- 2 -
Hoewel niet aan de orde merken wij nu reeds op dat, zo ons terzake een voorstel
zou worden gedaan, wij geen personen, die vanwege deskundigheid namens de heer
Arnouts zitting kunnen hebben in een commissie, zullen benoemen. Op grond van
het commissiestatuut zijn wij van mening dat de heer Arnouts zich niet door
niet-raadsleden in commissies kan doen vertegenwoordigen.
Ook hebben wij geen bezwaren tegen de benoeming van de heren P. Laurijssen en J.
van Dijke namens de V.V.D. Zundert in de commissies Agrarische Bouwaanvragen en
Sociale Zorg en Woningtoewijzing.
Aanpassen commissiestatuut.
Verder stellen wij u voor het commissiestatuut aan te passen in die zin dat
ten behoeve van het bepalen van de uitslag van een stemming over advisering in
onze gemeentelijke commissies een door een lid uitgebrachte stem wordt vermenig
vuldigd met het getal dat gelijk is aan het totale aantal zitting hebbende leden
van de raad, behorende tot dezelfde fraktie als het betreffende lid van de com
missie (gewogen uitslag stemming)
Op deze manier wordt naar onze mening meer recht gedaan aan de politieke verhou
dingen zoals die door onze inwoners bij de laatst gehouden verkiezingen van de
raad zijn uitgesproken.
Wij stellen u voor met het vorenstaande in te stemmen.
Een afschrift van dit voorstel gaat heden naar
- de voorzitter van de gemeenteraad;
- de frakties Werknemersbelangen Zundert en Groen Zundert.
De heer Nelemans licht het voorstel als volgt toe.
"Het besturen van mensen is passen en meten met wenselijke wensen, de wet en het
geweten. Dit gegeven van het coalitie-akkoord is niet van mij doch van mevr.
Smit-Kroes. Besturen is het nemen van besluiten. Grote bestuurders hebben vaak
ferme besluiten en slechte bestuurders kenmerken zich door het niet nemen van
besluiten danwel deze uit te stellen. Een belangrijk besluit van een politicus
is het toetreden tot een partij, terwijl anderzijds het voor een politieke
partij een belangrijk besluit is tegen iemand te zeggen dat iemand geen lid meer
mag zijn van een politieke partijIn de reden waarom dit nu is gebeurd, treed
ik niet; dit moet de V.V.D. zelf beslissen en ik beschouw het dan ook als een
interne kwestie. Daarbij is het gezegde "waar twee vechten hebben twee schuld"
een gegeven. De gevolgen om de heer Arnouts niet meer als lid van de V.V.D.-
fraktie aan te merken, zijn thans aan de orde. Eens in de vier jaar kiezen de
inwoners voor een partijbestaande uit personen. De vraag is of met het uittre
den van de heer Arnouts een partij als raadsfractie is ontstaan. In het commis
siestatuut is daarover uitsluitsel gegeven. Het belangrijkste is echter voorts
dat een raadslid ten alle tijde geïnformeerd moet zijn, dus ook over hetgeen aan
de commissies wordt voorgelegd. Daarom dat de heer Arnouts in alle commissies
zitting kan hebben. De V.V.D.-fraktie kan zich laten vertegenwoordigen in de
commissies. Daarover behoeft geen misverstand te bestaan. Wel is dat het geval
met het functioneren van de commissies. In eerste instantie waren zij bedoeld
als adviesorgaan, later is daarvan in de praktijk geworden, dat een advies in de
commissie als stembepalend voor het standpunt in de raad wordt aangemerkt.
Daarom stellen wij bij de evaluatie voor het commissiestatuut te wijzigen in
die zin dat het advies van de commisie een gewogen advies kent. Daarmee wordt
volgens mij recht gedaan aan de democratische uitgangspunten. Dit onderdeel be
hoeft derhalve niet vanavond te worden behandeld. Het blijkt immers noodzakelijk
bij de evaluatie van het commissiestatuut dat deze op de praktijk, zoals deze
zich thans ten aanzien van de benoeming in de commissies voordoet, aansluit.
- Daarna -