- 9 -
Het argument van slagvaardig handelen wordt niet verder beargumenteerd. Alle
zaken bij een rekonstruktie kunnen tevoren uitvoerig worden onderzocht, zo
dat ook tevens de raad een advies van de verkeerscommissie kan laten meewe
gen. In die commissie moeten overigens alle belangengroeperingen vertegen
woordigd zijn, zodat een lid van de vervoersbond aan de commissie moet wor
den toegevoegd. Niet een schoolbestuur doch onderwijzers zelf hadden voor
zittingname in de commissie moeten worden uitgenodigd, zo meent hij tot slot
van zijn reaktie.
De heer Mariinissen herhaalt de argumenten van zijn fraktie in de betrokken
commissievergadering nldat
slagvaardig handelen slechts kan worden bereikt door opheffing van de
commissie in plaats van nog meer commissies in te stellen.
de verantwoordelijkheid voor verkeersmaatregelen bij de gemeenteraad moet
blijven.
tal van zaken bij verkeer- en wegrekonstruktie in het verleden beter
hadden moeten worden gekoördineerd zodat zij later niet behoefden te
worden gekorrigeerd.
in het coalitie-akkoord is vermeld dat de verkeerscommissie via het model
van de gemeente Rucphen zou moeten funktioneren; in deze gemeente behan
delt echter de commissie Openbare Werken de verkeersmaatregelen bij en
van wegrekonstruktiesterwijl slechts de verkeerscommissie incidentele
verkeersmaatregelen behandelt.
alle doelgroepen in het verkeer in de verkeerscommissie zitting moeten
hebben, niet slechts specifieke zoals het onderwijs, waarbij overigens
Achtmaal is vergeten.
Op grond van bovengenoemde argumenten is hij tegen het voorstel.
De heer Nelemans meent dat verkeersmaatregelen zich aan de politieke dis-
kussie zouden moeten onttrekken. Het is overigens daarbij zo dat de instel
ling van een verkeerscommissie en de delegatie van verkeersmaatregelen al
eerder nog vóór het coalitieaccoord in de commissie Openbare Werken is
behandeld.
De heer van der Kloot reageert als volgt:
indien bij wegrekonstrukties verkeersmaatregelen zijn betrokken wordt het
advies van de verkeerscommissie in de advisering door de commissie
Openbare Werken betrokken;
de raad moet zich niet bezig houden met kleine details zoals plaatsing
van verkeersborden; een slagvaardig beleid staat voorop;
slechts doelgroepen van de zogenaamde zwakkere weggebruikers zijn uitge
nodigd om zitting te nemen in de verkeerscommissie; het is overigens aan
de schoolbesturen zelf over gelaten op welke wijze het verzoek wordt af
gehandeld en wie (een lid of onderwijzer) tot lid van de commissie wordt
voorgedragen
indien specifieke zaken in het geding zijn kan de verkeerscommissie zich
ad hoe door vertegenwoordigers van bepaalde doelgroepen zoals b.v.
chauffeurs laten adviseren.
Hoewel hij sommige uitgangspunten kan ondersteunen meent de heer Verheiien
dat de verkeerscommissie met vertegenwoordigers van diverse verkeersdeel
nemers zou worden uitgebreid. Hij handhaaft zijn eerdere argumenten om tegen
het voorstel te stemmen.
De -