- 6 - Verheijen dat ook dit een aanbod is dat nauwelijks iets voorstelt. Onder de invulling van randvoorwaarden verstaat Groen zundert o.a. deelname aan de besprekingen van het college van b. en w. Wanneer Groen Zundert immers wordt afgevaardigd naar de Gewestraad en wanneer een lid van de fractie van deze partij de hoorzittingen moet gaan leiden op basis van de besluitvor ming van het college dan is deelname aan de collegevergaderingen noodzake lijk. Voorts heeft Groen Zundert gesteld, dat wanneer zij deze taken op zich zou nemen zij deze werkzaamheden wenst uit te voeren op de wijze die de partij eigen is, te weten een gedegen en verantwoorde manier van werken. Dit zal echter wel derving van salaris met zich meebrengen, omdat de nodige uren vrijgemaakt moeten worden. Het lijkt de fraktie Groen Zundert dan ook niet meer dan normaal dat hier een financiële vergoeding tegenover staat. Zijn partijleden zijn best bereid om te werken voor de gemeenschap, maar het kan uiteraard niet zo zijn, dat men er persoonlijk geld op toe moet leggen. De coalitiepartijen echter waren van mening dat een dergelijke financiële vergoeding een te groot beslag zou leggen op de middelen van de gemeente Zundert. De WD blokkeerde tevens de deelname van Groen Zundert als niet-collegepartij aan het college. Op zichzelf een vreemde zaak, omdat de heer C. Verhei jen voorstander was van een toehoorderschap van niet- collegepartijen bij de vergaderingen van het college van b. en w.. Minimaal dient een besluitenlijst van de b. en w. vergaderingen te worden toege stuurd aan alle partijen, privé-gevoelige zaken uiteraard uitgezonderd. Kennelijk krijgt men een andere kijk op de openbaarheid van bestuur als men zelf zitting heeft genomen in het college. Alles overwegend, heeft Groen Zundert besloten om niet te kiezen voor het fungeren als een soort buffer van het college, terwijl de partij geen enkele zeggenschap krijgt toegewezen. Wanneer men zich overigens bedenkt dat Groen Zundert is aangeboden om zitting te nemen in de commissie Agrarische Bouwaanvragen, kan men zich afvragen in hoeverre de onderhandelingen serieus gevoerd zijn. Het is iedereen immers duidelijk dat een dergelijk aanbod een klap in het gezicht van Groen Zundert is en dat een dergelijk aanbod resoluut van de hand zou worden gewezen. Tot slot zegt de heer A. Verheijen dat zijn fractie niet zal instemmen met de voordracht van de 3 raadsleden die vanavond worden voorgedragen. Groen Zundert zal op dezelfde wijze doorgaan met het constructief bedrijven van de lokale politiek. De coalitiepartijen wordt in overweging gegeven om de burgers meer te betrekken bij haar besluitvorming. Dit is in de verkie zingsprogramma's overigens ook door iedereen beloofd. Wellicht dat het onderdeel van het partijprogramma van Groen Zundert, te weten 'Van inspraak naar communicatie', hierbij als leidraad genomen kan worden. In dit kader verwacht de heer A. Verheijen overigens ook een grotere betrokkenheid van alle raadsleden bij de voorbereiding en de uitvoering van het gemeentelijk beleid. De heer Haest zegt dat de Zundertse afdeling van de WD 4 jaar geleden voor het eerst heeft meegedaan aan de gemeenteraadsverkiezingen. De WD bleek bij deze verkiezingen de derde grootste partij in de gemeenteraad van Zundert te worden. De WD betrad als nieuwe speler de politieke arena. Op basis van programmatische vergelijkingen ging de partij deelnemen aan de coalitie die op dat moment tot stand kwam, nl. een coalitie van CDA, Agrarisch Belang en de WD. Een en ander heeft er tevens toe geleid dat de partij van de heer Haest middels een wethouder zitting kon nemen in het college. De afgelopen 4 jaar heeft de WD dan ook een goed beeld kunnen krijgen van de taakbelasting van een part-time wethouder in de gemeente Zundert en hoe deze functie de afgelopen jaren steeds zwaarder is geworden. Wanneer de taakbelasting van een wethouder wordt afgezet tegen de post die met betrekking tot de vergoeding van de wethouders in de begroting is

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1994 | | pagina 106