18 Resumerend stellen wij voor over te gaan tot het starten van een experiment onder navolgende voorwaarden a. tijdelijke intrekking van art. 49 van de A.P.V. Wij adivseren daarbij dringend aan de horeca-ondernemers een maximale openingstijd tot 04.00 uur in acht te nemen. Tevens adviseren wij die tijd te hanteren enkel gedurende weekends, erkende feestdagen en bij erkende plaatselijke evene menten. Zij dienen hun verantwoordelijkheid te dragen. b. het experiment duurt maximaal 6 maanden; c. gedurende het nemen van de proef dient maandelijks overleg plaats te vinden tussen gemeente, politie en horeca afd. Zundert; d. bij de evaluatie van het experiment na 6 maanden dienen ook de ervaringen van omwonenden meegewogen te worden; een mogelijkheid om dit op een ver antwoorde manier te doen is een enquête gedurende de proefperiode. De heer C. Verheiien stelt het volgende DPZ heeft zich bij het onderwerp "vrije sluitingstijden" steeds op het standpunt gesteld, dat vrije sluitingstijden recht doen aan het gegeven dat er een andere uitgaanscultuur is ontstaan. De behoefte van het publiek is gewijzigd door een aantal maatschappelijke ontwikkelingen. Wij vinden dus dat de huidige tijden niet meer aansluiten bij de tijden waarop de mensen, vooral jongeren en jong-volwassenen, tegenwoordig uit gaan. De eigen verantwoordelijkheid van bezoekers en horeca wordt naar onze mening door verruiming van de openingstijden gestimuleerd. Zeker omdat er momenteel geen sprake is van een situatie waarbij de openbare orde in onze gemeente wordt verstoord, zijn wij ervan overtuigd, dat uitvoe ring van vrije sluitingstijden nauwelijks negatieve effecten met zich mee zal brengen. Mocht dit wel gebeuren dan hebt u voorzitter, als burgemees ter, de instrumenten om daar tegen op te treden. Wel zijn wij voorstander van een proefperiode van een jaar, waarna de regeling geëvalueerd moet wor den. Wij verwachten m.n. gelet op ervaringen in andere gemeenten, dat die evaluatie zeker positief zal uitvallen. De proefperiode moet zeker door de horeca-ondernemers benut worden om deze zwaardere eigen verantwoordelijkheid waar te maken. Voor DPZ gaat het dus niet primair om de belangen van de horeca, maar meer om de regelgeving aan te passen aan de behoeften van een groot deel van onze inwoners Wij denken ook niet, dat de trek naar België door deze maatregel beëindigd wordt. Wel is voor ons duidelijk, dat bij een goed horeca-aanbod de trek naar België zal verminderen, met alle voordelen vandien. De sluitingstijden afstemmen op de Belgische praktijk, lijkt ons voor Zundert als grensgemeente een goede zaak. Dat we daarmee tevens bezoekers trekken uit de andere omliggende gemeenten hoeft naar onze mening op voorhand geen probleem te zijn. Het zuigkracht effect, zoals u dat noemt, hoeft niet persé te betekenen, dat er van meer vandalisme, drankmisbruik e.d. sprake zal zijn. Op andere terreinen wilt u Zundert promoten, zelfs het kleinschalig toerisme bevorderen c.q. wilt u be vorderen dat velen Zundert bezoeken. Nee wij vinden het voorbarig dat u nu reeds rept van alcoholtoerismeBovendien is DPZ zeker voorstander van regelmatige alcoholcontroles. Tenslotte

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1989 | | pagina 20