-19-
is parkeervakken aan te brengen. Zijn fractie heeft het college echter al
meermalen gewezen op de overlast op het Jan Koekenplein, met name 's avonds
en in de weekends. Hier staan bijv. vrachtwagens en een frietkraam. Veel
mensen is dit een doorn in het oog. Vooral de frietwagen staat regelmatig
voor een deel op de rijbaan waardoor een normale doorgang vrijwel onmoge
lijk is. Hij vraagt of het Ml mogelijk is om door middel van verkeersbor
den dit plein vrij te maken van vrachtwagens.
De voorzitter verzoekt de raad om tijdens de begroting niet al te veel in
te gaan op hele kleine details.
Dhr. Van Aert is echter van mening dat dit probleem al vele malen bij het
college is voorgelegd. Er wordt nooit iets aangedaan. Daarom verzoekt hij
het college dit mee te nemen naar het overleg met de politie.
Tot slot brengt dhr. Van Aert het fietspadenplan ter sprake. Men wil de
fietspaden gaan reconstrueren. Zijn fractie wil bij de volgende vergadering
van de commissie Openbare Werken met een uitvoerig plan komen. Er moet nog
gesproken worden met de landinrichtingscommissie en het waterschap.
De voorzitter verduidelijkt dat het laatste punt geen vraag is maar een
voorstel van de fractie van het CDA.
Dhr. Damen constateert namens de fractie Werknemersbelangen met stijgende
verbazing dat de voorzitter niet meer bereid is om alles tot in de details
te bespreken. Dit in tegenstelling tot zijn opmerking aan het begin van de
vergadering.
De voorzitter onderbreekt hem met de mededeling dat een ieder op alle
gedetailleerde vragen antwoord krijgt. Hij heeft echter de leden van de
raad gevraagd om zich zoveel mogelijk tot beleidslijnen te beperken. Hij
heeft een ieder verzocht om niet af te dwalen maar wanneer dit toch gebeurt
krijgt men een beleefd antwoord.
Dhr. Damen vindt het antwoord van het college omtrent de kruising bij de
Wissel uitermate vreemd. Enerzijds vindt men deze kruising niet ideaal maar
anderzijds wordt er niets aan gedaan en moeten de mensen maar aan deze
situatie wennen. Zijn fractie voorziet grote problemen omdat dit een zeer
onveilige plaats is. Hij verwacht dat er nog een voorstel van het college
zal komen.
De fractie van dhr. Damen ziet dualisme anders dan de fractie van het CDA.
Zijn fractie is niet gevoelig voor het argument van het college dat er snel
gewerkt moet worden aan de Stuyvezandseweg zodat het voorstel omtrent 4,5
meter komt te vervallen. Op het moment dat men de Stuyvezandseweg gaat
asfalteren krijgt men te maken met een ontsluitingsweg. De breedte maakt op
dat moment niets meer uit. Mensen zoeken de beste en snelste weg. Dit wordt
de Stuyvezandseweg richting Rijsbergen, Breda. Je kunt natuurlijk zeggen
dat het geen ontsluitingsweg is en derhalve maar 4 meter breed wordt. Hij
wordt dan niet handig aangesloten wat op den duur problemen gaat geven. De
mensen gebruiken hem ongetwijfeld wel als ontsluitingsweg. Je kunt dus
beter praktisch handelen en inspringen op de situatie. Je maakt dan bijv.
die ontsluiting naar de Bredaseweg door middel van een rotonde of een
andere veilige en aanvaardbare mogelijkheid. Zijn fractie vreest dat men
achteraf zal moeten zeggen dat de Stuyvzsandseweg inderdaad als ontslui
tingsweg is gebruikt. Er moet dan extra geïnvesteerd worden om hier alsnog
iets aan te doen. Wanneer dit voorstel bekeken wordt kan men tevens
onderzoeken of men langs de weg fietspaden aan kan leggen.
De fractie Werknemersbelangen is zeer benieuwd naar het voorstel wat er
gaat komen omtrent de aanleg van fietspaden. Een goed plan zal zonder enige
twijfel de steun van de fractie van dhr. Damen krijgen. Het wordt hoog tijd
dat men stopt met het uitspreken van voornemens over het aanleggen van
fietspaden.
Het moet nu ook eindelijk eens gebeuren. Hij is blij dat een aantal