- 24 - Agrarische Bouwaanvragen in het leven geroepen. Voorheen bestond deze commissie alleen uit vertegenwoordigers die ook vertegenwoordigd waren in de raad. Dit bleek niet te functioneren en het werd een technische commissie. Er werden 2 mensen uit de raad benoemd die geen politieke rol mochten vervullen naast een aantal mensen uit de sector. Er is een gesprek geweest waarin duidelijke afspraken zijn gemaakt over het behandelen van vertrouwelijke zaken, en het niet in de politiek trekken van deze commissie. De afspraken zijn toen ook door de fractie Werknemersbelangen onderschreven. Zij betreuren het dan ook dat de zaken niet zijn gelopen zoals aanvankelijk de bedoeling was. Er is een aanvraag in de commissie Agrarische Bouwaanvragen behandeld. Na een bepaalde tijd heeft de aanvrager een vertegenwoordiger van Werknemersbelangen aangesproken omtrent de beslissing. Duidelijk is toen aangegeven dat het voorstel het niet had gehaald en wat daar de oorzaak van was. Dit kan en mag niet de bedoeling zijn van een dergelijke commissie. Wanneer de inlichtingen dan ook niet juist blijken te zijn heeft men helemaal te maken met een kwalijke zaak. Er liggen getekende verklaringen van zowel de aanvrager als de vertegenwoordi ger van de commissie waarin de genoemde kwestie wordt onderschreven. Voor zijn fractie is het dan ook een onomstotelijk feit dat de heer Jacobs geen zitting meer kan hebben in de commissie Agrarische Bouwaanvragen. Mede gezien het feit dat de overige leden van de fractie Werknemersbelangen de heer Jacobs hebben gesteund, is er voor zijn fractie reden om de commissie volledig uit de politiek te halen. Het moet een puur technische commissie worden. Een vijfde lid moet benoemd worden uit de intensieve veehouderij en de cijfers moeten gecontroleerd worden door een accountant en de ruimtelij ke ordening aspecten moeten ook op dezelfde manier behandeld worden. Hij betreurt de gang van zaken. De voorzitter meldt dat het voorstel dat er nu ligt wordt gehandhaafd. De heer Jacobs geeft aan een verklaring af te willen leggen. De commissie Agrarische Bouwaanvragen is een zwaar beladen commissie omdat het om de belangen van mensen gaat. Voor de aanvang van die commissie is er inderdaad een gesprek geweest, alleen zijn er toen andere afspraken gemaakt dan de afspraken die de heer v.d. Broek heeft verwoord. Afspraak was in ieder geval om geen namen te noemen, iets wat ook niet gebeurd is. Wat de heer Jacobs bevreemdt is het feit dat de hele zaak normaal gesproken in de doofpot zou zijn gegaan. Er waren echter verkiezingen en er zijn door een lid van de raad wat ongelukkige uitspraken gedaan. Hij wenst niet van leugens beticht te worden. Hij heeft namelijk nooit gesproken over een 3-2 stemming. Toen hij een gesprek had met de voorzitter en de secretaris van die commissie heeft hij direkt geageerd tegen de beschuldiging dat belanghebbende de stukken van de heer Jacobs had ingezien en daaruit kon opmaken dat de stemming op 3—2 was uitgekomen. Hij geeft aan dat alle stukken die hij gemaakt heeft ingezien mogen worden. Tevens meldt hij dat het aantal voorkeurstemmen die hij tijdens de verkiezingen heeft gekregen er op duiden dat er toch nog een groot aantal mensen vertrouwen in hem hebben. Hij vraagt de coalitie dringend om de beschuldigingen naar zijn fractiegenoten toe in te trekken. De heer Adriaensen geeft te kennen de zaken te hebben geanalyseerd, waarbij hij opmerkt dat de fractie Groen Zundert in dit conflict aan de zijlijn staat, daar zij niet bij de advisering zijn betrokken. Zij hebben de conclusie getrokken dat de Zundertse manier van adviseren vanwege het subjectieve karakter altijd zal blijven leiden tot dergelijke situaties, hoe goed afspraken ook worden gemaakt. Zijn fractie heeft op grond van een aantal argumenten aangegeven, dat de mogelijkheid bestaat om die argumenten voor een groot gedeelte af te laten handelen door de Tilburgse commissie. Het voorstel dat nu op tafel ligt spreekt wantrouwen uit naar de fractie

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1994 | | pagina 176