8 inhoud van 140 liter bedraagt immers slechts 20,Hij vreest dat velen voor de grote container zullen kiezen, omdat zij dan zelf geen moeite meer hoeven te doen om gft-afval te composteren. Dit zou jammer zijn, te meer daar een van de doelstellingen is om het aanbod van afval terug te dringen. De heer Poppelaars heeft voor zichzelf de zaak nogmaals op een rijtje gezet om te bezien op welke wijze tot een eerlijke verdeling van de kosten kan worden gekomen, waarbij bovendien wordt bewerkstelligd dat minder huisvuil wordt aangeleverd. Voor alle duidelijkheid merkt hij op dat zijn fractie wel instemt met de manier waarop het huisvuil gaat worden ingezameld, maar niet met de wijze waarop de kosten worden verdeeld over de verschillende aanbieders. Het ophalen van het restafval in belaste plastic zakken is een goede zaak. Het probleem zit echter in het ophalen van het gft-afval. Getracht moet worden om ten aanzien van het ophalen van dit huisvuil een grotere differentiatie aan te brengen. Inwoners die weinig of niets aanleveren zouden dan ook aanzienlijk minder moeten betalen dan 175, Inwoners die daarentegen meer aanleveren dan gemiddeld zouden dan ook meer moeten betalen dan 195,Ook betreurt hij het dat het niet mogelijk is om een kleinere container aan te schaffen. Mensen die immers zeer weinig gft-afval aan te bieden hebben, zijn in feite toch verplicht om de container aan te schaffen met een inhoud van 90 liter. Uit overleg heeft hij echter begrepen dat het invoeren van een mini-container van 25 of 3 0 liter volgens de arbo-wet niet mogelijk is. Hij vraagt het college echter nogmaals om na te gaan of er echt geen mogelijkheden zijn om mensen die weinig gft-afval aanbieden een kleinere container aan te bieden. De fractie Agrarisch Belang stemt uiteraard in met een sanctiebeleid, evenals het feit dat invoering van het stelsel begeleid moet worden door een goede voorlichtingscampagne. Voorts betekent ook voor de fractie van de heer Poppelaars het huidige voorstel niet dat hiermee het einddoel is bereikt. Het evalueren van het beleid na één jaar is dan ook van groot belang. De heer Marijnissen geeft aan dat het ophalen van huisvuil een onderwerp is dat de gemoederen in Zundert reeds langere tijd bezig houdt. Er zijn een tweetal commissievergaderingen aan gewijd en er zijn een aantal rapporten over opgesteld. Dit alles had voorkomen kunnen worden wanneer het college van het begin af aan beter geluisterd zou hebben naar de standpunten van de diverse fracties. Voorts is de gemeente Zundert gebonden aan een aantal voorschriften, zoals b.v. het gescheiden ophalen van huisvuil. Gelukkig behoort Zundert echter niet tot die gemeenten die een dergelijk beleid als eersten hebben ingevoerd, omdat deze gemeenten immers geconfronteerd werden met hoge kosten als gevolg van grote taxatiefouten en het maken van afspraken door het Stadsgewest Breda i.v.m. de composteringsinstallatie bij Moerdijk. Ten aanzien van het huidige voorstel merkt hij op dat de fractie Werknemersbelangen instemt met het gescheiden inzamelen van huisvuil. Het instellen van een gedifferentieerd tarievenstelsel is iets waarvoor de fractie van de heer Marijnissen reeds jarenlang heeft gepleit. Een dergelijk stelsel dient echter te zijn gebaseerd op het aantal kilo's huisvuil dat iemand aanlevert. Volgens de heer Marijnissen moeten er in de huidige technologische samenleving mogelijkheden zijn om dit dan ook te bewerkstelligen. De differentiatie zoals deze door het college wordt voorgesteld wijst zijn fractie dan ook af. Ten eerste worden ook degenen die geen gft-afval aan zullen bieden verplicht om een tarief te betalen van 155,evenals bewoners van bovenwoningen die geen tuinafval zullen aanleveren. Het verschil tussen de tarieven is dan ook veel te klein. Om tot een goede differentiatie te komen moet inzicht worden verkregen in het aantal kilo's huisvuil dat b.v. bewoners van bovenverdiepingen, ouderen, mensen met een grote tuin e.d. aanbieden. Op die manier zal immers tot

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1994 | | pagina 10