-9- men staat met bijv. samenspraak, samen regelen enz. De gesprekken die Zundert en Rijsbergen samen voeren zijn heel wat intensiever dan bij andere gemeenten valt waar te nemen. Men neemt al meerdere taken voor elkaar waar of van elkaar over. Men is het natuurlijk nog niet helemaal eens over de manier waarop een en ander moet gaan gebeuren. Iedere gemeente heeft zijn eigen waarde. Men moet niet te snel van gelijkheid spreken. Het antwoord van de gemeente Zundert is erg duidelijk. De gemeente Zundert is van mening dat haar ambtenaren een goed plan van aanpak kunnen maken wanneer zij hiervoor de gelegenheid krijgen. Om de objectiviteit te waarborgen kan bij elke uitvoering een objectieve derde, een deskundig bureau worden ingescha keld. De gemeente Zundert schuwt dit niet. Een coördinerend secretaris is iemand die het managementteam voorzit. Het managementteam neemt het plan van aanpak door. Op dit punt kan men met de gemeente Rijsbergen niet tot overeenstemming komen. Wanneer de voorzitter in de schoenen van de gemeente Rijsbergen zou staan zou hij ook zijn bedenkingen hebben. Op 2 november is afgesproken dat beide voorzitters nog eens rond de tafel gaan zitten om in alle rust te bekijken hoe men een oplossing voor dit probleem kan vinden. Men is bang dat het aanwijzen van een secretaris consequenties heeft voor het secretariaat van de toekomst. De voorzitter ontkent dit niet. Het is juist de bedoeling. Ook op dit gebied zijn wrijvingen. Het zegt naar de mening van de voorzitter niets over de secretaris van de nieuwe gemeente. Deze wordt immers benoemd door de raad van de nieuwe gemeente. Men wekt slechts verwachtingen. Er worden altijd verwachtingen gewekt. Te denken valt aan het benoemen van burgemeesters door de kroon en het benoemen van secretarissen door de raad. De voorzitter vat zijn betoog samen. Het is goedkoper om een objectieve derde in te schakelen. Pas wanneer een objectief bureau van buitenaf zegt dat er niets van deugt kan dit altijd nog aan de ambtenaren verteld worden. De voorzitter houdt het geheel graag kort en duidelijk. Men moet proberen zich in eikaars positie te verplaatsen. Hij denkt overigens dat de herinde ling ingevoerd zal zijn op 1 januari 1997. In dat geval heeft men toch nog tijd. Alle zaken die gemeenschappelijk gedaan kunnen worden, worden ook gemeenschappelijk gedaan. De voorzitter baseert zijn uitspraak omtrent de herindeling op een tele foongesprek wat is gevoerd met het departement van binnenlandse zaken. Ook zij spreken de verwachting uit dat de herindeling op 1 januari 1997 een feit is. Met kerstmis komt de uitspraak. De voorzitter meldt dat het bijna niet meer mogelijk is om de herindeling op 1 januari 1996 in te voeren. De voorzitter merkt op dat men voor wat betreft de horecanota op één lijn moet gaan zitten met de gemeente Rijsbergen. Tegelijkertijd moet men noodgedwongen denken aan de sluitingstijd. De gemeente Rijsbergen kent wel een sluitingstijd maar de gemeente Zundert echter nog niet. Dit wordt behandeld in de nota. Men gaat te ver wanneer men denkt dat de sluitings tijd ingevolge de APV voor de gemeente Zundert een axioma is. Het college heeft alleen medegedeeld dat men eens over het voorstel na moet denken. In de nota wordt evenveel aandacht voor de zogenaamde artikel 18 verordening gevraagd. Het college doet dit in overleg met de horecasectorDe gemeente Zundert moet bij het handhaven van de openbare orde voorzichtig zijn met het zoeken naar vestigingen in de Molenstraat. Wanneer men het distribu tie/planologisch onderzoek bekijkt moet men tot de conclusie komen dat er voor wat betreft de horeca sprake is van een overcapaciteit. Ook is het bestemmingsplan voor de bebouwde kom van kracht wat eveneens zijn beperkin gen voor de horeca heeft. Voor wat betreft de besluiten van het college van burgemeester en wethou-

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1994 | | pagina 255