-23- wordt gebruikt als opslagplaats. In eerste instantie was deze plaats ook bedoeld voor het parkeren van vrachtwagens. Deze zaak zal dan ook nadrukke lijk worden besproken in de commissie Algemeen Bestuur. De wethouder juicht het plan van de fractie van het CDA omtrent fietspaden enorm toe. Het college is hier zelf ook mee bezig. Dhr. Adriaensen denkt dan wel dat het college niets doet, maar hij moet toch toegeven dat er een aantal grote kapitaalswerken op handen zijn. Zijn opvatting dat veel gelden naar Openbare Werken en verkeer gaan staat haaks op zijn opmerking dat er op dit gebied in Zundert weinig gebeurt. Het is natuurlijk wel zo dat er ook een aantal zaken blijven liggen. Dit betreurt dhr. v.d. Kloot. Op korte termijn wil men hier via het fietspadenplan iets aan kunnen doen. Men wil bekijken in hoeverre men functionele en recreatieve fietspaden kan realise ren. Men wil de raad, de commissie, de keuze laten om binnen het budget wat er voor is uitgetrokken iets te doen met dit fietspadenplan. Dhr. Adriaensen geeft aan dat uit de woorden van de wethouder blijkt dat hij meer belooft dan doet. Hierin zit een essentieel verschil. De wethouder verzoekt de fractie van Werknemersbelangen om alle gevaarlijke punten eens op een rijtje te zetten. Naar de mening van de commissie Verkeer valt het met die onveiligheid nogal mee. Dit is gestaafd aan het aantal ongevallencijfersDeze blijven binnen de marge. De Verkeerscommis- sie heeft ook gesproken over de verkeerssituatie bij de Wissel. Deze situatie zal opnieuw geëvalueerd worden. Men is van mening dat het hier vooral gaat om gewenning. Er is geen sprake van een abnormaal gevaarlijke situatie. Dhr. Damen heeft geen enkel probleem tegen het samenstellen van een lijst met plaatsen die naar de mening van zijn fractie verkeersonveilig zijn. Wethouder v.d. Kloot vervolgt zijn betoog met de mededeling dat de werk zaamheden in Wernhout volgens planning verlopen. Men kan moeilijk tot overeenstemming komen over de aankoop van grond. De zaak is erg complex. Ook de commissie is hiervan reeds op de hoogte gebracht. De wethouder bestrijdt het feit dat de fietsstrook in de Molenstraat onveiliger is geworden. Omdat er geen auto's meer mogen worden geparkeerd heeft de fietser een veiliger gevoel gekregen. Dit verhaal is met name door deskundigen bevestigd. Dhr. v.d. Kloot deelt naar aanleiding van de vraag van de fractie van Werknemersbelangen omtrent de klinkerbestrating mee dat het college haar eigen investeringsschema kent. Behoudens een aantal wegen is er sprake van een herstelbeleid. Daarvoor is een adequate planning. Men heeft momenteel niet de middelen om grootscheepse herstelwerkzaamheden te gaan verrichten. Aan de andere kant wil men eerst de infrastructuur van Zundert op orde brengen. Momenteel ligt de aandacht bij de bebouwde kom. Te denken valt aan het komplan Zundert en Wernhout. Op lange termijn zal men een heroverweging maken van wat er met de buitenwegen moet gebeuren. De wethouder kan zich voorstellen dat de fractie van Groen Zundert op dit gebied een ander beleid zou hebben gevolgd. Hij heeft echter de filosofie van het college trachten te verduidelijken en hij geeft aan dat deze lijn zal worden voortgezet. Een gulden kan nu eenmaal maar één keer worden uitgegeven. Hij geeft aan dat het groenbeheersplan wat concreter is geworden. Het plan wordt voorgelegd in het college en later in de commissie Openbare Werken. In de commissie Openbare Werken is ook uitvoerig gesproken over een parkeer zone van 30 km. In die vergadering is gezegd dat vrachtauto's van deze weg gebruik moeten kunnen maken. Men kan een zone van 30 km. alleen maar instellen wanneer men maatregelen treft die bestuurders ertoe dwingen niet harder te rijden dan 30 km. Hierin zit het probleem. Wanneer men de inrichting van de weg aanpast aan een maximumsnelheid van 30

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1994 | | pagina 269