23
verzakken. Hij is echter van mening dat klinkers na verloop van tijd altijd
zullen gaan verzakken. Zijn fractie is er dan ook voorstander van om te
kiezen voor een asfaltbestrating in plaats van een klinkerbestrating. Door
de asfalt op een bepaalde manier en in een bepaalde kleur aan te brengen
kan immers ook een fraai wegdek worden verkregen. Daarnaast is het
bovendien zo dat een klinkerbestrating veel gladder en dus onveiliger is
dan een asfaltbestratingWaar de fractie Werknemersbelangen eveneens op
tegen is, is het opheffen van de parkeerplaatsen in de Molenstraat. Met
betrekking tot de kosten merkt de heer Marijnissen op dat hij nooit heeft
gesteld dat deze middelen niet mogen worden uitgegeven, maar zijn fractie
is van mening dat de middelen verkeerd worden besteed. Hij verwacht
overigens dat de werkgelegenheid in deze voor de Zundertse inwoners erg
klein zal zijn. Zoals gezegd wenst zijn fractie de middelen op een andere
manier en voor andere plaatsen te besteden. De plannen van zijn fractie
zullen dan misschien niet in zijn totaliteit kunnen worden uitgevoerd, maar
een gedeelte daarvan moet voor dit bedrag mogelijk zijn. Met betrekking tot
de ontsluiting van de parkeerplaatsen achter de 'Roskam' zegt hij dat door
wethouder v.d. Kloot is aangegeven dat er sprake is van gevaarlijke
situaties, maar dat een en ander niet bij deze plannen kan worden
betrokken. Dit is naar zijn mening met elkaar in tegenspraak. Wanneer eerst
een bedrag wordt uitgetrokken van 800.000,om parkeerplaatsen aan te
leggen en vervolgens een bedrag van 1.400.000,voor de reconstructie
van de daarop aansluitende wegen, kan men toch moeilijk stellen dat het
geld op een goede manier is besteedt wanneer er nog steeds sprake is van
een gevaarlijke situatie. Bovendien is gebleken dat ook de Verkeerscommis-
sie voorstander is van een ontsluiting van deze parkeerplaatsen aan de
achterkant. Tot slot zegt de heer Marijnissen dat bij de aanbesteding gelet
dient te worden op Zundertse bedrijven, omdat tot op heden er weinig
arbeiders uit Zundert bij de uitvoering van de plannen zijn betrokken.
Onlangs zijn er nieuwe EG-richtlijnen omtrent het aanbesteden van werken.
Hij vraagt het college om deze richtlijnen in acht te nemen.
De heer Arnouts zegt dat wethouder v.d. Kloot te kennen heeft gegeven ten
alle tijde bereid te zijn in overleg te treden met degenen die bezwaar
hebben ingediend tegen de plannen en die daar behoefte aan blijken te
hebben. Wanneer het plan echter door de raad is vastgesteld, heeft het
weinig zin om hieromtrent in overleg te gaan met degenen die bezwaar hebben
ingediend tegen b.v. het parkeerverbod. Met betrekking tot het parkeren in
de Molenstraat is de heer Arnouts van mening dat deze problematiek in zijn
totaliteit behandeld dient te worden, in plaats van in het ene gedeelte van
de Molenstraat een parkeerverbod op te leggen en in het andere gedeelte
niet. Door het aanbrengen van een parkeerverbod in een bepaald gedeelte van
de Molenstraat is er sprake van een oneerlijke concurrentie. Voorts blijft
hij het een rare zaak vinden dat in het breedste gedeelte van de Molen
straat een parkeerverbod van kracht wordt. Over dit punt wenst hij dan ook
een stemming van de raad om te bewerkstelligen dat er in dit gedeelte kort
geparkeerd mag worden.
Wethouder v.d. Kloot zegt toe dat alles in het werk gesteld zal worden om
de onderlaag voor de klinkerbestrating van een zo goed mogelijke kwaliteit
te voorzien. Ten aanzien van de wens van de fractie Werknemersbelangen om
de Molenstraat te asfalteren zegt hij dat de meerderheid van de raad heeft
gekozen voor een klinkerbestrating. De stedebouwkundige is hier dan ook
steeds vanuit gegaan bij het opstellen van de plannen. Omtrent het feit dat
de fractie van de heer Marijnissen er de voorkeur aan geeft om te kiezen
voor de uitvoering van andere werkzaamheden zegt hij dat een meerderheid
van de gemeenteraad er uitdrukkelijk voor heeft gekozen om prioriteit te
geven aan de herinrichting en reconstructie van de bebouwde kom. Met