17
wordt gepresenteerd waaraan deze uitgangspunten ten grondslag liggen. Wat
hij eveneens van harte toejuicht is dat de Markt zal worden ingericht
vanuit historisch perspectief, vrij van auto's en door lindebomen omzoomd.
Uit dit alles blijkt dat de gemeente Zundert oog begint te krijgen voor
kwaliteit. Uiteraard heeft de fractie van de heer Adriaensen nog wel een
aantal wensen, alhoewel wethouder v.d. Kloot er reeds een aantal van heeft
ingewilligd, zoals b.v. het inrichten van het Van Goghplein, overleg met de
organisatoren van allerlei activiteiten die in het centrum plaatsvinden,
het verplaatsen van de invalideparkeerplaatsen, de sfeervolle verlichting
e.d. In de commissie OWB is eveneens gesproken over het opnieuw opnemen van
een oversteekplaats voor voetgangers. In de nieuwe Wegen- en Verkeerswet is
een en ander weliswaar anders geregeld, maar het kanaliseren van voetgan
gers biedt vast en zeker veiligheidsvoordelen. In de commissie bleek dat
ook het CDA hier voorstander van was, hetgeen betekent dat ook hier een
meerderheid voor zal zijn als dit als wijziging naar voren wordt gebracht.
De fractie van de heer Adriaensen heeft meerdere malen gepleit voor het
verfraaien van de verbindingspaden vanaf de parkeerplaatsen naar het
centrum. Hij heeft begrepen dat hiervoor in overleg zal moeten worden
getreden met eigenaars, maar hij verzoekt het college om dit toch in
overweging te nemen. Ook van belang is dat het Nassauplein meer bij het
centrum zal worden betrokken, hetgeen kan worden bewerkstelligd door extra
aandacht te geven aan de verbindingspaden. In de commissie is inderdaad
veel aandacht besteed aan de lokatie van de bushalte. Door de oplossing die
door wethouder v.d. Kloot is aangegeven wordt wellicht tegemoet gekomen aan
een aantal bezwaren. Groen Zundert heeft weieens voorgesteld om de bus om
te leiden via de Veldstraat en de Willem Passtoorsstraathelaas blijkt dat
niet tot de mogelijkheden te behoren. Zijn fractie wacht de nadere
voorstellen van het college in deze af. Ten aanzien van de fietsenstalling
stelt de heer Adriaensen voor om de fietsenstalling te laten waar hij is en
om er een bij te plaatsen bij de bushalte. Ook het multi—functioneel gebouw
heeft een fietsenstalling nodig. Met betrekking tot het parkeerverbod moet
worden opgemerkt dat wethouder v.d. Kloot op overtuigende manier een
toelichting heeft gegeven op alle problemen die hier betrekking op hebben.
De zienswijze van zijn fractie verschilt in deze niet veel van die van het
college.
Tot slot zegt de heer Adriaensen dat zijn fractie de wijze waarop het
college de uitvoering van het 'Komplan' invult betreurt, omdat wordt
vooruitgelopen op de goedkeuring. Een en ander roept immers de nodige
bezwaren op, hetgeen jammer is. Een dergelijk plan moet door iedereen
worden gedragen en dat zou kunnen wanneer het college zou kiezen voor de
wijze van inspraak die Groen Zundert voorstaat, nl. door meer concreet
overleg te voeren met de direct betrokkenen.
De heer Vanlaerhoven geeft aan dat zijn fractie instemt met het voorstel.
Het is weliswaar een duur plan, maar eens in de zoveel jaar moet men de
zaak nu eenmaal verbouwen en over 20 jaar blijkt wellicht dat het bedrag
van bijna anderhalf miljoen toch niet zo veel was voor een dergelijke
ingreep.
De heer Marijnissen geeft aan dat zijn fractie beduidend minder positief is
dan de fracties die tot nu toe het woord hebben gevoerd. Het plan is door
de fractie Werknemersbelangen goed bestudeerd. Een aantal zaken worden
redelijk bevonden, maar daarentegen kan met een aantal andere zaken niet
worden ingestemd. De heer Marijnissen is bovendien van mening dat de
uitvoering van dit plan niet gedragen wordt door een meerderheid van de
Zundertse bevolking. Het is natuurlijk leuk om de zaak te gaan verfraaien,
maar het lijkt hem dat in een tijd van economische recessie gelden beter
uitgegeven kunnen worden aan zaken die perse noodzakelijk zijn, zoals b.v.