-2- Dhr. Jacobs vraagt of de gezamenlijke vergadering nu komt te vervallen. De voorzitter ontkent dit. Het betekent alleen dat alles nu wellicht in een stroomversnelling gaat gebeuren waardoor ook de gezamenlijke vergadering eerder plaats kan vinden. Hij geeft aan dat het de wens van de raad was om tot overeenstemming te komen en over te gaan tot versnellen van het proces. Dhr. Damen meldt dat men inderdaad graag ziet dat een en ander snel gebeurt. Hij wil hier echter wel bij betrokken blijven. De voorzitter geeft aan dat alles wat toegezegd is voor het terugkoppelen naar de commissie Algemeen Bestuur en het bijeenbrengen van de 2 raden van kracht blijft. Op ambtelijk niveau gaat er heel wat gebeuren. Er komt een deskundige derde als voorzitter van 2 managementteams. In het organisatieschema en het functieboek wordt aangegeven wat op heel korte termijn moet gebeuren. Dit wijst in de richting van de belangen van de werknemers wat ook de zorg van de raad was. Dhr. Damen vindt een en ander niet erg duidelijk. Hij neemt aan dat het voorstel naar de raden gaat. De voorzitter meldt dat eerst de externe deskundige wordt aangewezen. Deze wordt voorzitter van beide teams. Dus zowel van Zundert als ook van Rijsbergen. Hij krijgt een opdracht mee die wordt geformuleerd door beide colleges Zodra de opdracht bekend is wordt er teruggekoppeld naar de commissies Algemeen Bestuur. Daar is de ruimte om een en ander bij te stellen. Dhr. Adriaensen geeft aan dat in de besloten commissie Algemeen Bestuur afspraken zijn gemaakt. Een van die afspraken was dat de commissie Algemeen Bestuur het hele proces zou begeleiden. Zonder noemenswaardige aanleiding wordt er een plan ontwikkeld. Los van de vraag of het goed of slecht is heeft hij daar bestuurlijk een aantal vragen over. Het doorkruist de voorgenomen afspraken. Binnen de commissie Algemeen Bestuur zou het tijdspad bepaald worden. Hierbij is afgesproken dat de zorg voor het personeel op de eerste plaats komt. Op de tweede plaats moet er gezorgd worden dat de organisatie op tijd klaar is. Dit moet echter afgehandeld worden in de commissie Algemeen Bestuur. Een en ander past hier nu niet in. De voorzitter geeft aan dat de commissie 28 november vergadert. Dhr. Haest is blij met de aanpak. Vanuit het or ganisatie/ ontwikkelingsdenken gezien is dit een goede zaak. Hij begrijpt de verwarring. Wanneer de deskundige een duidelijke opdracht meekrijgt, zuiver gericht op het opzetten van een organisatievoorstel, is er nog voldoende ruimte over voor de raad om in te grijpen. Dhr. v.d. Broek geeft namens zijn fractie aan dat ook hij blij is met de toekomstige aanstelling van de deskundige, het organisatieprogramma en het functieboek. Tijdens de commissievergadering moet de opdracht heel nauwkeu rig en diepgaand besproken worden. De voorzitter geeft aan dat het bekend is dat Algemeen Bestuur een zeer belangrijk onderwerp is. Het gaat over de organisatie van het bestuur, de bestuurskunde. Momenteel is het zo dat het bestuur en de organisatie van het bestuur allemaal als schalen over elkaar heen schuiven, dit om de grootschaligheid te dienen. Er wordt geschoven op lokale, regionale en provinciale schaal en ook binnen de streekgewesten. Op landelijke schaal schuift men momenteel nog niet. Het schuiven der schalen en de schaalver groting hebben tot gevolg dat wanneer een aantal schalen over elkaar heen schuiven men fricties krijgt. Die fricties voelt men op alle niveaus. Dit komt aan de orde in hoofdfunctie 0

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1994 | | pagina 248