21 aanzien van Zundert zullen bepalen. Wanneer wordt gekozen voor een meer sobere uitvoering zal men daar later wellicht spijt van krijgen. Het ontsluiten van de parkeerplaatsen achter de 'Roskam' is in dit voorstel niet aan de orde. Het college sluit deze mogelijkheid niet geheel uit, maar wanneer daartoe zou worden overgegaan mag niet worden voorbijgegaan an de gevaarlijke situatie die dan ontstaat voor de bewoners van zorgcentrum Elisabeth. Diverse fracties hebben aangegeven er voorstander van te zijn de route van de BBA-bus door de Veldstraat en de Willem Passtoorsstraat te voeren in plaats van door de Molenstraat. Hierover is reeds gesproken met de BBA, maar deze wenst absoluut geen wijziging in de route. Zij stellen dat het momenteel reeds moeilijk genoeg is om de route binnen de daarvoor geldende tijd af te werken. Voorts is het natuurlijk zo, dat wanneer men vanuit het centrum gebruik moet kunnen blijven maken van het openbaar vervoer de bus toch door de Molenstraat zal moeten rijden. Bovendien is het de wens van de raad om het verkeer in de Willem Passtoorsstraat zoveel mogelijk te beperken. Het zou dan ook niet logisch zijn wanneer ervoor wordt gekozen de bus door de Veldstraat en de Willem Passtoorsstraat te laten rijden. Met betrekking tot het parkeerverbod zegt wethouder v.d. Kloot toe dat hij de raadsleden nog een algemene definitie zal geven van een stopverbod en een parkeerverbod. Ten aanzien van het feit dat geparkeerde auto's een snelheidsbeperkende werking hebben op het overige verkeer moet niet worden vergeten dat aldaar reeds tal van snelheidsbeperkende maatregelen zijn getroffen. Het effect van de geparkeerde auto's zal dan ook minimaal zijn. Automobilisten daarentegen die een parkeerplaats zoeken of wegrijden zullen wel degelijk een onveilige situatie creëren voor voetgangers en fietsers. Ten aanzien van het aanleggen van voetgangers-oversteekplaatsen merkt hij op dat uit onderzoek is gebleken dat hierdoor slechts een soort schijnveiligheid wordt verkregen, omdat de situatie in werkelijkheid helemaal niet veilig blijkt. Het college is er dan ook geen voorstander van om zebrapaden aan te leggen, omdat deze ten eerste geen of weinig effect hebben en ten tweede het straatbeeld danig ontsieren. Tot slot zegt wethouder v.d. Kloot dat eenieder die informatie wenst over de plannen van het college te allen tijde een afspraak met hem kan maken. De voorzitter zegt dat voor de uitvoering van het 'Komplan' een bijdrage van 400.000,is ontvangen van de provincie. Besloten is om dit bedrag aan te wenden voor de uitvoering van de reconstructie van het eerste gedeelte van de Molenstraat. Daarnaast is het college nog steeds doende om voor het vervolg van de uitvoering van het 'Komplan' een bijdrage te verkrijgen van de plaatselijke middenstand. Ten aanzien van het tweede gedeelte van de reconstructie heeft de voorzitter bij diverse gelegenheden aan de middenstand gevraagd zelf met een plan te komen hoe een en ander naar hun mening dient te worden ingericht. Daarnaast zou men moeten laten uitrekenen hoeveel de uitvoering van dit plan zou kosten en wat de ondernemers daar zelf aan willen bijdragen. Aanvankelijk bleken de ondernemers dit een redelijk voorstel te vinden, maar tot op heden heeft hij nog niets vernomen over eventuele plannen. Hij hoopt echter nog steeds dat de middenstand bereid zal zijn bij te dragen in de kosten. Daarnaast zegt de voorzitter dat de heer Marijnissen is ingegaan op de aanleg van een rondweg. Niet vergeten mag worden dat een en ander nauw samenhangt met de reconstructie van het centrum van Rijsbergen. Het is nl. de bedoeling om de verbinding tussen Zundert en Breda in het vervolg alleen te laten verlopen via de E-19 en de Meirseweg. De voorzitter is van mening dat men in dat geval moet accepteren dat het verkeer vanaf de Meirseweg via de Rustenburgstraat kan aansluiten op de rondweg. Momenteel is de provincie niet bereid toestemming te geven voor de aanleg van een zuidelijke rondweg.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1994 | | pagina 23