- 8 -
6. VOORSTEL OM GEEN KWIJTSCHELDING TE VERLENEN VOOR
1. REINIGINGSRECHT;
2. HONDENBELASTING;
3. TOERISTENBELASTING;
4. WOONFORENZENBELASTING
5. BOUWGRONDBELASTING;
6ELECTRIFICATIE/BAATBELASTING
7. CONTAINERRECHTEN;
8. MARKTRECHTEN;
9. LEGES;
IN VERBAND MET DE AARD VAN DE BELASTING.
De heer Damen meent dat de gemeente zich ten aanzien van het kwijtschel-
dingsbeleid moet conformeren aan de regels van het rijk. Iedereen moet daar
op een beroep kunnen doen ook al is het thans niet zover dat veel mensen
hiervan gebruik kunnen maken. Bij een verslechterde financiële positie van
de gemeente en dus ook een verhoging van de belastingen kan dat best meer
het geval zijn.
De heer De Meijer vraagt welke kriteria zijn gehanteerd bij de heffing van
de reinigingsrechten waarvoor onlangs weer een belastingaanslag voor de af
valstoffenheffing is opgelegd.
De heer Verhellen meent dat degenen die voor kwijtschelding van de onroerend
goedbelasting in aanmerking komen ook een beroep moeten kunnen doen op
kwijtscheldingsmogelijkheden van de hondenbelasting. De toenemende druk tot
verhoging van de belastingen waarvoor hij ook vreest, rechtvaardigt dit.
Hij pleit ervoor dat met de opbrengsten van de hondenbelasting een honden
wacht wordt benoemd die de overlast van de hondenpoep in de woonwijken in
overleg met de hondenbezitters moet bestrijden. Forse boetes moeten maar
worden opgelegd, als hondenbezitters de algemene plaatselijke verordening
overtreden.
De hondenwacht kan worden aangetrokken via de banenpools en in het kader van
additionele werkgelegenheid. Voor deze gelijke funkties is ook subsidie
mogelijk.
Hij adviseert de raad te bepalen dat degene die voor kwijtschelding van de
onroerend goedbelasting in aanmerking komen dat ook komen voor de honden
belasting. Hij vraagt daarover stemming.
De voorzitter memoreert in zijn antwoord de diskussie in de betrokken kom
missievergadering; ook toen drong de heer Damen aan om de hondenbelasting
op f 30,00 per hond te scharen onder de kategorie belastingen waarvan kwijt
schelding kan worden verleend. Ook is in de betrokken vergadering gedis-
kussieerd over het onderscheid tussen de afvalstoffenheffing en de reini
gingsrechten waarbij ieder huishouden de afvalstoffenheffing betaalt en
ieder bedrijf de reinigingsrechten.
De oplossing is niet om de kwijtschelding van de hondenbelasting te koppelen
aan die van de onroerend goedbelasting. Alleen wanneer de tarieven voor de
hondenbelasting extreem zouden worden verhoogd, dan kan worden beoordeeld of
deze belasting ook onder die kategorie waarvan kan worden verleend, kan
komen vallen.
De