ALGEMENE BESCHOUWINGEN 1991 - WEKKNEMERSBELANGEN
-24-
De aanleg van de Meirseweg, als verbinding net Bazeldonk, is een
goede zaak. Werknemersbeiangen betreurt echter nog steeds het feit
dat er niet gezocht is naar een trace ons de bochten ter hoogte van de
nieuwe discotheek "Baroeci" te omzeilen. Reeds nu is het duidelijk
dat door de grote aantallen geparkeerde auto's langs de straatkant,
gevaarlijke situaties aan de orde van de dag zijn.
We willen graag nadere informatie over de f 300.000 aan meerkosten,
welke verband schijnen te houden met de grondaankopen. Ook willen we
nadere informatie over de stand van zaken ten aanzien van de
grondaankopen, waarbij we o.a. graag willen weten of er inderdaad een
woning meer moet worden aangekocht dan oorspronkelijk m de plannen
was opgenomen
Wat ons verder ook stoort, is dat na de overhaaste beslissing die
vorig jaar moest worden genomen om de weg over te nemen, er nu op het
laatste nippertje weer moet worden gehandeld om aan het plan te
beginnen, teneinde de provinciale subsidie niet te missen.
Het feit dat de Stuyvesandseweg niet langer wordt gehandhaafd als
ontsluiting van Klein-Zundert richting Breda, is voor onze fractie
acceptabel als daartegenover slagvaardig wordt begonnen met de aanleg
van een ontsluiting van Klein-Zundert in de richting van de Hofdreef,
zoals ook de structuurschets voorstelt.
Overigens is de toestand van de Stuyvesandseweg dermate slecht dat
verbetering geen jarenlang uitstel meer gedoogt.
Graag willen we weten hoe uiteindelijk de problemen m.b.t. de
betonverharding in de Palmbosstraat zijn of worden opgelost, terwijl
we benieuwd zijn naar de visie die dit college heeft ten aanzien van
betonverhardingen. We hopen dat de tegenvallende ervaring met <^eEC
ene straat niet maatgevend zullen blijken te zijn voor die visie. Op
vele andere plaatsen bevalt beton uitstekend, terwijl we U inmiddels
wellicht de voordelen niet meer hoeven uit te leggen.
Wij stemmen in met Dw voornemen om bij de BBA aan te dringen op een
ontsluiting van Klein-Zundert door het Openbaar Vervoer. Waar de
overheid mensen wil stimuleren om meer met het Openbaar Vervoer te
reizen, zouden de vervoersmaatschappijen daar wat adequater op in
A kunnen spelen. Eventueel zou een financiële bijdrage van de gemeente
in de kosten van deze ontsluiting bij kunnen dragen aan een
versnelling om tot een dergelijkebusverbinding te komen. In dat kader
willen we ook nog eens wijzen op de naar onze mening te geringe
frekwentie van het Openbare Vervoer naar Wernhout. Van haar kant zou
de gemeente bij het aanleggen van straten en het inrichten van wijken
rekening kunnen houden met de onbelemmerde doorgang voor bussen.
Daarmee kunnen mogelijke verdere problemen ten aanzien van de
haalbaarheid van Openbaar Vervoer worden voorkomen.
Is er zicht op wanneer de verlichting van de Rucphenseweg nu
eindelijk eens zal gaan branden. Wellicht zou druk op de provincie
kunnen bijdragen om te zorgen dat deze verlichting, nu de winter
eraan komt, snel effectief wordt.