- 8 -
de genoemde zomerhuisjes/stacaravans/woonboten/gewichten van huisvuilzak-
ken zijn standaardredakties die in een modelverordening van de Vereniging
van Nederlandse Gemeenten zijn gehanteerd; voorzover een gemeente geen
woonboten kent, zal de betrokken bepaling daarop uiteraard niet van toe
passing zijn; het is slechts van belang bij escalaties, indien blijkt dat
iemand zich per se niet aan de verordening wil houden.
de bewoners van zomerhuisjes en stacaravans op campings krijgen geen af
zonderlijke aanslag. De campinghouder krijgt naar rato van het aantal zo
merhuisjes of stacaravans een aanslag die hij dan wel weer in het staan
geld of huurprijs zal verdiskonteren.
de kosten van ophalen en afvalverwerking bedragen thans ca f 180,-- per
huishouden per jaar, zodat het noodzakelijk is geworden tenminste een
deel daarvan (nu 1/3 tot f 60,--) te heffen; later worden de kosten inte
graal doorberekend.
in stadsgewestelijk verband is de knoop om nog voor 1991 een gescheiden
inzamelingssysteem op te zetten bijna doorgehakt.
het is moeilijk te bepalen op welk moment de heffing inkomens afhankelijk
is te maken danwel na te gaan hoeveel vuilniszakken een bepaald huishou
den aanbiedt; de heffing naar rato van het aantal aangeboden huisvuilzak-
ken is dus ondoenlijk.
in regionaal verband is het gewenst ieder huishouden een gelijk bedrag
aan heffing op te leggen.
deze heffing is een onderdeel van de behandelde afvalstoffennotade
andere aspekten daaruit zullen nog aan de raad worden aangeboden; omdat
een belastingverordening per 1 januari moet ingaan, is dit onderdeel
daaruit gelicht;
de invoering en invordering van deze heffing zal uiteraard met een uitge
breide voorlichtingscampagne gepaard gaan, niet alleen via een bijsluiter
doch ook in de pers en op de kabelkrant.
degenen in het buitengebied die een container hebben zullen gelijkelijk
als iemand in de bebouwde kom die een container huurt, worden behandeld,
het is niet de bedoeling dat huishoudens én deze afvalstoffenheffing én
de reinigingsrechten betalen, doch slechts een van de twee, uiteraard
afhankelijk van de hoeveelheid van het afval.
De heer Adriaensen merkt op dat de gedachte kosten van afvalverwerking naar
verwachting minder hoog zullen zijn, omdat scheiding aan de bron en beper
king en hergebruik steeds meer op grond van gemeentelijke initiatieven in
gang vindt. Overigens zal de afvalstoffenheffing zich wel opheffen, omdat
bij scheiding, beperking en hergebruik waarschijnlijk geen afval meer be
hoeft te worden verwerkt.
De heer Damen wijst er op dat de huishoudens in feite tweemaal moeten beta
len, zij betalen via de gemeentelijke belastingen aan de kosten van de huis-
vuilophaaldienstdaar komt deze heffing nog bovenop.
Als de financiële positie van de gemeente Zundert goed is dan moeten daaruit
ook maar de hogere kosten van ophalen en verwerking van huisvuil worden be
taald. De gedachte van het kollege is duidelijk. Wordt nu een aanslag van
f 60,-- opgelegd, dan heeft men minder moeite met een verhoging naar f 120,-
-en later tot f 180,-- per jaar.
De voorzitter wijst er op dat de gemeente met de heffing aansluit op de re
gionale en landelijke streven alle huishoudens gelijkelijk voor de kosten
van afvalverwerking te laten betalen.
- Op -