-21-
zijn. Voor zijn fractie is dit prioriteit nummer 1.
Naar aanleiding van de klachten omtrent de verkeersveiligheid die zijn
binnengekomen zou dhr. v.d. Kloot een proef nemen in de Prinsenstraat. Ook
heeft men niets meer vernomen van de snelheidsbeperkende maatregelen in de
parkeerroute
Het komplan moest ruim baan bieden aan voetganger en fietser. Letterlijk
zegt het college dat er invulling aan gegeven wordt door de eigen strook
waarop hij/zij zonder enige belemmering kan fietsen". Naar zijn mening
moeten mensen een evenwichtskunstenaar zijn om hier gevolg aan te geven.
Veel fietsers gaan daarom gebruik maken van het trottoir wat ook uitermate
gevaarlijk is.
Het oversteken nabij de Markt is erg gevaarlijk. Hij heeft vernomen dat het
college nu voetgangersoversteekplaatsen gaat aanleggen.
Dhr. Adriaensen is van mening dat er ruim baan is geboden aan het gemotori
seerd verkeer. Het is helaas goed te merken. De plaatselijke middenstand
heeft geconstateerd dat voetgangers en fietsers het gebied gaan mijden. Dit
is erg triest.
Er is geen discussie geweest omtrent criteria met betrekking tot verhar
dingsmaterialen bij wegen. Wanneer de discussie wel gevoerd was had men er
nu niet iedere keer op terug hoeven te komen. In tegenstelling tot de
fractie van het CDA vindt zijn fractie de verkeersveiligheid belangrijker
dan de verkeersintensiteit.
Vorig jaar heeft men gemeld dat het gebruik van bestrijdingsmiddelen niet
op ander beleid zouden stoelen. Dit betekent automatisch dat men doorgaat
met het nemen van proeven omtrent het borstelen of branden van onkruid en
het niet meer spuiten van pleinen en parkeerplaatsen. De fractie van Groen
Zundert heeft van mechanische onkruidbestrijding niets meer vernomen. Ook
zijn vel© pleinen en parkeerplaatsen met gif bespoten.
Tot slot maakt ook dhr. Adriaensen nog een aantal opmerkingen over de
Stuivezandseweg. Hij is van mening dat de voorzitter een tegenstrijdig
antwoord geeft. Asfalteren betekent het verheffen van de weg tot ontslui-
tingsweg. Zijn fractie vraagt zich bezorgd af of dit geen consequenties
heeft voor de aanleg van verdere rondwegen. De provincie gaat deze weg
immers zien als een ontsluitingsweg, een rondweg. Hij vraagt zich af of
hier overleg over is gevoerd.
Dhr. Haest van de fractie van de WD heeft uit overleg met de bewoners van
het Oranjeplein vernomen dat men nogal wat problemen heeft met het wille
keurig parkeren, de decoratieve inrichting, de plaatsing van vrachtwagens
enz. Het Oranjeplein verdient het om opgeknapt te worden. Op die manier kan
men proberen om tegemoet te komen aan een poging om er meer een dorpsplein
van te maken. Het krijgt dan een wat nettere aanblik. Zijn fractie stelt
voor om de verfraaiing waarover het college in de nota van antwoord heeft
gesproken structuurmatig aan te pakken. Te denken valt aan het plaatsen van
bloembakken, het planten van bomen enz. Op die manier wordt ook het verkeer
wat meer gereguleerd. Zijn fractie denkt zo enigszins tegemoet te komen aan
de wensen van de omwonenden van het Oranjeplein.
Hij heeft iedereen horen spreken over fietspaden. Zijn fractie laat de
prioriteit uitgaan naar de aanleg van functionele fietspaden. Hij denkt
hierbij bijv. aan de Ettenseweg. Tot op heden heeft zijn fractie hierop
geen antwoord ontvangen.
Wethouder v.d. Kloot merkt op dat het er alle schijn van heeft dat het jaar