4
Dit voorstel kan zeker de sympathie van Groen Zundert niet krijgen. Volgens
ons wordt voorbij gegaan aan het doel van commissiewerk. Naar de mening van
Groen Zundert dienen commissievergaderingen er voor om beleidsvoornemens uit
te diepen aan de hand van een door het college of fraktie ingediend voorstel.
Dat houdt wat Groen Zundert betreft in een open discussie tussen alle frac
ties met als doel op basis van het wisselen van argumenten te komen tot een
zo goed mogelijk voorstel ten behoeve van onze gemeente. Hetgeen wij nu tot
onze verbazing moeten lezen is dat de macht van het getal kennelijk zwaarder
weegt dan de mogelijkheid tot een goede, niet vooraf beladen uitwisseling van
ideeën en argumenten. Waarom is daarover overigens niets gezegd bij de eva
luatie van het commissiestatuut? Groen Zundert kan zich niet aan de indruk
onttrekken, dat door de nieuwe politieke situatie het college vreest voor een
stakende stemming in de diverse commissies. Daar worden toch de besluiten
niet genomen, maar in de vergaderingen van de raad!
Is het nu zo, en dat zou een erg slechte zaak zijn, dat door de coalitie
voorgekookte plannen nog slechts in een commissie geagendeerd worden om de
overige frakties feitelijk in de gelegenheid te stellen hun mening daarover
weer te geven terwijl een coalitiebesluit reeds vastligt? Het voordeel voor
het college is dan, dit op grond van het reglement van orde, dat punten van
kritiek op hun voorstellen in de openbare raadsvergaderingen niet meer of
slechts gedeeltelijk geuit kunnen worden. Een starre en wat ons betreft ook
weinig democratische manier van werken waarbij er sprake is van arrogantie
van de macht op basis van het getalsoverwichtHeeft dit college het nodig om
zich op deze manier af te schermen van de openbaarheid en is dat dan geen
zwaktebod? Werkend met als uitgangspunt de macht van het getal kan men beter
dan de commissies opheffen en zaken direct in een openbare raadsvergadering
bespreken. De intentie waarmee in commissiezaken open en zonder geheime agen
da's moet kunnen worden besproken valt dan toch immers weg. Voor het goed
uitdiepen van beleidsvoornemens een slechte zaak voor de Zundertse bevolking,
waarbij de begrippen "advies en bijstand" geen enkele inhoud meer hebben. De
mogelijkheid dat u daardoor 40% van de gekozen raadsleden buiten spel zet is
daardoor zeer groot. Geen enkel democratisch ingestelde burger kan en mag dat
tolereren.
Gezien de ontstane situatie heeft Groen Zundert natuurlijk ook nog wel wat
vragen c.q. opmerkingen m.b.t. de diverse in het geding zijnde frakties.
Kunt u concreet aangeven waarop de breuk met de V.V.D. gebaseerd is. Moest dat
noodzakelijkerwijs ook leiden tot een breuk met de coalitie?
Het moge duidelijk zijn, dat de V.V.D. in Zundert onder een slecht gesternte van
start is gegaan, aangezien deze partij vanaf het begin nogal wat affaires heeft
gekend. Als eenmansfraktie zal het bijzonder moeilijk zijn zowel de belangen van
de V.V.D. als die van het college te behartigen. De wethouder moet dus de poli
tieke beschouwingen van de V.V.D. jaarlijks formuleren en een V.V.D. visie geven
op te voeren beleid in Zundert, iets wat in tegenstelling kan zijn met een col-
legebeleid, dat hij zelf mee uitgezet heeft.
Hoe stelt de heer Roks zich dat voor?
Hoe rijmt de V.V.D. het dat zij de voorzitter van Agrarisch Belang als commis
sielid moet voordragen vanavond? Is de partij zo slecht bemensd dat wij dit moe
ten zien als een zwaktebod?
C.D.A.
b. Het komen tot een gewogen uitslag bij stemmingen in commissies.
Fraktie Arnouts
Fraktie V.V.D.