- 13 -
Op de daartoe strekkende vraag van de heer Verheiien antwoordt de voorzitter
dat, hoewel nog geen inzicht is te geven in het kollegestandpunt bij ontslag
van w.s.w. werkenmers als gevolg van de kostenstijging tot f 5,-- respektie-
velijk f 7,50 per uur, de gemeente Zundert deze kostenstijging middels be
grotingswijzigingen, die zoals gebruikelijk ter goedkeuring aan de raad wor
den voorgelegd, zal betalen. Gemiddeld neemt de gemeente Zundert jaarlijks
ca. 20.000 manuren van het schap af.
Hoewel de heer Damen huiverig is voor de gevolgen van de centralisatie van
de diensten van het schap met name voor de Zundertse w.s.w. werknemers kan
hij met het voorstel instemmen.
Vervolgens wordt zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van
burgemeester en wethouders besloten.
11. Initiatiefvoorstel (met toepassing van artikel 10 van het Reglement van
orde 1987) van de raadsfraktie "Groen Zundert" inzake aansluiting bij
de gemeentelijke kredietbank.
Het bevreemdt de heer Verheiien dat het kollege niet met zijn voorstel kan
instemmen nu tijdens deze vergadering wel is ingestemd met de kostenstijging
van het Stadsgewest Breda. De aansluiting bij de gemeentelijke kredietbank
Breda (later steeds g.k.b. te noemen) kost niets. De deelnemende gemeenten
aan deze regeling zijn vol lof over de werkwijze van de bank en hebben daar
mede financieel voordeel.
De sanering of bemiddeling bij schulden is specialistenwerk, zodat de uren
van de Zundertse ambtenaren veel duurder zijn dan die van de g.k.b. Afhande
ling, regeling, sanering, kontröle en nazorg geschiedt door specialisten van
het g.k.b., steeds in overleg met de betrokken gemeente.
Hetzelfde geldt voor geldleningen voor aanschaf van duurzame gebruiksgoe
deren. Hij kan het niet eens zijn met de stelling dat de ontwikkelingen
binnen de Algemene Bijstandswet moeten worden afgewacht.
Hij meent dat de raadsleden op een verkeerd spoor zijn gezet door het be
trokken onderdeel in de brief van het kollege dat een cliënt 2% aan het
g.k.b. moet betalen. Dit is echter een reserve voor niet inbare vorde
ringen.
Cliënten zijn echter niet duurder uit en dat wordt wel door de betrokken
passage gesuggereerd. De kosten van zogenaamde passieve geldlening bij een
particuliere bank bedragen ca. 8%. Ook de g.k.b. moet leningen aangaan om
gelden te verwerven, ook moeten er administratiekosten worden gemaakt en
salarissen aan het personeel worden uitgekeerd; ook berekent de g.k.b. de
inventaris en de kosten van het gebouw. Daarbij wordt zij geadviseerd door
het NWK, een adviserend orgaan voor zogenaamde volkskredietbanken. Deze
instelling stelt steeds dat de rente van de g.k.b.'s het laagst zijn, on
danks het feit dat men 2 neemt voor dekking van risico's. Een lening bij
de g.k.b. is altijd het laagste dat door een Nederlandse bank wordt gehan
teerd. De rentestijgingen worden niet gevolgd, zodat inwoners van Zundert
bij aansluiting bij de g.k.b.-Breda kunnen profiteren van de laagste
rentestand in Nederland. De aansluiting kost niets en verplicht tot niets.
De gemeente Zundert moet deze kans niet laten liggen en zich aansluiten bij
de gk.b-Breda
De heer Roks verwijst naar het negatieve meerderheidsadvies van de betrokken
commissie. Hij merkt het volgende op
de g.k.b. berekent voor leningen tot f 2.500,-- ruim 15% rente en tot 6%
voor leningen boven de f 6000- - terwij 1 de gemeente Zundert tot
f 1.000,--, renteloos leent; daarboven bedraagt de rente 6 terwijl
naar draagkracht een aflossing van 3 jaar wordt berekend. Ook kwijt
schelding behoort tot de mogelijkheden;
de gemeente Zundert moet bij toetreding tot de g.k.b. garant staan voor
de leningen, zodat de gemeente risico's draagt
- schuldsanering -