21
aanzien van Zundert zullen bepalen. Wanneer wordt gekozen voor een meer
sobere uitvoering zal men daar later wellicht spijt van krijgen. Het
ontsluiten van de parkeerplaatsen achter de 'Roskam' is in dit voorstel
niet aan de orde. Het college sluit deze mogelijkheid niet geheel uit, maar
wanneer daartoe zou worden overgegaan mag niet worden voorbijgegaan an de
gevaarlijke situatie die dan ontstaat voor de bewoners van zorgcentrum
Elisabeth.
Diverse fracties hebben aangegeven er voorstander van te zijn de route van
de BBA-bus door de Veldstraat en de Willem Passtoorsstraat te voeren in
plaats van door de Molenstraat. Hierover is reeds gesproken met de BBA,
maar deze wenst absoluut geen wijziging in de route. Zij stellen dat het
momenteel reeds moeilijk genoeg is om de route binnen de daarvoor geldende
tijd af te werken. Voorts is het natuurlijk zo, dat wanneer men vanuit het
centrum gebruik moet kunnen blijven maken van het openbaar vervoer de bus
toch door de Molenstraat zal moeten rijden. Bovendien is het de wens van de
raad om het verkeer in de Willem Passtoorsstraat zoveel mogelijk te
beperken. Het zou dan ook niet logisch zijn wanneer ervoor wordt gekozen de
bus door de Veldstraat en de Willem Passtoorsstraat te laten rijden. Met
betrekking tot het parkeerverbod zegt wethouder v.d. Kloot toe dat hij de
raadsleden nog een algemene definitie zal geven van een stopverbod en een
parkeerverbod. Ten aanzien van het feit dat geparkeerde auto's een
snelheidsbeperkende werking hebben op het overige verkeer moet niet worden
vergeten dat aldaar reeds tal van snelheidsbeperkende maatregelen zijn
getroffen. Het effect van de geparkeerde auto's zal dan ook minimaal zijn.
Automobilisten daarentegen die een parkeerplaats zoeken of wegrijden zullen
wel degelijk een onveilige situatie creëren voor voetgangers en fietsers.
Ten aanzien van het aanleggen van voetgangers-oversteekplaatsen merkt hij
op dat uit onderzoek is gebleken dat hierdoor slechts een soort
schijnveiligheid wordt verkregen, omdat de situatie in werkelijkheid
helemaal niet veilig blijkt. Het college is er dan ook geen voorstander van
om zebrapaden aan te leggen, omdat deze ten eerste geen of weinig effect
hebben en ten tweede het straatbeeld danig ontsieren. Tot slot zegt
wethouder v.d. Kloot dat eenieder die informatie wenst over de plannen van
het college te allen tijde een afspraak met hem kan maken.
De voorzitter zegt dat voor de uitvoering van het 'Komplan' een bijdrage
van 400.000,is ontvangen van de provincie. Besloten is om dit bedrag
aan te wenden voor de uitvoering van de reconstructie van het eerste
gedeelte van de Molenstraat. Daarnaast is het college nog steeds doende om
voor het vervolg van de uitvoering van het 'Komplan' een bijdrage te
verkrijgen van de plaatselijke middenstand. Ten aanzien van het tweede
gedeelte van de reconstructie heeft de voorzitter bij diverse gelegenheden
aan de middenstand gevraagd zelf met een plan te komen hoe een en ander
naar hun mening dient te worden ingericht. Daarnaast zou men moeten laten
uitrekenen hoeveel de uitvoering van dit plan zou kosten en wat de
ondernemers daar zelf aan willen bijdragen. Aanvankelijk bleken de
ondernemers dit een redelijk voorstel te vinden, maar tot op heden heeft
hij nog niets vernomen over eventuele plannen. Hij hoopt echter nog steeds
dat de middenstand bereid zal zijn bij te dragen in de kosten.
Daarnaast zegt de voorzitter dat de heer Marijnissen is ingegaan op de
aanleg van een rondweg. Niet vergeten mag worden dat een en ander nauw
samenhangt met de reconstructie van het centrum van Rijsbergen. Het is nl.
de bedoeling om de verbinding tussen Zundert en Breda in het vervolg alleen
te laten verlopen via de E-19 en de Meirseweg. De voorzitter is van mening
dat men in dat geval moet accepteren dat het verkeer vanaf de Meirseweg via
de Rustenburgstraat kan aansluiten op de rondweg. Momenteel is de provincie
niet bereid toestemming te geven voor de aanleg van een zuidelijke rondweg.