2 college ontstaat en het publiek wegblijft. Een discussie over het beleid moet volgens hem voorop staan. De beantwoording van de vragen is naar zijn mening voorts te weinig concreet. Het commissieberaad is onvoldoende nu vergaderingen steeds worden uitgesteld danwel dat agenda en bijbehorende stukken onvolledig zijn danwel worden nagezonden. Een beperking van de spreektijd kan hij wel billijken doch mag niet in het reglement van orde worden vertaald. Er moet immers voldoende ruimte overblijven zaken in commissieverband goed en uitgebreid tot in detail aan de orde te stellen. Een nota over de privatisering moet op korte termijn in de commissie Algemeen Bestuur worden behandeld; in de nota dient het aspect over uitbesteding van zaken aan het werkvoorzieningsschap te worden behandeld. Privatisering mag niet inhouden dat goede krachten worden gedwongen elders te werken, zoals dat thans bij een ambtenaar ook weer het geval is. Hij dringt aan op de vaststelling van een klachtenregeling. De voorzitter antwoordt als volgt: een oplossing en andere werkwijze van de begrotingsbehandeling kan worden gevonden door in commissie te praten over het beleid en in de raad over het beheer, nu gebeurt dat andersom met alle gevolgen vandien waarbij in de raad in detail over zaken wordt gepraat; bij de afrondende bespreking in de raad kan dan zowel over beleid en beheer in algemene zin worden gediscussieerd; het is aan de raadsleden zelf een discipline op te brengen waarbij alleen zakelijk over onderwerpen wordt gesproken, zodat inderdaad ook geen spreektijd behoeft te worden vastgesteld, thans echter moet dit systeem nog wel worden gehanteerd; er is onderscheid tussen uitbesteding en privatisering; bij werk door het schap is er geen sprake van privatisering doch van uitbesteding; bij het onderbrengen van het woningbedrijf in een stichting of anderszins is wel sprake van privatisering; het verificatieburo van de VNG is thans in opdracht bezig een rapport op te stellen over de financiële consequenties van privatisering van diverse zaken; een gesprek over het samengaan van woningbedrijven van Zundert en Rijsbergen is nog geen enkele basis voor privatisering van het woningbe drijf. De discussie moet volgens de heer Damen niet gaan over zaken van de privatisering doch over het beleid over de privatisering nl. als beheer sing/bezuinigingsmaatregel. Het moet niet zo zijn dat eerste concrete zaken zoals het woningbedrijf of het schap aan de orde komen als onderdelen van uitbesteding of privatisering, doch eerst moet het algemene beleid over de vraag of er moet worden geprivatiseerd in de commissie Algemeen Bestuur aan de orde komen. De voorzitter merkt het volgende op: de algemene aspecten van privatisering zijn al in de commissie bespro ken; op basis van deze uitgangspunten is het gasbedrijf verkocht; andere onderwerpen over privatisering kunnen per zaak in de betrokken commissie openbare werken aan de orde komen; voorop bij dit alles een zo efficiënt en zakelijk financieel mogelijk beleid van de gemeente gericht op de dienstverlening aan de inwoners; het vertrek van een goed ambtenaar is niet het gevolg van privatisering; het betreft een promotie, die de gemeente hem niet kan geven, omdat zij

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1991 | | pagina 342