- 18 -
Omtrent de post 'aanvullende verkeersmaatregelen Prinsenstraat'
De heer Verheiien is bang dat de voorgestelde maatregelen weinig effect
zullen sorteren. Is men eenmaal op de hoogte van de aanduidingen dan zal men
zich daar toch maar weinig van aantrekken en het rijgedrag niet aanpassen. In
de voorgestelde alternatieve fietsroute voor de schoolkinderen uit de Berk
naar de kom ziet hij ook weinig heil.
Hij ziet niets in het feit dat bij deze route de kinderen twee keer een
gevaarlijke kruising moeten nemen. Volgens hem kan in de Prinsenstaat ter
hoogte van de inkom in Zundert beter een sluis worden aangebracht.
De heer Damen ziet in de voorgestelde maatregelen eveneens weinig heil en
betreurt het dat de verkeerscommissie niets anders kon bedenken. Hij sluit
zich aan bij de opmerkingen van de heer Verheijen over de gevaren van de
alternatieve route voor de schoolkinderen.
De heer van der Kloot antwoordt dat de voorgestelde route nog met de betrok
ken school wordt besproken. De preventie van de maatregelen aan de Prinsen
straat vindt hij wel degelijk aanwezig; de markering wordt op het wegdek
aangebracht en veroorzaakt steeds een trilling in de auto zodat steeds
automatisch een reaktie ontstaat. De Prinsenstraat is een provinciale weg
zodat slechts met toestemming van provinciale waterstaat voorzieningen mogen
worden aangebracht. Een sluis is daarbij nooit haalbaar omdat het hier een
doorgaande weg betreft, waarbij dit nooit wordt toegestaan.
De heer Damen wijst nog op mogelijke overlast van de geluidhinder voor de
omwonenden
Vervolgens worden zonder hoofdelijke stemming de kredieten in de aangegeven
posten beschikbaar gesteld.
20. RONDVRAAG.
De heer Verheiien gaat in op de subsidietoekenning in de restauratiekosten
van de Vlaamse schuur aan de Moersebaan en het pand Moersebaan 2. Hij be
treurt het dat de betrokken eigenaresse nog steeds geen antwoord heeft
ontvangen op de diverse brieven van het begin van het jaar.
De voorzitter merkt op dat het probleem is dat de eigenaresse vindt dat de
toegekende subsidies van het rijk en de gemeente te weinig zijn om de restau
ratie van beide panden uit te voeren. De gemeentelijke subsidie voor de
restauratie van de Vlaamse schuur is f 30.000,-- die voor de Moersebaan wordt
voor 1992 nader beoordeeld.
Op de daartoe strekkende vraag van de heer Vanlaerhoven naar de stand van
zaken van de aktie 'tankslag' antwoordt de heer van der Kloot dat de aktie in
Zundert rond is en dat tot uiterlijk 1 september met de voortgang daarvan
wordt gewacht totdat andere gemeenten uit de zogenaamde zuidfraktie van het
stadsgewest hebben laten weten of zij ook aan de aktie deelnemen.
De heer Poppelaars vraagt een onderzoek naar het ontbreken van de bewegwijze
ring in de Aa of Weerijsroute in Zundert. Waar de bordjes ontbreken zijn ver
wijzingen naar andere fietsroutes aangebracht.
- De