- 8 - de genoemde zomerhuisjes/stacaravans/woonboten/gewichten van huisvuilzak- ken zijn standaardredakties die in een modelverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten zijn gehanteerd; voorzover een gemeente geen woonboten kent, zal de betrokken bepaling daarop uiteraard niet van toe passing zijn; het is slechts van belang bij escalaties, indien blijkt dat iemand zich per se niet aan de verordening wil houden. de bewoners van zomerhuisjes en stacaravans op campings krijgen geen af zonderlijke aanslag. De campinghouder krijgt naar rato van het aantal zo merhuisjes of stacaravans een aanslag die hij dan wel weer in het staan geld of huurprijs zal verdiskonteren. de kosten van ophalen en afvalverwerking bedragen thans ca f 180,-- per huishouden per jaar, zodat het noodzakelijk is geworden tenminste een deel daarvan (nu 1/3 tot f 60,--) te heffen; later worden de kosten inte graal doorberekend. in stadsgewestelijk verband is de knoop om nog voor 1991 een gescheiden inzamelingssysteem op te zetten bijna doorgehakt. het is moeilijk te bepalen op welk moment de heffing inkomens afhankelijk is te maken danwel na te gaan hoeveel vuilniszakken een bepaald huishou den aanbiedt; de heffing naar rato van het aantal aangeboden huisvuilzak- ken is dus ondoenlijk. in regionaal verband is het gewenst ieder huishouden een gelijk bedrag aan heffing op te leggen. deze heffing is een onderdeel van de behandelde afvalstoffennotade andere aspekten daaruit zullen nog aan de raad worden aangeboden; omdat een belastingverordening per 1 januari moet ingaan, is dit onderdeel daaruit gelicht; de invoering en invordering van deze heffing zal uiteraard met een uitge breide voorlichtingscampagne gepaard gaan, niet alleen via een bijsluiter doch ook in de pers en op de kabelkrant. degenen in het buitengebied die een container hebben zullen gelijkelijk als iemand in de bebouwde kom die een container huurt, worden behandeld, het is niet de bedoeling dat huishoudens én deze afvalstoffenheffing én de reinigingsrechten betalen, doch slechts een van de twee, uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid van het afval. De heer Adriaensen merkt op dat de gedachte kosten van afvalverwerking naar verwachting minder hoog zullen zijn, omdat scheiding aan de bron en beper king en hergebruik steeds meer op grond van gemeentelijke initiatieven in gang vindt. Overigens zal de afvalstoffenheffing zich wel opheffen, omdat bij scheiding, beperking en hergebruik waarschijnlijk geen afval meer be hoeft te worden verwerkt. De heer Damen wijst er op dat de huishoudens in feite tweemaal moeten beta len, zij betalen via de gemeentelijke belastingen aan de kosten van de huis- vuilophaaldienstdaar komt deze heffing nog bovenop. Als de financiële positie van de gemeente Zundert goed is dan moeten daaruit ook maar de hogere kosten van ophalen en verwerking van huisvuil worden be taald. De gedachte van het kollege is duidelijk. Wordt nu een aanslag van f 60,-- opgelegd, dan heeft men minder moeite met een verhoging naar f 120,- -en later tot f 180,-- per jaar. De voorzitter wijst er op dat de gemeente met de heffing aansluit op de re gionale en landelijke streven alle huishoudens gelijkelijk voor de kosten van afvalverwerking te laten betalen. - Op -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1990 | | pagina 305