18
Resumerend stellen wij voor over te gaan tot het starten van een experiment
onder navolgende voorwaarden
a. tijdelijke intrekking van art. 49 van de A.P.V. Wij adivseren daarbij
dringend aan de horeca-ondernemers een maximale openingstijd tot 04.00
uur in acht te nemen. Tevens adviseren wij die tijd te hanteren enkel
gedurende weekends, erkende feestdagen en bij erkende plaatselijke evene
menten. Zij dienen hun verantwoordelijkheid te dragen.
b. het experiment duurt maximaal 6 maanden;
c. gedurende het nemen van de proef dient maandelijks overleg plaats te
vinden tussen gemeente, politie en horeca afd. Zundert;
d. bij de evaluatie van het experiment na 6 maanden dienen ook de ervaringen
van omwonenden meegewogen te worden; een mogelijkheid om dit op een ver
antwoorde manier te doen is een enquête gedurende de proefperiode.
De heer C. Verheiien stelt het volgende
DPZ heeft zich bij het onderwerp "vrije sluitingstijden" steeds op het
standpunt gesteld, dat vrije sluitingstijden recht doen aan
het gegeven dat er een andere uitgaanscultuur is ontstaan. De behoefte van
het publiek is gewijzigd door een aantal maatschappelijke ontwikkelingen.
Wij vinden dus dat de huidige tijden niet meer aansluiten bij de tijden
waarop de mensen, vooral jongeren en jong-volwassenen, tegenwoordig uit
gaan.
De eigen verantwoordelijkheid van bezoekers en horeca wordt naar onze mening
door verruiming van de openingstijden gestimuleerd.
Zeker omdat er momenteel geen sprake is van een situatie waarbij de openbare
orde in onze gemeente wordt verstoord, zijn wij ervan overtuigd, dat uitvoe
ring van vrije sluitingstijden nauwelijks negatieve effecten met zich mee
zal brengen. Mocht dit wel gebeuren dan hebt u voorzitter, als burgemees
ter, de instrumenten om daar tegen op te treden. Wel zijn wij voorstander
van een proefperiode van een jaar, waarna de regeling geëvalueerd moet wor
den. Wij verwachten m.n. gelet op ervaringen in andere gemeenten, dat die
evaluatie zeker positief zal uitvallen. De proefperiode moet zeker door de
horeca-ondernemers benut worden om deze zwaardere eigen verantwoordelijkheid
waar te maken.
Voor DPZ gaat het dus niet primair om de belangen van de horeca, maar meer
om de regelgeving aan te passen aan de behoeften van een groot deel van onze
inwoners
Wij denken ook niet, dat de trek naar België door deze maatregel beëindigd
wordt. Wel is voor ons duidelijk, dat bij een goed horeca-aanbod de trek
naar België zal verminderen, met alle voordelen vandien. De sluitingstijden
afstemmen op de Belgische praktijk, lijkt ons voor Zundert als grensgemeente
een goede zaak.
Dat we daarmee tevens bezoekers trekken uit de andere omliggende gemeenten
hoeft naar onze mening op voorhand geen probleem te zijn. Het zuigkracht
effect, zoals u dat noemt, hoeft niet persé te betekenen, dat er van meer
vandalisme, drankmisbruik e.d. sprake zal zijn. Op andere terreinen wilt u
Zundert promoten, zelfs het kleinschalig toerisme bevorderen c.q. wilt u be
vorderen dat velen Zundert bezoeken. Nee wij vinden het voorbarig dat u nu
reeds rept van alcoholtoerismeBovendien is DPZ zeker voorstander van
regelmatige alcoholcontroles.
Tenslotte