9 - het Oranjeplein is een onderdeel van het centrum van Zundert dat globaal is gelegen tussen de Markt en het Oranjeplein; het maakt daarvan dus wel dege lijk deel uit, zodanig dat daaraan zelfs investeringen worden gepleegd; - een mogelijke uitbreiding van het centrum moet in relatie met het ontwerp- bestemmingsplan voor de kom maar nader worden beoordeeld; in dat ontwerp wordt de Molenstraat en omgeving heringericht, met daarbij de nodige aan dacht voor fietsers en voetgangers; - aan de huidige vraag naar bedrijfsvestiging kan met de uitbreiding van het bedrijventerrein de Ambachten worden voldaan; - de bodemgesteldheid en structuur van de lokatie ten noorden van de Hofdreef wordt nader onderzocht; - de ruimte voor de zuidelijke tangent als doortrekking van de Leeuwerik straat naar de Wildertsedijk wordt slechts geschapen; aan de opvolgers de eer om daarvan zonodig gebruik te maken; - met de structuurschets wordt inhoud gegeven aan de toekomst van Zundert op het gebied van de infrastructuur, bebouwing, recreatie, wonen en bedrijvig heid zonder daarbij de structuur van Zundert teveel aan te tasten; - de assortimentstuin als groene long tussen Zundert en Klein-Zundert zal net zo functioneren als de vroegere long tussen de Elzenstraat en de Beuken laan; - de ruilverkaveling zal inderdaad de nodige gronden in eigendom voor de ge meente Zundert opleveren; de nodige wensen voor gebruik daarvan zullen daartoe tijdig aan de betrokken commissie worden voorgelegd; - in de dorpsplannen voor Wernhout en Achtmaal zijn de nodige stroken bedrij venterrein voor deze kernen aangegeven; met de provincie wordt thans over het standpunt van dit orgaan nader overlegd; - de bedoeling van het komplan is om het overbodige verkeer dat op zoek is naar parkeergelegenheid, uit de Molenstraat te weren door voldoende alter natieven te bieden, zodat van de Molenstraat geen gebruik meer behoeft te worden gemaakt. Dat geeft een vermindering van 3000 tot 3.500 voertuigen per etmaal. Een zwaardere belasting van de woonstraten is misschien wel mogelijk en het gevolg doch dat betekent nog niet een te zware belasting. Resumerend adviseert hij de raad de structuurschets te aanvaarden en de op onderdelen geuite wensen bij de later te beoordelen bestemmingsplannen naar voren te brengen. De heer Antonissen geeft aan dat met de druktelijn in het buitengebied is be doeld de intensivering van het verkeer op de Wildertsedijk - Rustenburgstraat als gevolg van de aanleg van de verbinding Leeuwerikstraat - Wildertsedijk. Hij wacht met belangstelling de diverse onderdelen van de structuurvisie in de vorm van een bestemmingsplan af. De heer Adriaensen vraagt zich bezorgd af wat de binding van de structuurvi sie is. Als voorbeeld noemt hij de invulling van het gebied Beukenlaan-Elzen straat in het komplan, dat volgens hem toch wel wat anders is dan de struc tuurschets aangeeft. Een woonstraat met wat parkeermogelijkheid is er gepro jecteerd meer niet; de visie geeft veel meer mogelijkheden. De voorzitter antwoordt dat plannen ook die voor het genoemde gebied op de structuurvisie moeten aansluiten, dat is juist het gegeven; alleen bij zwaar wegende factoren en argumenten mag daarvan worden afgeweken. De heer Ponnelaars meent dat bij uitbreiding van woonbebouwing beslag wordt gelegd op agrarische ruimte, zodat inderdaad wat terughoudend door de agra riërs wordt gereageerd. Dat is geen gebrek aan visie of beleid. De

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1991 | | pagina 29