-5-
Er moet zo snel mogelijk een gezamenlijke raadsvergadering met de raad van
Rijsbergen worden belegd. Tijdens deze vergadering kan men dan procedures
en afspraken bespreken omtrent de verdere voorbereiding van de integratie.
Hij heeft gelezen dat er sprake is van een coördinerend secretaris.
Hieromtrent zou hij een nadere toelichting willen ontvangen. Hij verneemt
graag wat deze functie inhoudt en wat de gevolgen zijn van het instellen
van een dergelijke functie. Dhr. v.d. Broek heeft ook al gesproken over een
stuurgroep in de vorm van een managementteam. Men moet zich beraden of men
nu al een aantal mensen in coördinerende of managementtaken moet gaan
benoemen. Wellicht is het beter om vanuit beide gemeenten een stuurgroep te
gaan benoemen. Deze mensen kunnen dan wel een en ander voorbereiden maar
hoeven niet per definitie deel uit te gaan maken van het toekomstige
managementteam in de gemeente. De onrust wordt niet weggenomen maar eerder
groter gemaakt.
Zijn fractie heeft vragen gesteld omtrent de manier waarop moet worden
omgegaan met vragen van de provincie. Er wordt een investering gedaan. Men
moet daar als gemeente onder bepaalde voorwaarden over oordelen. Zijn
fractie vraagt zich af of dit openbaar moet gebeuren. Hij heeft uit de
antwoorden vernomen dat het college hier een oordeel over moet geven.
Vervolgens wordt dit oordeel openbaar gebracht. Hij zou dit graag bevestigd
zien. Hij vraagt zich af of het niet verstandiger is om dit op zijn minst
in de commissie Algemeen Bestuur maar liever nog in een raadsvergadering te
bespreken zodat men van alle ontwikkelingen op de hoogte blijft. Hij pleit
voor maximale openheid en maximale inspanning om de integratie te gaan
regelen.
Er is gesproken over de invulling van de vacature die ontstaat wanneer de
burgemeester van Zundert stopt. Dhr. v.d. Broek geeft in tegenstelling tot
uitlatingen in de algemene beschouwingen aan dat een waarnemer een optie is
wanneer deze een toegevoegde waarde kan leveren. Wanneer dit niet het geval
is moet men volgens dhr. v.d. Broek bedenken of de functie niet in Zundert
moet worden opgevuld. Wanneer blijkt dat het deze kant op gaat dan is het
naar de mening van de fractie van Werknemersbelangen alleen maar bespreek
baar wanneer dat in een breder kader wordt geplaatst. Men moet, gedragen in
de hele breedte van de raad hierover tot overeenstemming kunnen komen. Zijn
fractie stelt dit als enige voorwaarde, waarbij zijn fractie wellicht ook
eisen op tafel legt.
DhrDamen vindt de antwoorden over delegatie en mandaat en de gevolgen
daarvan erg vaag en ontwijkend. Zijn fractie kan hier niets mee. De
argumenten met betrekking tot de horecanota en de mogelijke herinvoering
van de sluitingstijden vindt hij geen goede argumenten. Het feit dat
bepaalde horeca-exploitanten op vrijwillige basis een sluitingsuur hanteren
kan nooit een argument zijn om te zeggen dat de sluitingstijden weer moeten
worden ingevoerd. Naar zijn mening is hier sprake van een politiek verhaal.
De toevoeging van een fractie aan het college heeft met zich meegebracht
dat dit besluit er door moet komen.
De opmerking met betrekking tot het toenemen van het aantal bezwaarschrif
ten is zijn fractie volstrekt onduidelijk. Zijn fractie ziet dit graag
geplaatst in relatie tot de opmerking die de voorzitter van de commissie
Algemeen Bestuur in dit kader heeft gemaakt bij de behandeling van de
begroting in die commissie.
De voorzitter onderbreekt dhr. Damen met de mededeling dat er is aangegeven
dat het om een typefout gaat. Bij nadere berekening is namelijk gebleken
dat er geen toename is van het aantal bezwaarschriften.
DhrDamen merkt op dat de plaatsvervangend voorzitter juist heel uitge
breid heeft beargumenteerd waarom er sprake was van een toename. Die
toename bleek er dus niet te zijn.