16
om deze rij bomen zover mogelijk door te trekken tot de Markt, omdat
daardoor het wandelen naar het Nassauplein wellicht aantrekkelijker wordt.
Ten aanzien van de lantaarnpalen hoopt hij inderdaad dat voor een ander
soort verlichting zal worden gekozen die meer in het geheel zal passen. Als
mogelijkheid noemt hij de lantaarnpalen die zijn geplaatst in Klein-
Zundert. De invalideparkeerplaats achter het gemeentehuis is inderdaad niet
ideaal gelegen. Wanneer wethouder v.d. Kloot aangeeft dat hij deze wil
verplaatsen neemt de heer v.d. Broek aan dat daarmee wordt bedoeld dat er
een tweetal invalideparkeerplaatsen zo dicht mogelijk bij de bij de ingang
van het gemeentehuis worden gecreëerd. Misschien dat er vervolgens een in
valideparkeerplaats kan worden aangelegd achter de JB-winkel. Voorts heeft
hij vernomen dat de invalideparkeerplaats aan de achterkant van de 'Roskam'
niet is aangelegd volgens de geldende normen. Hij is het met wethouder v.d.
Kloot eens dat 2 invalideparkeerplaatsen op 40 normale parkeerplaatsen vol
doende is. Men moet er echter wel voor zorgen dat deze aan de voorwaarden
voldoen. De fractie van het CDA juicht het aanbrengen van een groenkern
voor de 'Schroef' van harte toe. Een zwaar discussiepunt binnen de
commissievergadering OWB was het parkeren in de Molenstraat vanaf Kien tot
aan de kerk. Vlak bij de Markt zijn er inderdaad voldoende alternatieven,
maar het probleem ligt bij de kerk. Bezien zou b.v. kunnen worden of ook de
mogelijkheid van kort-parkeren hier moeten worden toegestaan. Ook binnen de
fractie van het CDA bleek dit een groot discussiepunt. Vanwege de mindere
ruimte voor de voetgangers en om onveilige situaties te voorkomen die
worden veroorzaakt door het zgn. zoekverkeer heeft het CDA besloten om de
stap te zetten om ook daar een parkeerverbod van kracht te laten zijn. Zijn
fractie stemt dan ook in met het voorstel van b. en w. om tot aan de
Pastoorsdreef een parkeerverbod in te stellen. In het onderhavige plan is
één pad opgenomen dat leidt naar de parkeerplaatsen achter de JB-markt.
Elders zijn er ook paden die hiertoe leiden. Het lijkt de heer v.d. Broek
zinvol als hiervoor een goede bewegwijzering wordt aangebracht. Ten aanzien
van het parkeren merkt hij op dat in overleg getreden dient te worden met
bedrijven om te voorkomen dat het personeel de meest ideale parkeerplaatsen
in zal nemen. Voorts moet getracht worden de bevoorrading zo veel mogelijk
langs de achterkant te laten geschieden. Ook zouden er normen moeten worden
opgesteld waaraan uitstallingen van winkeliers moeten voldoen, zodat ook
mensen met een handicap en mensen met een kinderwagen e.d. op een veilige
manier gebruik kunnen maken van de Molenstraat. Het is een goede zaak dat
de wethouder in overleg zal treden met allerlei organisaties om de
evenementen doorgang te kunnen laten vinden. Het plan zal dan ook
waarschijnlijk in stappen moeten worden uitgevoerd.
Tot slot zegt de heer v.d. Broek dat de uitvoering van het plan inderdaad
een grote investering met zich meebrengt. Anderzijds is het echter een van
de weinige investeringen die voor het centrum zijn gedaan. Wellicht dat
momenteel nog geen inzicht kan worden gegeven in de financiële gevolgen van
de wijzigingen die wethouder v.d. Kloot in zijn inleiding heeft aangegeven.
Hij gaat er vanuit dat deze aan de orde zullen komen in de commissieverga
dering OWB van de maand maart 1994. De fractie van het CDA dringt er echter
op aan om het plan uit te voeren binnen het nu voorgestelde budget. Wat hem
overigens heeft verbaasd is dat er nergens wordt gesproken over een
bijdrage van de ondernemers in de Molenstraat, terwijl hier in het verleden
wel degelijk sprake van was.
De heer Adriaensen merkt op dat het wellicht niemand zal verbazen dat zijn
fractie dit voorstel volledig ondersteunt. De Molenstraat veiliger maken
voor voetgangers en fietsers en het publieksvriendelijker inrichten van de
Molenstraat heeft bij de fractie Groen Zundert immers reeds lang prioriteit
gehad. Naar zijn weten is dit voor het eerst dat er een reconstructieplan