomen dat de gemeente in haar beleid meer gebruik moet gaan maken van de beleidsvrijheid die men in het kader van de decentralisatie krijgt. Op een aantal terreinen wordt beleid teveel afgestemd op centrale regelgeving of op het niveau van een stadsgewest of een aantal gemeenten samen. Zijn fractie wj.1 hier graag van af. Het gemeentebestuur heeft naar zijn mening een eigen verantwoorde lijkheid naar de eigen inwoners toe. Men probeert zich altijd te profileren als rijke gemeente en dit moet dan ook maar op het sociale vlak gebeuren. Het sociale beleid is in tegenstelling tot de financiële uitkomsten van jaarrekeningen bijzonder matig. De fractie had gehoopt dat dit meer aandacht zou krijgen na de nieuwe samenstelling van het college. Tot op heden is men hierin teleurgesteld. Hij hoopt dat ook hier geldt dat veranderingen langzaam maar zeker komen. De wethouder moet voorlopig het voordeel van de twijfel worden gegeven. Zijn fractie is bereid om mee te denken in het maken van keuzes in de besteding van gelden die de gemeente krijgt op grond van de wet stimulering sociale vernieuwing. Hier worden een aantal aandachtsvelden genoemd waaraan iets kan of moet worden gedaan. Men verwacht ook een duidelijke visie van het college. Voor wat betreft de wet voorzieningen gehandicapten heeft men een uitkering gekregen van het rijk. Wanneer blijkt dat er gelden overblijven uit een budget, moeten deze in zijn geheel gereserveerd dienen worden. Het beleid kan nog beter zodanig worden aangepast dat wanneer blijkt dat de middelen ruimschoots voldoende zijn, de verstrekkingen ruimer gegeven worden. Men zou kunnen trachten te komen tot een overgang van leef kilometers naar een collectief vervoersysteem. Tot op heden is het beleid hier niet op gericht. Wanneer blijkt dat er structureel gelden overblijven, moet dit opnieuw ter discussie gesteld worden. Men wil een evaluatie van de WVG nadat hier een jaar mee is gewerkt. De gemeente heeft een voorbeeldfunctie op het gebied van werkgelegenheid. Wanneer men jaarlijks een bedrag tussen de Hfl. 400.000, en de Hfl. 1.000.000,overhoudt op de jaarrekening is dat natuurlijk leuk. Het heeft iets te maken met de economische bedrijfsvoering. Bij de economische bedrijfsvoering hoort het feit dat hier een niet groter personeelsbeleid bijhoort dan strikt noodzakelijk. In het kader van het werkgelegenheidsbe leid zou men kunnen kijken of het niet beter is om een iets minder hoog gunstig jaarsaldo te bereiken. Er wordt dan meer geld in werkgelegenheid gestopt ten behoeve van de eigen organisatie. Zijn fractie maakt zich dan ook wat zorgen over de bedrijfsmatige benaderingen die met name de fractie van de WD voorstaat. Hij is van mening dat het beleid van die fractie juist andersom gericht is. Ook moet ieder initiatief aangegrepen worden om in het particuliere bedrijfsleven de werkgelegenheid uit te breiden. Het beleid moet er op gericht zijn dat zoveel mogelijk inwoners van Zundert gebruik kunnen maken van regelingen. Dit hoeft zich niet te beperken tot doeluitkeringen van de overheid. Binnen de mate van het mogelijke mogen hier best middelen uit de gemeentekas voor aangewend worden. Zijn fractie is het niet eens met het beleid wat gevoerd wordt omtrent de

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1994 | | pagina 287