-5- Er moet zo snel mogelijk een gezamenlijke raadsvergadering met de raad van Rijsbergen worden belegd. Tijdens deze vergadering kan men dan procedures en afspraken bespreken omtrent de verdere voorbereiding van de integratie. Hij heeft gelezen dat er sprake is van een coördinerend secretaris. Hieromtrent zou hij een nadere toelichting willen ontvangen. Hij verneemt graag wat deze functie inhoudt en wat de gevolgen zijn van het instellen van een dergelijke functie. Dhr. v.d. Broek heeft ook al gesproken over een stuurgroep in de vorm van een managementteam. Men moet zich beraden of men nu al een aantal mensen in coördinerende of managementtaken moet gaan benoemen. Wellicht is het beter om vanuit beide gemeenten een stuurgroep te gaan benoemen. Deze mensen kunnen dan wel een en ander voorbereiden maar hoeven niet per definitie deel uit te gaan maken van het toekomstige managementteam in de gemeente. De onrust wordt niet weggenomen maar eerder groter gemaakt. Zijn fractie heeft vragen gesteld omtrent de manier waarop moet worden omgegaan met vragen van de provincie. Er wordt een investering gedaan. Men moet daar als gemeente onder bepaalde voorwaarden over oordelen. Zijn fractie vraagt zich af of dit openbaar moet gebeuren. Hij heeft uit de antwoorden vernomen dat het college hier een oordeel over moet geven. Vervolgens wordt dit oordeel openbaar gebracht. Hij zou dit graag bevestigd zien. Hij vraagt zich af of het niet verstandiger is om dit op zijn minst in de commissie Algemeen Bestuur maar liever nog in een raadsvergadering te bespreken zodat men van alle ontwikkelingen op de hoogte blijft. Hij pleit voor maximale openheid en maximale inspanning om de integratie te gaan regelen. Er is gesproken over de invulling van de vacature die ontstaat wanneer de burgemeester van Zundert stopt. Dhr. v.d. Broek geeft in tegenstelling tot uitlatingen in de algemene beschouwingen aan dat een waarnemer een optie is wanneer deze een toegevoegde waarde kan leveren. Wanneer dit niet het geval is moet men volgens dhr. v.d. Broek bedenken of de functie niet in Zundert moet worden opgevuld. Wanneer blijkt dat het deze kant op gaat dan is het naar de mening van de fractie van Werknemersbelangen alleen maar bespreek baar wanneer dat in een breder kader wordt geplaatst. Men moet, gedragen in de hele breedte van de raad hierover tot overeenstemming kunnen komen. Zijn fractie stelt dit als enige voorwaarde, waarbij zijn fractie wellicht ook eisen op tafel legt. DhrDamen vindt de antwoorden over delegatie en mandaat en de gevolgen daarvan erg vaag en ontwijkend. Zijn fractie kan hier niets mee. De argumenten met betrekking tot de horecanota en de mogelijke herinvoering van de sluitingstijden vindt hij geen goede argumenten. Het feit dat bepaalde horeca-exploitanten op vrijwillige basis een sluitingsuur hanteren kan nooit een argument zijn om te zeggen dat de sluitingstijden weer moeten worden ingevoerd. Naar zijn mening is hier sprake van een politiek verhaal. De toevoeging van een fractie aan het college heeft met zich meegebracht dat dit besluit er door moet komen. De opmerking met betrekking tot het toenemen van het aantal bezwaarschrif ten is zijn fractie volstrekt onduidelijk. Zijn fractie ziet dit graag geplaatst in relatie tot de opmerking die de voorzitter van de commissie Algemeen Bestuur in dit kader heeft gemaakt bij de behandeling van de begroting in die commissie. De voorzitter onderbreekt dhr. Damen met de mededeling dat er is aangegeven dat het om een typefout gaat. Bij nadere berekening is namelijk gebleken dat er geen toename is van het aantal bezwaarschriften. DhrDamen merkt op dat de plaatsvervangend voorzitter juist heel uitge breid heeft beargumenteerd waarom er sprake was van een toename. Die toename bleek er dus niet te zijn.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1994 | | pagina 251