-23-
wordt gebruikt als opslagplaats. In eerste instantie was deze plaats ook
bedoeld voor het parkeren van vrachtwagens. Deze zaak zal dan ook nadrukke
lijk worden besproken in de commissie Algemeen Bestuur.
De wethouder juicht het plan van de fractie van het CDA omtrent fietspaden
enorm toe. Het college is hier zelf ook mee bezig. Dhr. Adriaensen denkt
dan wel dat het college niets doet, maar hij moet toch toegeven dat er een
aantal grote kapitaalswerken op handen zijn. Zijn opvatting dat veel gelden
naar Openbare Werken en verkeer gaan staat haaks op zijn opmerking dat er
op dit gebied in Zundert weinig gebeurt. Het is natuurlijk wel zo dat er
ook een aantal zaken blijven liggen. Dit betreurt dhr. v.d. Kloot. Op korte
termijn wil men hier via het fietspadenplan iets aan kunnen doen. Men wil
bekijken in hoeverre men functionele en recreatieve fietspaden kan realise
ren. Men wil de raad, de commissie, de keuze laten om binnen het budget wat
er voor is uitgetrokken iets te doen met dit fietspadenplan.
Dhr. Adriaensen geeft aan dat uit de woorden van de wethouder blijkt dat
hij meer belooft dan doet. Hierin zit een essentieel verschil.
De wethouder verzoekt de fractie van Werknemersbelangen om alle gevaarlijke
punten eens op een rijtje te zetten. Naar de mening van de commissie
Verkeer valt het met die onveiligheid nogal mee. Dit is gestaafd aan het
aantal ongevallencijfersDeze blijven binnen de marge. De Verkeerscommis-
sie heeft ook gesproken over de verkeerssituatie bij de Wissel. Deze
situatie zal opnieuw geëvalueerd worden. Men is van mening dat het hier
vooral gaat om gewenning. Er is geen sprake van een abnormaal gevaarlijke
situatie.
Dhr. Damen heeft geen enkel probleem tegen het samenstellen van een lijst
met plaatsen die naar de mening van zijn fractie verkeersonveilig zijn.
Wethouder v.d. Kloot vervolgt zijn betoog met de mededeling dat de werk
zaamheden in Wernhout volgens planning verlopen. Men kan moeilijk tot
overeenstemming komen over de aankoop van grond. De zaak is erg complex.
Ook de commissie is hiervan reeds op de hoogte gebracht.
De wethouder bestrijdt het feit dat de fietsstrook in de Molenstraat
onveiliger is geworden. Omdat er geen auto's meer mogen worden geparkeerd
heeft de fietser een veiliger gevoel gekregen. Dit verhaal is met name door
deskundigen bevestigd.
Dhr. v.d. Kloot deelt naar aanleiding van de vraag van de fractie van
Werknemersbelangen omtrent de klinkerbestrating mee dat het college haar
eigen investeringsschema kent. Behoudens een aantal wegen is er sprake van
een herstelbeleid. Daarvoor is een adequate planning. Men heeft momenteel
niet de middelen om grootscheepse herstelwerkzaamheden te gaan verrichten.
Aan de andere kant wil men eerst de infrastructuur van Zundert op orde
brengen. Momenteel ligt de aandacht bij de bebouwde kom. Te denken valt aan
het komplan Zundert en Wernhout. Op lange termijn zal men een heroverweging
maken van wat er met de buitenwegen moet gebeuren.
De wethouder kan zich voorstellen dat de fractie van Groen Zundert op dit
gebied een ander beleid zou hebben gevolgd. Hij heeft echter de filosofie
van het college trachten te verduidelijken en hij geeft aan dat deze lijn
zal worden voortgezet. Een gulden kan nu eenmaal maar één keer worden
uitgegeven.
Hij geeft aan dat het groenbeheersplan wat concreter is geworden. Het plan
wordt voorgelegd in het college en later in de commissie Openbare Werken.
In de commissie Openbare Werken is ook uitvoerig gesproken over een
parkeer zone van 30 km. In die vergadering is gezegd dat vrachtauto's van
deze weg gebruik moeten kunnen maken. Men kan een zone van 30 km. alleen
maar instellen wanneer men maatregelen treft die bestuurders ertoe dwingen
niet harder te rijden dan 30 km. Hierin zit het probleem.
Wanneer men de inrichting van de weg aanpast aan een maximumsnelheid van 30