- 24 -
Agrarische Bouwaanvragen in het leven geroepen. Voorheen bestond deze
commissie alleen uit vertegenwoordigers die ook vertegenwoordigd waren in
de raad. Dit bleek niet te functioneren en het werd een technische
commissie. Er werden 2 mensen uit de raad benoemd die geen politieke rol
mochten vervullen naast een aantal mensen uit de sector. Er is een gesprek
geweest waarin duidelijke afspraken zijn gemaakt over het behandelen van
vertrouwelijke zaken, en het niet in de politiek trekken van deze
commissie. De afspraken zijn toen ook door de fractie Werknemersbelangen
onderschreven. Zij betreuren het dan ook dat de zaken niet zijn gelopen
zoals aanvankelijk de bedoeling was. Er is een aanvraag in de commissie
Agrarische Bouwaanvragen behandeld. Na een bepaalde tijd heeft de aanvrager
een vertegenwoordiger van Werknemersbelangen aangesproken omtrent de
beslissing. Duidelijk is toen aangegeven dat het voorstel het niet had
gehaald en wat daar de oorzaak van was. Dit kan en mag niet de bedoeling
zijn van een dergelijke commissie. Wanneer de inlichtingen dan ook niet
juist blijken te zijn heeft men helemaal te maken met een kwalijke zaak. Er
liggen getekende verklaringen van zowel de aanvrager als de vertegenwoordi
ger van de commissie waarin de genoemde kwestie wordt onderschreven. Voor
zijn fractie is het dan ook een onomstotelijk feit dat de heer Jacobs geen
zitting meer kan hebben in de commissie Agrarische Bouwaanvragen. Mede
gezien het feit dat de overige leden van de fractie Werknemersbelangen de
heer Jacobs hebben gesteund, is er voor zijn fractie reden om de commissie
volledig uit de politiek te halen. Het moet een puur technische commissie
worden. Een vijfde lid moet benoemd worden uit de intensieve veehouderij en
de cijfers moeten gecontroleerd worden door een accountant en de ruimtelij
ke ordening aspecten moeten ook op dezelfde manier behandeld worden. Hij
betreurt de gang van zaken.
De voorzitter meldt dat het voorstel dat er nu ligt wordt gehandhaafd.
De heer Jacobs geeft aan een verklaring af te willen leggen. De commissie
Agrarische Bouwaanvragen is een zwaar beladen commissie omdat het om de
belangen van mensen gaat. Voor de aanvang van die commissie is er inderdaad
een gesprek geweest, alleen zijn er toen andere afspraken gemaakt dan de
afspraken die de heer v.d. Broek heeft verwoord. Afspraak was in ieder
geval om geen namen te noemen, iets wat ook niet gebeurd is. Wat de heer
Jacobs bevreemdt is het feit dat de hele zaak normaal gesproken in de
doofpot zou zijn gegaan. Er waren echter verkiezingen en er zijn door een
lid van de raad wat ongelukkige uitspraken gedaan. Hij wenst niet van
leugens beticht te worden. Hij heeft namelijk nooit gesproken over een 3-2
stemming. Toen hij een gesprek had met de voorzitter en de secretaris van
die commissie heeft hij direkt geageerd tegen de beschuldiging dat
belanghebbende de stukken van de heer Jacobs had ingezien en daaruit kon
opmaken dat de stemming op 3—2 was uitgekomen. Hij geeft aan dat alle
stukken die hij gemaakt heeft ingezien mogen worden. Tevens meldt hij dat
het aantal voorkeurstemmen die hij tijdens de verkiezingen heeft gekregen
er op duiden dat er toch nog een groot aantal mensen vertrouwen in hem
hebben. Hij vraagt de coalitie dringend om de beschuldigingen naar zijn
fractiegenoten toe in te trekken.
De heer Adriaensen geeft te kennen de zaken te hebben geanalyseerd, waarbij
hij opmerkt dat de fractie Groen Zundert in dit conflict aan de zijlijn
staat, daar zij niet bij de advisering zijn betrokken. Zij hebben de
conclusie getrokken dat de Zundertse manier van adviseren vanwege het
subjectieve karakter altijd zal blijven leiden tot dergelijke situaties,
hoe goed afspraken ook worden gemaakt. Zijn fractie heeft op grond van een
aantal argumenten aangegeven, dat de mogelijkheid bestaat om die argumenten
voor een groot gedeelte af te laten handelen door de Tilburgse commissie.
Het voorstel dat nu op tafel ligt spreekt wantrouwen uit naar de fractie