- 10 - gedraaid en het te verbreden gedeelte wordt voorzien van een goede fundering met daarover asfalt. Hij verzoekt hierover met wegenaannemers te onderhande len; vaststaat voor hem dat een dergelijke benadering toch wel veel goedko per is, zodat hij op een dergelijke uitvoering aandringt. Alsdan kan ook meteen het bewuste gedeelte van de Loosbergstraat met de bestaande klinker bestrating worden geasfalteerd. Hij pleit verder voorts voor handhaving van het driehoekje bij de Loosbergstraat-Kalmthoutsebaan. Hij betwijfelt of de extra kosten van handhaving van het driehoekje en as faltering daarvan f 23.000,-- extra kost. Overigens kan hij met de handha ving hiervan instemmen en pleit ervoor dat extra gelden daarvoor beschikbaar worden gesteld doch niet de begrote f 23.000,--. Ook de heer Arnouts pleit voor handhaving van het driehoekje. Hij vraagt naar het verschil in kosten tussen de voorgestelde reconstructie en die van het draaien van asfalt over de bestaande klinkerbestrating. Met verbreding tot 4 m kan hij overigens instemmen. De heer Nelemans reageert als volgt - het is technisch niet verantwoord asfalt over de bestaande verharding te draaien, omdat bij de verharding van de naastgelegen bermen gemakkelijk scheurvorming in het asfalt optreedt; de klinkers zijn op diverse plaatsen te ver uit elkaar gedreven zodat extra maatregelen zouden moeten worden getroffen; - daarom ook is de gevraagde berekening niet gemaakt; - het gedeelte dat nog niet in deze reconstructie is betrokken wordt meege nomen bij de reconstructie van de Loosbergstraat, omdat dit gedeelte nog goed is - bij een goede fietsroute hoort een goed optimaal wegdek; - het is verkeersgevaarlijk wanneer het driehoekje blijft gehandhaafd, zodat wordt vastgehouden aan één t-aansluiting Loosbergstraat-Kalmthoutsebaan; - de voorgestelde wegverbreding tot meer dan 4 m brengt teveel extra kosten met zich mee, terwijl een te brede weg uitnodigt tot een te hoge snelheid; een fietsmarkering brengt geen veiligheid voor de fietsers met zich mee. Hij handhaaft het collegevoorstel en stelt voor indien tot handhaving van het driehoekje wordt besloten het tweede gedeelte niet in asfalt uit te voe ren doch de klinkerbestrating te handhaven. De heer Adriaensen meent dat de verkeersveiligheid niet zo aan de orde is, omdat de verkeersintensiteit van de Kalmthoutsebaan niet hoog is. Hij ver zoekt daarom aan de door hem genoemde aspecten van handhaving van het drie hoekje meer aandacht te besteden. De heer S. Jochems onderstreept de noodzaak van de reconstructie van weg omdat deze geen goede fundering meer heeft. Hij ondersteunt het collegevoor stel Mede gelet op het antwoord van de wethouder ondersteunt de heer C. Verheiien het collegevoorstel omdat dit verkeerstechnisch het meest verantwoord is De heer Mariinissen vindt de mededeling dat een andere uitvoering verkeers technisch niet verantwoord is, onvoldoende onderbouwd, temeer omdat de weg in het algemeen nog in redelijke staat is, en slechts op enkele punten slecht is te noemen. Dus kan volgens hem met een juiste aanpak bij de recon structie veel geld worden bespaard. Hij kan het voorstel niet steunen. De heer Arnouts vindt het een kostbare zaak worden indien de handhaving van het driehoekje nog f 23.000,-- extra kost. Op -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1990 | | pagina 27