-22-
van de evaluatie is aangebroken. Dhr. v.d. Broek heeft gevraagd of de
mogelijkheid bestaat om de verkeerscommissie te evalueren evenals de fases
in het komplan. Voordat de commissie Verkeer in overleg treedt met de
commissie Openbare Werken, wil hij dit eerst binnen die commissie Verkeer
bespreken. Wanneer men daar zijn goedkeuring geeft aan dit overleg zal
wethouder v.d. Kloot die voorzitter is van deze commissie, op korte termijn
een afspraak maken met de commissie Openbare Werken. Op die manier kan men
een aantal verkeersmaatregelen die zijn genomen of nog worden uitgevoerd
opnieuw overwegen. Wethouder v.d. Kloot kan niet van te voren zeggen dat
hij de commissieleden bij een evaluatie zal betrekken. De commissie Verkeer
is een commissie die is benoemd vanuit de raad en een andere verantwoording
heeft dan een direct gekozen commissie.
Dhr. Damen merkt op dat wethouder v.d. Kloot in de antwoorden heeft
aangegeven dat het college er geen problemen mee heeft om de leden van de
commissie Verkeer van gedachten te laten wisselen met de commissie Openbare
Werken omtrent het functioneren van die commissie Verkeer en de relatie
tussen de commissie Openbare Werken en de gemeenteraad. In feite gaat dhr-
v.d. Kloot dus een stap verder want ook de gemeenteraad wordt erbij
betrokken.
Wethouder v.d. Kloot onderkent dit niet maar geeft aan dat hij de leden
toch eerst op de hoogte moet brengen van dit overleg. De vraag omtrent de
uitvoering van de Stuyvezandseweg in 4,5 meter verwondert hem in hoge mate.
Onlangs is er een tamelijke vrije discussie gevoerd omtrent de aanpak van
de Stuyvezandseweg en de Meirseweg. Er was een hoge mate van concencus
omtrent het feit dat de Stuyvezandseweg een landbouwweg zou moeten worden.
Tevens zou deze weg voornamelijk bestemd zijn voor de plaatselijke bedrij
ven.
Verkeer vanuit de bebouwde kom moest op zijn minst geweerd worden. Naar
aanleiding daarvan heeft dhr. v.d. Kloot een aantal gesprekken gehad met
bewoners van de Stuyvezandseweg. Hij heeft hen toegezegd dat de Stuyvezand
seweg nooit ontsluitingsweg zou worden. Die toezegging heeft hij mogen
geven omdat die toezegging zich beriep op een structuurvisie die met
volledige instemming van de raad is aangenomen. Hij acht het dan ook
correct om zoveel mogelijk te trachten te veel ontsluiting aan de betref
fende weg te geven. Daarbij moet gezegd worden dat een reconstructie van 4
meter in asfalt een passende constructie is. Iedereen was het daarmee eens.
Het verwondert hem derhalve dat men nu op de uitgangspunten terug wenst te
komen. Hij wil overwegen om over te gaan tot een reconstructie van 4,5
meter. Hier zitten echter wel bezwaren aan vast. Het gaat hier met name om
de grondverwerving.
Wethouder v.d. Kloot geeft aan dat de APV op 28 november op de agenda van
de commissievergadering Algemeen Bestuur komt te staan.
Op het Oranjeplein mogen vrachtwagens een uur geparkeerd staan. De politie
kan dan ook niet overgaan tot verbaliseren omdat men altijd beweert de
maximum parkeertijd nog niet te hebben overschreden. De wethouder stelt dan
ook voor om aan de parkeertijd van een uur iets te veranderen. Hij geeft
uitdrukkelijk aan wanneer hier niets aan wordt gedaan men niets aan dit
probleem kan doen. Het gaat hier met name om het Oranjeplein en het Jan
Koekenplein. Men kan in overweging nemen of men de frietkraam op het Jan
Koekenplein wellicht ergens anders kan plaatsen. Ook wil men iets gaan doen
aan het plaatsen van auto's op de uitritten van dit plein. Dit wil men
bijv. gaan doen middels het plaatsen van het bordje uitrit. Aan de andere
kant moeten mensen zelf de verantwoordelijkheid nemen om andere auto's niet
klem te zetten.
De wethouder geeft toe dat het terrein achter de brandweerkazerne momenteel