-2-
Dhr. Jacobs vraagt of de gezamenlijke vergadering nu komt te vervallen.
De voorzitter ontkent dit. Het betekent alleen dat alles nu wellicht in een
stroomversnelling gaat gebeuren waardoor ook de gezamenlijke vergadering
eerder plaats kan vinden.
Hij geeft aan dat het de wens van de raad was om tot overeenstemming te
komen en over te gaan tot versnellen van het proces.
Dhr. Damen meldt dat men inderdaad graag ziet dat een en ander snel
gebeurt. Hij wil hier echter wel bij betrokken blijven.
De voorzitter geeft aan dat alles wat toegezegd is voor het terugkoppelen
naar de commissie Algemeen Bestuur en het bijeenbrengen van de 2 raden van
kracht blijft.
Op ambtelijk niveau gaat er heel wat gebeuren. Er komt een deskundige derde
als voorzitter van 2 managementteams. In het organisatieschema en het
functieboek wordt aangegeven wat op heel korte termijn moet gebeuren. Dit
wijst in de richting van de belangen van de werknemers wat ook de zorg van
de raad was.
Dhr. Damen vindt een en ander niet erg duidelijk. Hij neemt aan dat het
voorstel naar de raden gaat.
De voorzitter meldt dat eerst de externe deskundige wordt aangewezen. Deze
wordt voorzitter van beide teams. Dus zowel van Zundert als ook van
Rijsbergen. Hij krijgt een opdracht mee die wordt geformuleerd door beide
colleges
Zodra de opdracht bekend is wordt er teruggekoppeld naar de commissies
Algemeen Bestuur. Daar is de ruimte om een en ander bij te stellen.
Dhr. Adriaensen geeft aan dat in de besloten commissie Algemeen Bestuur
afspraken zijn gemaakt. Een van die afspraken was dat de commissie Algemeen
Bestuur het hele proces zou begeleiden. Zonder noemenswaardige aanleiding
wordt er een plan ontwikkeld. Los van de vraag of het goed of slecht is
heeft hij daar bestuurlijk een aantal vragen over. Het doorkruist de
voorgenomen afspraken. Binnen de commissie Algemeen Bestuur zou het
tijdspad bepaald worden. Hierbij is afgesproken dat de zorg voor het
personeel op de eerste plaats komt. Op de tweede plaats moet er gezorgd
worden dat de organisatie op tijd klaar is. Dit moet echter afgehandeld
worden in de commissie Algemeen Bestuur. Een en ander past hier nu niet in.
De voorzitter geeft aan dat de commissie 28 november vergadert.
Dhr. Haest is blij met de aanpak. Vanuit het or
ganisatie/ ontwikkelingsdenken gezien is dit een goede zaak. Hij begrijpt de
verwarring. Wanneer de deskundige een duidelijke opdracht meekrijgt, zuiver
gericht op het opzetten van een organisatievoorstel, is er nog voldoende
ruimte over voor de raad om in te grijpen.
Dhr. v.d. Broek geeft namens zijn fractie aan dat ook hij blij is met de
toekomstige aanstelling van de deskundige, het organisatieprogramma en het
functieboek. Tijdens de commissievergadering moet de opdracht heel nauwkeu
rig en diepgaand besproken worden.
De voorzitter geeft aan dat het bekend is dat Algemeen Bestuur een zeer
belangrijk onderwerp is. Het gaat over de organisatie van het bestuur, de
bestuurskunde. Momenteel is het zo dat het bestuur en de organisatie van
het bestuur allemaal als schalen over elkaar heen schuiven, dit om de
grootschaligheid te dienen. Er wordt geschoven op lokale, regionale en
provinciale schaal en ook binnen de streekgewesten. Op landelijke schaal
schuift men momenteel nog niet. Het schuiven der schalen en de schaalver
groting hebben tot gevolg dat wanneer een aantal schalen over elkaar heen
schuiven men fricties krijgt. Die fricties voelt men op alle niveaus. Dit
komt aan de orde in hoofdfunctie 0