23 verzakken. Hij is echter van mening dat klinkers na verloop van tijd altijd zullen gaan verzakken. Zijn fractie is er dan ook voorstander van om te kiezen voor een asfaltbestrating in plaats van een klinkerbestrating. Door de asfalt op een bepaalde manier en in een bepaalde kleur aan te brengen kan immers ook een fraai wegdek worden verkregen. Daarnaast is het bovendien zo dat een klinkerbestrating veel gladder en dus onveiliger is dan een asfaltbestratingWaar de fractie Werknemersbelangen eveneens op tegen is, is het opheffen van de parkeerplaatsen in de Molenstraat. Met betrekking tot de kosten merkt de heer Marijnissen op dat hij nooit heeft gesteld dat deze middelen niet mogen worden uitgegeven, maar zijn fractie is van mening dat de middelen verkeerd worden besteed. Hij verwacht overigens dat de werkgelegenheid in deze voor de Zundertse inwoners erg klein zal zijn. Zoals gezegd wenst zijn fractie de middelen op een andere manier en voor andere plaatsen te besteden. De plannen van zijn fractie zullen dan misschien niet in zijn totaliteit kunnen worden uitgevoerd, maar een gedeelte daarvan moet voor dit bedrag mogelijk zijn. Met betrekking tot de ontsluiting van de parkeerplaatsen achter de 'Roskam' zegt hij dat door wethouder v.d. Kloot is aangegeven dat er sprake is van gevaarlijke situaties, maar dat een en ander niet bij deze plannen kan worden betrokken. Dit is naar zijn mening met elkaar in tegenspraak. Wanneer eerst een bedrag wordt uitgetrokken van 800.000,om parkeerplaatsen aan te leggen en vervolgens een bedrag van 1.400.000,voor de reconstructie van de daarop aansluitende wegen, kan men toch moeilijk stellen dat het geld op een goede manier is besteedt wanneer er nog steeds sprake is van een gevaarlijke situatie. Bovendien is gebleken dat ook de Verkeerscommis- sie voorstander is van een ontsluiting van deze parkeerplaatsen aan de achterkant. Tot slot zegt de heer Marijnissen dat bij de aanbesteding gelet dient te worden op Zundertse bedrijven, omdat tot op heden er weinig arbeiders uit Zundert bij de uitvoering van de plannen zijn betrokken. Onlangs zijn er nieuwe EG-richtlijnen omtrent het aanbesteden van werken. Hij vraagt het college om deze richtlijnen in acht te nemen. De heer Arnouts zegt dat wethouder v.d. Kloot te kennen heeft gegeven ten alle tijde bereid te zijn in overleg te treden met degenen die bezwaar hebben ingediend tegen de plannen en die daar behoefte aan blijken te hebben. Wanneer het plan echter door de raad is vastgesteld, heeft het weinig zin om hieromtrent in overleg te gaan met degenen die bezwaar hebben ingediend tegen b.v. het parkeerverbod. Met betrekking tot het parkeren in de Molenstraat is de heer Arnouts van mening dat deze problematiek in zijn totaliteit behandeld dient te worden, in plaats van in het ene gedeelte van de Molenstraat een parkeerverbod op te leggen en in het andere gedeelte niet. Door het aanbrengen van een parkeerverbod in een bepaald gedeelte van de Molenstraat is er sprake van een oneerlijke concurrentie. Voorts blijft hij het een rare zaak vinden dat in het breedste gedeelte van de Molen straat een parkeerverbod van kracht wordt. Over dit punt wenst hij dan ook een stemming van de raad om te bewerkstelligen dat er in dit gedeelte kort geparkeerd mag worden. Wethouder v.d. Kloot zegt toe dat alles in het werk gesteld zal worden om de onderlaag voor de klinkerbestrating van een zo goed mogelijke kwaliteit te voorzien. Ten aanzien van de wens van de fractie Werknemersbelangen om de Molenstraat te asfalteren zegt hij dat de meerderheid van de raad heeft gekozen voor een klinkerbestrating. De stedebouwkundige is hier dan ook steeds vanuit gegaan bij het opstellen van de plannen. Omtrent het feit dat de fractie van de heer Marijnissen er de voorkeur aan geeft om te kiezen voor de uitvoering van andere werkzaamheden zegt hij dat een meerderheid van de gemeenteraad er uitdrukkelijk voor heeft gekozen om prioriteit te geven aan de herinrichting en reconstructie van de bebouwde kom. Met

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1994 | | pagina 25