17 wordt gepresenteerd waaraan deze uitgangspunten ten grondslag liggen. Wat hij eveneens van harte toejuicht is dat de Markt zal worden ingericht vanuit historisch perspectief, vrij van auto's en door lindebomen omzoomd. Uit dit alles blijkt dat de gemeente Zundert oog begint te krijgen voor kwaliteit. Uiteraard heeft de fractie van de heer Adriaensen nog wel een aantal wensen, alhoewel wethouder v.d. Kloot er reeds een aantal van heeft ingewilligd, zoals b.v. het inrichten van het Van Goghplein, overleg met de organisatoren van allerlei activiteiten die in het centrum plaatsvinden, het verplaatsen van de invalideparkeerplaatsen, de sfeervolle verlichting e.d. In de commissie OWB is eveneens gesproken over het opnieuw opnemen van een oversteekplaats voor voetgangers. In de nieuwe Wegen- en Verkeerswet is een en ander weliswaar anders geregeld, maar het kanaliseren van voetgan gers biedt vast en zeker veiligheidsvoordelen. In de commissie bleek dat ook het CDA hier voorstander van was, hetgeen betekent dat ook hier een meerderheid voor zal zijn als dit als wijziging naar voren wordt gebracht. De fractie van de heer Adriaensen heeft meerdere malen gepleit voor het verfraaien van de verbindingspaden vanaf de parkeerplaatsen naar het centrum. Hij heeft begrepen dat hiervoor in overleg zal moeten worden getreden met eigenaars, maar hij verzoekt het college om dit toch in overweging te nemen. Ook van belang is dat het Nassauplein meer bij het centrum zal worden betrokken, hetgeen kan worden bewerkstelligd door extra aandacht te geven aan de verbindingspaden. In de commissie is inderdaad veel aandacht besteed aan de lokatie van de bushalte. Door de oplossing die door wethouder v.d. Kloot is aangegeven wordt wellicht tegemoet gekomen aan een aantal bezwaren. Groen Zundert heeft weieens voorgesteld om de bus om te leiden via de Veldstraat en de Willem Passtoorsstraathelaas blijkt dat niet tot de mogelijkheden te behoren. Zijn fractie wacht de nadere voorstellen van het college in deze af. Ten aanzien van de fietsenstalling stelt de heer Adriaensen voor om de fietsenstalling te laten waar hij is en om er een bij te plaatsen bij de bushalte. Ook het multi—functioneel gebouw heeft een fietsenstalling nodig. Met betrekking tot het parkeerverbod moet worden opgemerkt dat wethouder v.d. Kloot op overtuigende manier een toelichting heeft gegeven op alle problemen die hier betrekking op hebben. De zienswijze van zijn fractie verschilt in deze niet veel van die van het college. Tot slot zegt de heer Adriaensen dat zijn fractie de wijze waarop het college de uitvoering van het 'Komplan' invult betreurt, omdat wordt vooruitgelopen op de goedkeuring. Een en ander roept immers de nodige bezwaren op, hetgeen jammer is. Een dergelijk plan moet door iedereen worden gedragen en dat zou kunnen wanneer het college zou kiezen voor de wijze van inspraak die Groen Zundert voorstaat, nl. door meer concreet overleg te voeren met de direct betrokkenen. De heer Vanlaerhoven geeft aan dat zijn fractie instemt met het voorstel. Het is weliswaar een duur plan, maar eens in de zoveel jaar moet men de zaak nu eenmaal verbouwen en over 20 jaar blijkt wellicht dat het bedrag van bijna anderhalf miljoen toch niet zo veel was voor een dergelijke ingreep. De heer Marijnissen geeft aan dat zijn fractie beduidend minder positief is dan de fracties die tot nu toe het woord hebben gevoerd. Het plan is door de fractie Werknemersbelangen goed bestudeerd. Een aantal zaken worden redelijk bevonden, maar daarentegen kan met een aantal andere zaken niet worden ingestemd. De heer Marijnissen is bovendien van mening dat de uitvoering van dit plan niet gedragen wordt door een meerderheid van de Zundertse bevolking. Het is natuurlijk leuk om de zaak te gaan verfraaien, maar het lijkt hem dat in een tijd van economische recessie gelden beter uitgegeven kunnen worden aan zaken die perse noodzakelijk zijn, zoals b.v.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1994 | | pagina 19