- 13 - Op de daartoe strekkende vraag van de heer Verheiien antwoordt de voorzitter dat, hoewel nog geen inzicht is te geven in het kollegestandpunt bij ontslag van w.s.w. werkenmers als gevolg van de kostenstijging tot f 5,-- respektie- velijk f 7,50 per uur, de gemeente Zundert deze kostenstijging middels be grotingswijzigingen, die zoals gebruikelijk ter goedkeuring aan de raad wor den voorgelegd, zal betalen. Gemiddeld neemt de gemeente Zundert jaarlijks ca. 20.000 manuren van het schap af. Hoewel de heer Damen huiverig is voor de gevolgen van de centralisatie van de diensten van het schap met name voor de Zundertse w.s.w. werknemers kan hij met het voorstel instemmen. Vervolgens wordt zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. 11. Initiatiefvoorstel (met toepassing van artikel 10 van het Reglement van orde 1987) van de raadsfraktie "Groen Zundert" inzake aansluiting bij de gemeentelijke kredietbank. Het bevreemdt de heer Verheiien dat het kollege niet met zijn voorstel kan instemmen nu tijdens deze vergadering wel is ingestemd met de kostenstijging van het Stadsgewest Breda. De aansluiting bij de gemeentelijke kredietbank Breda (later steeds g.k.b. te noemen) kost niets. De deelnemende gemeenten aan deze regeling zijn vol lof over de werkwijze van de bank en hebben daar mede financieel voordeel. De sanering of bemiddeling bij schulden is specialistenwerk, zodat de uren van de Zundertse ambtenaren veel duurder zijn dan die van de g.k.b. Afhande ling, regeling, sanering, kontröle en nazorg geschiedt door specialisten van het g.k.b., steeds in overleg met de betrokken gemeente. Hetzelfde geldt voor geldleningen voor aanschaf van duurzame gebruiksgoe deren. Hij kan het niet eens zijn met de stelling dat de ontwikkelingen binnen de Algemene Bijstandswet moeten worden afgewacht. Hij meent dat de raadsleden op een verkeerd spoor zijn gezet door het be trokken onderdeel in de brief van het kollege dat een cliënt 2% aan het g.k.b. moet betalen. Dit is echter een reserve voor niet inbare vorde ringen. Cliënten zijn echter niet duurder uit en dat wordt wel door de betrokken passage gesuggereerd. De kosten van zogenaamde passieve geldlening bij een particuliere bank bedragen ca. 8%. Ook de g.k.b. moet leningen aangaan om gelden te verwerven, ook moeten er administratiekosten worden gemaakt en salarissen aan het personeel worden uitgekeerd; ook berekent de g.k.b. de inventaris en de kosten van het gebouw. Daarbij wordt zij geadviseerd door het NWK, een adviserend orgaan voor zogenaamde volkskredietbanken. Deze instelling stelt steeds dat de rente van de g.k.b.'s het laagst zijn, on danks het feit dat men 2 neemt voor dekking van risico's. Een lening bij de g.k.b. is altijd het laagste dat door een Nederlandse bank wordt gehan teerd. De rentestijgingen worden niet gevolgd, zodat inwoners van Zundert bij aansluiting bij de g.k.b.-Breda kunnen profiteren van de laagste rentestand in Nederland. De aansluiting kost niets en verplicht tot niets. De gemeente Zundert moet deze kans niet laten liggen en zich aansluiten bij de gk.b-Breda De heer Roks verwijst naar het negatieve meerderheidsadvies van de betrokken commissie. Hij merkt het volgende op de g.k.b. berekent voor leningen tot f 2.500,-- ruim 15% rente en tot 6% voor leningen boven de f 6000- - terwij 1 de gemeente Zundert tot f 1.000,--, renteloos leent; daarboven bedraagt de rente 6 terwijl naar draagkracht een aflossing van 3 jaar wordt berekend. Ook kwijt schelding behoort tot de mogelijkheden; de gemeente Zundert moet bij toetreding tot de g.k.b. garant staan voor de leningen, zodat de gemeente risico's draagt - schuldsanering -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1990 | | pagina 310