9 -
jaar in werking treedt. Zijn fractie zal op een aantal punten bij de
begrotingsbehandeling terugkomen. Er is een uitgebreide discussie geweest
in de commissie. Zijn fractie ondersteunt de afwijzing van de Stichting
Reinwater, de Stichting Woordblind en de Verkeersbrigadiers niet. De
afwijzing is gestoeld op het criterium wat de gemeente Zundert hanteert.
Hij zou dit al graag opgenomen zien. Van groter belang vindt hij het punt
rondom de MarkenlandenEr komt een onderzoek en bij de voorjaarsnota komt
er wellicht een voorstel.
De heer Verheijen merkt op dat Zundert ver achter de feiten aanloopt. Er is
sprake van 1,7 formatieplaats tegen 1,2 formatieplaats op het aantal
inwoners. In het stuk worden 8200 inwoners genoemd. Hij is van mening dat
het college dit niet kan weerleggen. De problemen van de Zundertse inwoners
in vergelijking met de omliggende gemeenten zijn kleiner. Hij gaat er
vanuit dat er gestreefd zal worden naar het zo klein mogelijk houden van de
wachtlijst voor Algemeen Maatschappelijk Werk, een zorgfunctie. Deze
zorgfunctie is een taak die toebedeeld kan worden aan een gemeente. Hij
stelt dan ook voor om nu het besluit te nemen om te komen tot een structu
rele bijdrage van Hfl. 25.000,-- om het probleem op te lossen. Hij zou dit
graag in stemming gebracht zien.
De heer Damen is het eens met de heer Verheijen dat vaststelling van het
Welzijnsprogramma thuis hoort bij de begrotingsbehandeling. Hij kan zich
voorstellen dat het college dit programma nu aan de orde stelt, teneinde de
begrotingsbehandeling samen te laten vallen met het vaststellen van die
begroting opdat er geen extra vergadering hoeft te worden belegd. Wanneer
de begroting net zo snel wordt vastgesteld als het welzi jnsprogramma mag
men niet klagen. Wanneer de voorzitter de algemene beschouwingen van zijn
partij heeft gelezen, heeft hij kunnen concluderen dat zijn fractie de
rijkdom van Zundert relativeert. Dit is een duidelijk voorbeeld van wat men
rijkdom zou kunnen noemen. Men kan wel over veel geld beschikken maar
wanneer het uiteindelijk niet uitgegeven wordt aan de doeleinden waarvoor
het juist zo hard nodig is, dus sociaal beleid naar mensen toe, dan is er
geen sprake van rijkdom maar van relatieve rijkdom of armoede. Er zijn veel
mensen die op de wachtlijst voor het maatschappelijk werk staan. Men moet
er naar streven om deze lijst in ieder geval te verkleinen. Wanneer men er
het geld voor heeft moet men als gemeente de verantwoordelijkheid nemen om
iets te doen op sociaal gebied. Dat is de laatste jaren niet de sterkste
kant van de gemeente Zundert gebleken. Op grond hiervan steunt zijn fractie
het voorstel van de fractie van Groen Zundert.
Wethouder Verheijen kan zich vinden in de woorden van voorgaande sprekers
dat het welzijnsprogramma eigenlijk thuishoort bij de begrotingsbehande
ling. Hij legt uit dat behandeling achteraf ook niet juist is en daarom
heeft men eigenlijk deze tussenoplossing gevonden. De raad zelf is een
bevoegd orgaan om bij de begrotingsbehandeling andere kredieten of andere
besluiten te nemen. Het welzi jnsprogramma is ruimschoots voor de tijd
afgehandeld. Voor alle gesubsidieerde instellingen is nu duidelijk wat hen
volgend jaar te wachten staat. Het standpunt van de fractie Groen Zundert
is bekend. De afwijzing van de subsidie voor de Stichting Reinwater,
Stichting Woordblind en de verkeersbrigadiers kan men zien als een politie
ke invulling. Zij zijn op dit gebied de enige fractie en hij is dan ook van
mening dat men in deze raadsvergadering hier niet al te veel woorden meer
aan hoeft te besteden. Wethouder Verheijen wil uiterst zorgvuldig omgaan
met de subsidiëring van het Algemeen Maatschappelijk Werk. Dit is ook
gebleken uit het gesprek wat is gevoerd met de directeur van Stichting de
Markenlanden. Er is inderdaad een kleine wachtlijst. Aan de heer Kouwenberg
is toegezegd dat men aan de hand van lokale cijfers zorgvuldig zal afwegen