-39- VERKEER, VERVOER EN WATERSTAAT: In de nota van aanbieding geeft U aan, dat enkele wegen nog niet berekend zijn op gewijzigde verkeersintensiteit en verkeersbe1 as t ing Welke wegen bedoelt U daarmee? Wij vinden dat daar in ieder geval bij horen de Stuivezandseweg E1 der ts t raatLoosbergstraat, achterste gedeelte Maa1bergenstraat en de Nieuwmoerseweg Op het investeringsschema voor de eerst komende jaren komen wij deze wegen echter niet tegen. Hierop staan al leen de Wi 1 1 em Passtoorsstraat K 1 Zunder tseweg Jan Koekenplein en de Akkermolenweg. Alleen deze laatste is nieuw, de Willem Passtoorsstraat stond reeds gepland in 1990, de KI .Zundertseweg en het Jan Koekenplein in 1991. Wij vinden dit voor een gemeente met een uitgestrekt buitengebied wel wat magertjes. Wij vragen ons af of het wel verstandig is om ongf90.000,= uit te geven aan herstrating van de Stuivezandseweg Om deze weg te laten voldoen aan de eisen van deze tijd zal er meer moeten gebeuren dan herstraten. Wij missen in de nota van aanbieding de fiets- en wandelpaden. Betekent dit dat deze plannen van de baan zijn? De verlichting in het buitengebied vraagt nog steeds aandacht. Met name bij aansluitingen van nieuwe ruilverkavelingswegen op bestaande wegen zouden lichtmasten geplaatst moeten worden. Ook bij reconstructies mag men de verlichting niet vergeten. Voor wat betreft het bermen onderhoud is ons standpunt bekend. Wij zijn voorstander van 2 keer maaien van de gehele berm. Met het maaien moet ook vroeger begonnen worden dan het afgelopen seizoen is geschied; in ieder geval voordat zaad gevormd is. Neem een voorbeeld aan Rijsbergen. Verkeersveiligheid is iets wat ons allen aangaat en dus alle aandacht vraagt Overzichtelijke kruispunten en uitritten, veilige fietspaden en oversteekplaatsen zijn aandachtspunten voor verkeerscommissie en gemeenteraad Het aanbrengen van verkeersremmende voorzieningen kan de verkeersveiligheid vergroten. Toch vinden wij dat op dit gebied terughoudendheid geboden is. Het mag niet ontaarden in autootje pesten; woonwijken moeten bereikbaar blijven (ziekenauto, brandweer, verhuiswagen enz.) terwijl ook het streekvervoer niet op dergelijke obstakels zit te wachten De verkeers veiligheidsactie, waarin gestreefd werd naar het terugdringen van het aantal verkeersongevallen en -slachtoffers met 25loopt aan het eind van dit jaar af. Is in Zundert dit streven gehaald? Verder vragen wij Uw aandacht voor de beplantingen langs onze wegen Mede door 3 achtereen volgende zomers met zeer weinig neerslag, hebben een aanzienlijk aantal oudere voornamelijk beukenbomen, het loodje gelegd of dreigen dat te doen. Het verwijderen van deze bomen en vervangen door jonge aanplant vraagt extra middelen. Is hierin voorzien? Ook aan deze zaken moet bij reconstructies van wegen meer aandacht besteed worden. De Achtmaa1seweg is een duidelijk voorbeeld hoe het niet moet.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1991 | | pagina 248