- 9 -
'tegen' stemmen de heren Adriaensen, Damen, S. Jochems, Laurijssen,
Marijnissen, A. Verheijen en mevrouw Voeten.
De voorzitter konstateert daarop dat het kollegevoorstel met 8 stemmen
'voor' en 7 stemmen 'tegen' is aangenomen.
7. VOORSTEL TOT HET IN EIGENDOM OVERNEMEN VAN DE MEIRSEWEG VAN DE PROVINCIE
NOORD-BRABANT ALSMEDE TOT RECONSTRUCTIE VAN DEZE WEG.
De heer S. Jochems kan het voorstel geheel ondersteunen temeer omdat de
Meirseweg in tegenstelling tot eerdere plannen op korte termijn kan worden
gerekonstrueerd en wel zodanig dat het een gelijkwaardige weg als de
Rucphenseweg wordt.
Op de vraag van de heer Roks of de bepaling dat de gronden die voor ontei
gening in aanmerking komen indien niet langs minnelijke weg tot overeen
stemming kan worden gekomen ook wordt gebruikt, antwoordt de voorzitter dat
zulks zeer wel mogelijk is.
De heer Roks heeft hiertegen grote bezwaren; eerst moet volgens hem maar met
betrokkenen via minnelijk overleg tot overeenstemming worden gekomen.
De voorzitter merkt op dat zulks juist de bedoeling is. De onteigenings-
clausule is slechts opgenomen voor het geval dat geen overeenstemming wordt
bereikt. Nu wordt een formele basis gegeven; daarvan behoeft waarschijnlijk
zoals bij de Rucphenseweg, in het geheel geen gebruik te worden gemaakt.
De ambtenaren van de Provinciale Waterstaat die de grond aankopen verzor
gen en optreden als adviseur namens de gemeente, zijn zeer deskundig in het
voeren van onderhandelingen.
De heer Arnouts vraagt naar de aansluiting van de fietspaden op die van de
aanwezige op het Belgische tracé. Deze fietspaden zijn immers smaller, ter
wijl op de grens met België ook nog een brug ligt. Hij verzoekt voorts het
tracé bij het pand Meirseweg 44 van de heer Werksma iets verder weg te
leggen.
De heer Adriaensen verwijst naar de opmerkingen van zijn fraktie in de be
trokken kommissievergadering, waarbij duidelijk is gesteld dat geld niet
alleen gelukkig maakt, omdat alles in breder verband moet worden beoordeeld.
Hij verwijst naar het beplantingsplan, beschrijving van knelpunten, veilig
heid, verkeersintensiteit en inspraak. Dit laatste is nog niet geregeld. Het
is immers een belangrijke ontwikkeling voor de noord-oost hoek van de ge
meente; daarbij past geen nieuw tracé zoals de fraktie Werknemersbelangen
heeft voorgesteld; ook wordt de Meirseweg na 1992 geen belangrijke toevoers-
weg. De fietspaden moeten volgens hem in het landschap ingepast worden gelet
op de veiligheids- en milieuhygiënische aspekten. Hij vraagt naar de nako
ming van de in verband daarmede gedane toezeggingen. In principe kan hij het
voorstel steunen.
De heer C. Verheijen kan gelet op de beantwoording tot tevredenheid van de
gestelde vragen tijdens de betrokken kommissievergadering het voorstel
steunen. Ook hij dringt aan op het voeren van overleg met de bewoners en op
inspraak. Er komt immers een belangrijke verbinding met de transportzone
naar Meir en Hazeldonk gereed. Hij vraagt naar de plannen van de Meirseweg
voor het gedeelte binnen de bebouwde kom.
- Mevrouw -