21 tot het maken van bezwaar, hetgeen naar de mening van de heer A. Verheijen dan ook moet worden gedaan. In het voorstel van het college wordt gesteld dat de gemeente Zundert in overleg zal treden met het college van de gemeente Rucphen om te bewerkstelligen dat de kom van Schijf in zijn totaliteit wordt ingedeeld bij de gemeente Zundert of de gemeente Rucphen. Wanneer niet tot een overeenstemming kan worden gekomen, hetgeen de heer A. Verheijen overigens verwacht, dan moet recht gedaan worden aan de uitkomst van de gehouden enquête door deze optie met GS te bespreken. Dit is immers ook gedaan met betrekking tot Hazeldonk. De heer Haest merkt op dat op het moment dat dit voorstel aan de orde was in de commissie Algemeen Bestuur de logica prevaleerde. Het leek immers logisch woonkernen samen te voegen en de bewoners ervan gebruik te laten maken van dezelfde voorzieningen. Uit een enquête bleek echter dat 84% er voorstander van is om bij de gemeente Zundert te blijven. Hier betreft het een emotionele kant van de zaak. Beide aspecten verdienen een nadere beschouwing. Voorts zegt de heer Haest te hebben vernomen dat in het Rucphense gedeelte van Schijf eveneens een enquête wordt gehouden. Het zal erg interessant zijn om te weten wat daar de uitkomst van is. De WD adviseert dan ook om op basis van de uitkomst van beide enquêtes in overleg te treden met het college van Rucphen om zodoende te kiezen voor een reëel grensbeleid. Dit alles dient aldus vermeld te worden aan GS. De voorzitter antwoordt dat het hier geen voorstel sec van het college betreft. De provincie heeft voorgesteld om tot een herindeling te komen en het college heeft slechts commentaar op het plan willen geven. Het standpunt van het college is dat de bebouwde kom van een dorp tot één gemeente moet behoren. Het college laat daarbij in het midden of Schijf bij Zundert of bij Rucphen zou moeten behoren. Gezien de ligging van Schijf zouden beide mogelijkheden kunnen. Het is echter een misvatting dat de voorzitter een wolf in schaapskleren is die uit is op het grondgebied van een andere gemeente, zoals in de krant stond te lezen. Hij heeft in de commissie gezegd, dat wanneer een enquête zou worden gehouden in het gedeelte van Schijf dat tot Rucphen behoort de uitslag waarschijnlijk zou zijn dat zo'n 84% van de inwoners van dat gedeelte bij de gemeente Rucphen wenst te blijven. Dat is immers zoiets als een emotionele binding bij de gemeente waartoe men altijd heeft behoord. De vraag is alleen of de gemeentegrens naar de toekomst toe het best gehandhaafd kan blijven. Het college is van mening dat dit niet het geval is. Zij is het met GS eens dat een bebouwde kom tot één gemeente dient te horen. Anderzijds stelt het college dat de gemeente die dit grondgebied moet afstaan daar geen financieel nadeel van behoeft te ondervinden, omdat de voorzieningen en alle investeringen zijn afgestemd op het meerdere, hetgeen vergoed zou moeten worden door een hogere desintegra- tie-uitkering. Het college is vooralsnog dan ook niet van plan haar mening in deze te wijzigen. Gezien de eerdere ervaringen van de gemeente Zundert ten aanzien van het indienen van een bezwaarschrift omtrent een herinde lingsplan is de voorzitter bovendien van mening dat ook het indienen van een bezwaarschrift tegen dit herindelingsplan weinig tot geen resultaat zal hebben. De enige kans om tot een min of meer logische herindeling te komen kan worden bereikt wanneer de gemeente Rucphen en Zundert de provincie gezamenlijk verzoeken de grenswijziging met betrekking tot het dorp Schijf voorlopig buiten beschouwing te laten, omdat hetgeen GS voorstellen geen enkele verbetering inhoud. De gemeenten Rucphen en Zundert moeten dan ook de kans gegeven worden om in overleg tot een oplossing te komen. Het college van Zundert is overigens al in overleg getreden met het college van

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1994 | | pagina 142