- 9 - Het argument van slagvaardig handelen wordt niet verder beargumenteerd. Alle zaken bij een rekonstruktie kunnen tevoren uitvoerig worden onderzocht, zo dat ook tevens de raad een advies van de verkeerscommissie kan laten meewe gen. In die commissie moeten overigens alle belangengroeperingen vertegen woordigd zijn, zodat een lid van de vervoersbond aan de commissie moet wor den toegevoegd. Niet een schoolbestuur doch onderwijzers zelf hadden voor zittingname in de commissie moeten worden uitgenodigd, zo meent hij tot slot van zijn reaktie. De heer Mariinissen herhaalt de argumenten van zijn fraktie in de betrokken commissievergadering nldat slagvaardig handelen slechts kan worden bereikt door opheffing van de commissie in plaats van nog meer commissies in te stellen. de verantwoordelijkheid voor verkeersmaatregelen bij de gemeenteraad moet blijven. tal van zaken bij verkeer- en wegrekonstruktie in het verleden beter hadden moeten worden gekoördineerd zodat zij later niet behoefden te worden gekorrigeerd. in het coalitie-akkoord is vermeld dat de verkeerscommissie via het model van de gemeente Rucphen zou moeten funktioneren; in deze gemeente behan delt echter de commissie Openbare Werken de verkeersmaatregelen bij en van wegrekonstruktiesterwijl slechts de verkeerscommissie incidentele verkeersmaatregelen behandelt. alle doelgroepen in het verkeer in de verkeerscommissie zitting moeten hebben, niet slechts specifieke zoals het onderwijs, waarbij overigens Achtmaal is vergeten. Op grond van bovengenoemde argumenten is hij tegen het voorstel. De heer Nelemans meent dat verkeersmaatregelen zich aan de politieke dis- kussie zouden moeten onttrekken. Het is overigens daarbij zo dat de instel ling van een verkeerscommissie en de delegatie van verkeersmaatregelen al eerder nog vóór het coalitieaccoord in de commissie Openbare Werken is behandeld. De heer van der Kloot reageert als volgt: indien bij wegrekonstrukties verkeersmaatregelen zijn betrokken wordt het advies van de verkeerscommissie in de advisering door de commissie Openbare Werken betrokken; de raad moet zich niet bezig houden met kleine details zoals plaatsing van verkeersborden; een slagvaardig beleid staat voorop; slechts doelgroepen van de zogenaamde zwakkere weggebruikers zijn uitge nodigd om zitting te nemen in de verkeerscommissie; het is overigens aan de schoolbesturen zelf over gelaten op welke wijze het verzoek wordt af gehandeld en wie (een lid of onderwijzer) tot lid van de commissie wordt voorgedragen indien specifieke zaken in het geding zijn kan de verkeerscommissie zich ad hoe door vertegenwoordigers van bepaalde doelgroepen zoals b.v. chauffeurs laten adviseren. Hoewel hij sommige uitgangspunten kan ondersteunen meent de heer Verheiien dat de verkeerscommissie met vertegenwoordigers van diverse verkeersdeel nemers zou worden uitgebreid. Hij handhaaft zijn eerdere argumenten om tegen het voorstel te stemmen. De -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1990 | | pagina 138