2
college ontstaat en het publiek wegblijft.
Een discussie over het beleid moet volgens hem voorop staan.
De beantwoording van de vragen is naar zijn mening voorts te weinig
concreet. Het commissieberaad is onvoldoende nu vergaderingen steeds worden
uitgesteld danwel dat agenda en bijbehorende stukken onvolledig zijn danwel
worden nagezonden.
Een beperking van de spreektijd kan hij wel billijken doch mag niet in het
reglement van orde worden vertaald. Er moet immers voldoende ruimte
overblijven zaken in commissieverband goed en uitgebreid tot in detail aan
de orde te stellen.
Een nota over de privatisering moet op korte termijn in de commissie
Algemeen Bestuur worden behandeld; in de nota dient het aspect over
uitbesteding van zaken aan het werkvoorzieningsschap te worden behandeld.
Privatisering mag niet inhouden dat goede krachten worden gedwongen elders
te werken, zoals dat thans bij een ambtenaar ook weer het geval is.
Hij dringt aan op de vaststelling van een klachtenregeling.
De voorzitter antwoordt als volgt:
een oplossing en andere werkwijze van de begrotingsbehandeling kan
worden gevonden door in commissie te praten over het beleid en in de
raad over het beheer, nu gebeurt dat andersom met alle gevolgen vandien
waarbij in de raad in detail over zaken wordt gepraat;
bij de afrondende bespreking in de raad kan dan zowel over beleid en
beheer in algemene zin worden gediscussieerd;
het is aan de raadsleden zelf een discipline op te brengen waarbij
alleen zakelijk over onderwerpen wordt gesproken, zodat inderdaad ook
geen spreektijd behoeft te worden vastgesteld, thans echter moet dit
systeem nog wel worden gehanteerd;
er is onderscheid tussen uitbesteding en privatisering; bij werk door
het schap is er geen sprake van privatisering doch van uitbesteding; bij
het onderbrengen van het woningbedrijf in een stichting of anderszins is
wel sprake van privatisering;
het verificatieburo van de VNG is thans in opdracht bezig een rapport op
te stellen over de financiële consequenties van privatisering van
diverse zaken;
een gesprek over het samengaan van woningbedrijven van Zundert en
Rijsbergen is nog geen enkele basis voor privatisering van het woningbe
drijf.
De discussie moet volgens de heer Damen niet gaan over zaken van de
privatisering doch over het beleid over de privatisering nl. als beheer
sing/bezuinigingsmaatregel. Het moet niet zo zijn dat eerste concrete zaken
zoals het woningbedrijf of het schap aan de orde komen als onderdelen van
uitbesteding of privatisering, doch eerst moet het algemene beleid over de
vraag of er moet worden geprivatiseerd in de commissie Algemeen Bestuur aan
de orde komen.
De voorzitter merkt het volgende op:
de algemene aspecten van privatisering zijn al in de commissie bespro
ken; op basis van deze uitgangspunten is het gasbedrijf verkocht; andere
onderwerpen over privatisering kunnen per zaak in de betrokken commissie
openbare werken aan de orde komen;
voorop bij dit alles een zo efficiënt en zakelijk financieel mogelijk
beleid van de gemeente gericht op de dienstverlening aan de inwoners;
het vertrek van een goed ambtenaar is niet het gevolg van privatisering;
het betreft een promotie, die de gemeente hem niet kan geven, omdat zij