-9-
men staat met bijv. samenspraak, samen regelen enz. De gesprekken die
Zundert en Rijsbergen samen voeren zijn heel wat intensiever dan bij andere
gemeenten valt waar te nemen. Men neemt al meerdere taken voor elkaar waar
of van elkaar over. Men is het natuurlijk nog niet helemaal eens over de
manier waarop een en ander moet gaan gebeuren. Iedere gemeente heeft zijn
eigen waarde. Men moet niet te snel van gelijkheid spreken. Het antwoord
van de gemeente Zundert is erg duidelijk. De gemeente Zundert is van mening
dat haar ambtenaren een goed plan van aanpak kunnen maken wanneer zij
hiervoor de gelegenheid krijgen. Om de objectiviteit te waarborgen kan bij
elke uitvoering een objectieve derde, een deskundig bureau worden ingescha
keld. De gemeente Zundert schuwt dit niet. Een coördinerend secretaris is
iemand die het managementteam voorzit. Het managementteam neemt het plan
van aanpak door. Op dit punt kan men met de gemeente Rijsbergen niet tot
overeenstemming komen. Wanneer de voorzitter in de schoenen van de gemeente
Rijsbergen zou staan zou hij ook zijn bedenkingen hebben. Op 2 november is
afgesproken dat beide voorzitters nog eens rond de tafel gaan zitten om in
alle rust te bekijken hoe men een oplossing voor dit probleem kan vinden.
Men is bang dat het aanwijzen van een secretaris consequenties heeft voor
het secretariaat van de toekomst. De voorzitter ontkent dit niet. Het is
juist de bedoeling. Ook op dit gebied zijn wrijvingen. Het zegt naar de
mening van de voorzitter niets over de secretaris van de nieuwe gemeente.
Deze wordt immers benoemd door de raad van de nieuwe gemeente. Men wekt
slechts verwachtingen. Er worden altijd verwachtingen gewekt. Te denken
valt aan het benoemen van burgemeesters door de kroon en het benoemen van
secretarissen door de raad.
De voorzitter vat zijn betoog samen. Het is goedkoper om een objectieve
derde in te schakelen. Pas wanneer een objectief bureau van buitenaf zegt
dat er niets van deugt kan dit altijd nog aan de ambtenaren verteld worden.
De voorzitter houdt het geheel graag kort en duidelijk. Men moet proberen
zich in eikaars positie te verplaatsen. Hij denkt overigens dat de herinde
ling ingevoerd zal zijn op 1 januari 1997. In dat geval heeft men toch nog
tijd. Alle zaken die gemeenschappelijk gedaan kunnen worden, worden ook
gemeenschappelijk gedaan.
De voorzitter baseert zijn uitspraak omtrent de herindeling op een tele
foongesprek wat is gevoerd met het departement van binnenlandse zaken. Ook
zij spreken de verwachting uit dat de herindeling op 1 januari 1997 een
feit is. Met kerstmis komt de uitspraak. De voorzitter meldt dat het bijna
niet meer mogelijk is om de herindeling op 1 januari 1996 in te voeren.
De voorzitter merkt op dat men voor wat betreft de horecanota op één lijn
moet gaan zitten met de gemeente Rijsbergen. Tegelijkertijd moet men
noodgedwongen denken aan de sluitingstijd. De gemeente Rijsbergen kent wel
een sluitingstijd maar de gemeente Zundert echter nog niet. Dit wordt
behandeld in de nota. Men gaat te ver wanneer men denkt dat de sluitings
tijd ingevolge de APV voor de gemeente Zundert een axioma is. Het college
heeft alleen medegedeeld dat men eens over het voorstel na moet denken. In
de nota wordt evenveel aandacht voor de zogenaamde artikel 18 verordening
gevraagd. Het college doet dit in overleg met de horecasectorDe gemeente
Zundert moet bij het handhaven van de openbare orde voorzichtig zijn met
het zoeken naar vestigingen in de Molenstraat. Wanneer men het distribu
tie/planologisch onderzoek bekijkt moet men tot de conclusie komen dat er
voor wat betreft de horeca sprake is van een overcapaciteit. Ook is het
bestemmingsplan voor de bebouwde kom van kracht wat eveneens zijn beperkin
gen voor de horeca heeft.
Voor wat betreft de besluiten van het college van burgemeester en wethou-