11
van het project is het slechts de gemeente Oost-Zaan toegestaan om dit
systeem uit te proberen. Tot op heden heeft dit echter geleid tot een
tariefsverhoging van 460,
Wethouder v.d. Kloot zegt dat ook het college het betreurt dat door het
invoeren van het nieuwe systeem er een einde komt aan het ophalen van oud
papier door plaatselijke verenigingen. Een en ander heeft zijn reden. Een
aantal verenigingen verrichtten het werk naar volle tevredenheid. Zij
konden hierdoor een mooi bedrag voor hun vereniging verdienen. Door de
huidige prijs van 3 cent per kilo zijn vele verenigingen van mening dat het
de moeite van al het werk nauwelijks loont. De 'Kringloper' kan een betere
prijs bedingen, zonder dat dit tot kostenverhoging zal leiden. Momenteel
wordt immers meer betaald aan de verenigingen dan de prijs die in de
toekomst zal worden betaald aan de 'Kringloper'Voorts is het zo, dat er
momenteel in de drukste gebieden van de gemeente nogal wat plaatsen zijn
waar het oud-papier tot op heden door niemand werd opgehaald. Wanneer in de
toekomst zoveel aandacht besteed gaat worden aan het afvalprobleem, kan het
ophalen van oud-papier niet worden overgelaten aan verenigingen en vrij
willigers. Omdat het college echter begrip heeft voor de financiële
gevolgen voor de verenigingen is een goede overgangsregeling opgesteld.
Wethouder v.d. Kloot antwoordt voorts dat men zich goed moet realiseren dat
wanneer de prijs van een plastic zak wordt verlaagd het vaste tarief, dat
iedereen betaald, zal moeten worden verhoogd. Het storten van afval in
sloten valt ten zeerste te betreuren. Hiertegen zullen dan ook zeer nadruk
kelijk sancties worden afgekondigd en een en ander zal worden
gecontroleerd. Hij verwacht overigens niet dat veel inwoners hun
verantwoordelijkheid op een dergelijke manier zullen trachten te ontlopen.
Daarnaast is het zo dat de raad uitdrukkelijk heeft gekozen voor differen
tiatie en het tarief per plastic zak is daar nu eenmaal een van gevolg van.
Tot slot zegt wethouder v.d. Kloot dat de heer Arnouts zich afvraagt hoe
het mogelijk is dat voor een container van 90 liter 2 verschillende
tarieven in rekening kunnen worden gebracht. In feite is dit echter heel
simpel, omdat bewoners van een bovenwoning immers geen tuinafval hebben.
Het is dan ook niet meer dan rechtvaardig dat deze mensen een lager tarief
betalen.
De voorzitter vult aan dat wanneer iemand vluchtgedrag vertoond door het
illegaal storten van afval langs de bermen van de weg of in sloten een
boete kan worden opgelegd van maximaal 5.000,Voorts antwoordt de
voorzitter aan de heer Marijnissen dat hij waarschijnlijk de aanslag van
1993 onlangs heeft betaald. De aanslagen van 1994 zijn namelijk nog niet
verstuurd.
De heer v.d. Broek zegt dat wethouder v.d. Kloot aangeeft dat iemand die
geen mini-container neemt een bedrag bespaart van 31,Hij vraagt of
hierin ook de vervoerskosten naar de composteerinstallatie in Moerdijk zijn
inbegrepen
Wethouder v.d. Kloot zegt dat het bedrag van 31,in feite is opgebouwd
uit de onontkoombare kosten. Met betrekking tot de vervoerskosten moet men
zich wel bedenken dat de vuilnisauto toch moet rijden in iedere straat.
Degenen die immers geen mini-container nemen zijn wellicht eerder
uitzondering dan regel. De besparing die hiermee wordt bereikt is dus
minimaal. Vandaar dat is gekozen om in die gevallen geen stortingskosten en
geen kosten voor het inzamelen in rekening te brengen.
De heer v.d. Broek merkt op dat de stortingskosten afhankelijk zijn van
hetgeen men aanbiedt. Hij vraagt of het juist is dat het college is