9
- het Oranjeplein is een onderdeel van het centrum van Zundert dat globaal is
gelegen tussen de Markt en het Oranjeplein; het maakt daarvan dus wel dege
lijk deel uit, zodanig dat daaraan zelfs investeringen worden gepleegd;
- een mogelijke uitbreiding van het centrum moet in relatie met het ontwerp-
bestemmingsplan voor de kom maar nader worden beoordeeld; in dat ontwerp
wordt de Molenstraat en omgeving heringericht, met daarbij de nodige aan
dacht voor fietsers en voetgangers;
- aan de huidige vraag naar bedrijfsvestiging kan met de uitbreiding van het
bedrijventerrein de Ambachten worden voldaan;
- de bodemgesteldheid en structuur van de lokatie ten noorden van de Hofdreef
wordt nader onderzocht;
- de ruimte voor de zuidelijke tangent als doortrekking van de Leeuwerik
straat naar de Wildertsedijk wordt slechts geschapen; aan de opvolgers de
eer om daarvan zonodig gebruik te maken;
- met de structuurschets wordt inhoud gegeven aan de toekomst van Zundert op
het gebied van de infrastructuur, bebouwing, recreatie, wonen en bedrijvig
heid zonder daarbij de structuur van Zundert teveel aan te tasten;
- de assortimentstuin als groene long tussen Zundert en Klein-Zundert zal net
zo functioneren als de vroegere long tussen de Elzenstraat en de Beuken
laan;
- de ruilverkaveling zal inderdaad de nodige gronden in eigendom voor de ge
meente Zundert opleveren; de nodige wensen voor gebruik daarvan zullen
daartoe tijdig aan de betrokken commissie worden voorgelegd;
- in de dorpsplannen voor Wernhout en Achtmaal zijn de nodige stroken bedrij
venterrein voor deze kernen aangegeven; met de provincie wordt thans over
het standpunt van dit orgaan nader overlegd;
- de bedoeling van het komplan is om het overbodige verkeer dat op zoek is
naar parkeergelegenheid, uit de Molenstraat te weren door voldoende alter
natieven te bieden, zodat van de Molenstraat geen gebruik meer behoeft te
worden gemaakt. Dat geeft een vermindering van 3000 tot 3.500 voertuigen
per etmaal. Een zwaardere belasting van de woonstraten is misschien wel
mogelijk en het gevolg doch dat betekent nog niet een te zware belasting.
Resumerend adviseert hij de raad de structuurschets te aanvaarden en de op
onderdelen geuite wensen bij de later te beoordelen bestemmingsplannen naar
voren te brengen.
De heer Antonissen geeft aan dat met de druktelijn in het buitengebied is be
doeld de intensivering van het verkeer op de Wildertsedijk - Rustenburgstraat
als gevolg van de aanleg van de verbinding Leeuwerikstraat - Wildertsedijk.
Hij wacht met belangstelling de diverse onderdelen van de structuurvisie in
de vorm van een bestemmingsplan af.
De heer Adriaensen vraagt zich bezorgd af wat de binding van de structuurvi
sie is. Als voorbeeld noemt hij de invulling van het gebied Beukenlaan-Elzen
straat in het komplan, dat volgens hem toch wel wat anders is dan de struc
tuurschets aangeeft. Een woonstraat met wat parkeermogelijkheid is er gepro
jecteerd meer niet; de visie geeft veel meer mogelijkheden.
De voorzitter antwoordt dat plannen ook die voor het genoemde gebied op de
structuurvisie moeten aansluiten, dat is juist het gegeven; alleen bij zwaar
wegende factoren en argumenten mag daarvan worden afgeweken.
De heer Ponnelaars meent dat bij uitbreiding van woonbebouwing beslag wordt
gelegd op agrarische ruimte, zodat inderdaad wat terughoudend door de agra
riërs wordt gereageerd. Dat is geen gebrek aan visie of beleid.
De