9 - jaar in werking treedt. Zijn fractie zal op een aantal punten bij de begrotingsbehandeling terugkomen. Er is een uitgebreide discussie geweest in de commissie. Zijn fractie ondersteunt de afwijzing van de Stichting Reinwater, de Stichting Woordblind en de Verkeersbrigadiers niet. De afwijzing is gestoeld op het criterium wat de gemeente Zundert hanteert. Hij zou dit al graag opgenomen zien. Van groter belang vindt hij het punt rondom de MarkenlandenEr komt een onderzoek en bij de voorjaarsnota komt er wellicht een voorstel. De heer Verheijen merkt op dat Zundert ver achter de feiten aanloopt. Er is sprake van 1,7 formatieplaats tegen 1,2 formatieplaats op het aantal inwoners. In het stuk worden 8200 inwoners genoemd. Hij is van mening dat het college dit niet kan weerleggen. De problemen van de Zundertse inwoners in vergelijking met de omliggende gemeenten zijn kleiner. Hij gaat er vanuit dat er gestreefd zal worden naar het zo klein mogelijk houden van de wachtlijst voor Algemeen Maatschappelijk Werk, een zorgfunctie. Deze zorgfunctie is een taak die toebedeeld kan worden aan een gemeente. Hij stelt dan ook voor om nu het besluit te nemen om te komen tot een structu rele bijdrage van Hfl. 25.000,-- om het probleem op te lossen. Hij zou dit graag in stemming gebracht zien. De heer Damen is het eens met de heer Verheijen dat vaststelling van het Welzijnsprogramma thuis hoort bij de begrotingsbehandeling. Hij kan zich voorstellen dat het college dit programma nu aan de orde stelt, teneinde de begrotingsbehandeling samen te laten vallen met het vaststellen van die begroting opdat er geen extra vergadering hoeft te worden belegd. Wanneer de begroting net zo snel wordt vastgesteld als het welzi jnsprogramma mag men niet klagen. Wanneer de voorzitter de algemene beschouwingen van zijn partij heeft gelezen, heeft hij kunnen concluderen dat zijn fractie de rijkdom van Zundert relativeert. Dit is een duidelijk voorbeeld van wat men rijkdom zou kunnen noemen. Men kan wel over veel geld beschikken maar wanneer het uiteindelijk niet uitgegeven wordt aan de doeleinden waarvoor het juist zo hard nodig is, dus sociaal beleid naar mensen toe, dan is er geen sprake van rijkdom maar van relatieve rijkdom of armoede. Er zijn veel mensen die op de wachtlijst voor het maatschappelijk werk staan. Men moet er naar streven om deze lijst in ieder geval te verkleinen. Wanneer men er het geld voor heeft moet men als gemeente de verantwoordelijkheid nemen om iets te doen op sociaal gebied. Dat is de laatste jaren niet de sterkste kant van de gemeente Zundert gebleken. Op grond hiervan steunt zijn fractie het voorstel van de fractie van Groen Zundert. Wethouder Verheijen kan zich vinden in de woorden van voorgaande sprekers dat het welzijnsprogramma eigenlijk thuishoort bij de begrotingsbehande ling. Hij legt uit dat behandeling achteraf ook niet juist is en daarom heeft men eigenlijk deze tussenoplossing gevonden. De raad zelf is een bevoegd orgaan om bij de begrotingsbehandeling andere kredieten of andere besluiten te nemen. Het welzi jnsprogramma is ruimschoots voor de tijd afgehandeld. Voor alle gesubsidieerde instellingen is nu duidelijk wat hen volgend jaar te wachten staat. Het standpunt van de fractie Groen Zundert is bekend. De afwijzing van de subsidie voor de Stichting Reinwater, Stichting Woordblind en de verkeersbrigadiers kan men zien als een politie ke invulling. Zij zijn op dit gebied de enige fractie en hij is dan ook van mening dat men in deze raadsvergadering hier niet al te veel woorden meer aan hoeft te besteden. Wethouder Verheijen wil uiterst zorgvuldig omgaan met de subsidiëring van het Algemeen Maatschappelijk Werk. Dit is ook gebleken uit het gesprek wat is gevoerd met de directeur van Stichting de Markenlanden. Er is inderdaad een kleine wachtlijst. Aan de heer Kouwenberg is toegezegd dat men aan de hand van lokale cijfers zorgvuldig zal afwegen

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1994 | | pagina 240