ALGEMENE BESCHOUWINGEN 1990 WERKNEMERBBELANGEN.
-8-
Gverigens zijn wij zeer benieuwd naar de hoogte van de provinciale
bijdrage bij overname van de bestaande weg. U zult het ons niet
kwalijk nemen dat onze verwachtingen dienaangaande, gezien de ervaring
die we in de afgelopen jaren hebben opgedaan, niet al te hoog
gespannen zijn.
Ondanks de minder goede ervaringen met de betonverharding op de
Palmbosstraat pleiten wij ervoor dat ook in de komende reconstructies
het gebruik van beton als verhardingsmateriaal overwogen wordt.
Met verbazing hebben we moeten constateren dat de prioriteiten bij de
reconstructie van wegen blijkbaar heel anders is geworden in
vergelijking tot wat vorig jaar in de meerjarenraming werd aangegeven.
Met name het opschuiven van de Stuyvesandseweg wekt verbazing. Ook
het opschuiven van de plannen tot reconstructie van de kom van
Klein-Zundert worden opgeschoven en wel tot 1993. Dat lijkt niet reel.
Voorts vinden we dat bij verbetering van de Kalmthoutsebaan ook de
Loosbergstraat moet worden betrokken.
We missen verder fietspadenplannen, maar komen daarop verderop terug.
Voor wat betreft de straatverlichting vragen we ons af wat de invloed
is die de verlichting van de Rucphenseweg heeft op de in de begroting
opgenomen plannen.
ECONOMISCHE ZAKEN
Nu de assortimentstuin in uitvoering is, en de gemeentelijke inbreng
v.w.b. de raad een gepasseerd station is, vragen we ons af wat
bedoeld met de zinssnede dat structurele verbeteringen in de
boomkwekerij zullen worden ondersteund. Gaarne een wat concretere
toelichting.
Wij herinneren ons uit de toelichting op het te realiseren beleid
zoals dat bij het begin van deze raadsperiode werd verwoord, dat ook
de rol van de transportbedrijven bij de afzet van
boomkwekerij-produkten een van de speerpunten zou zijn. Hoe staat het
met de plannen in die richting
Veel plannen, onderzoeken, stichtingen e.d. op het gebied van
toerisme. Maar wanneer kunnen we concrete zaken gaan verwachten
Wanneer Zundert werkelijk iets wil gaan betekenen op het gebied van
toerisme, dan zal er fors geinvesteerd moeten worden. In de afgelopen
3 jaren zijn er veel woorden over vuil gemaakt, maar daar is het dan
ook wel grotendeels bij gebleven.
Datzelfde geldt in feite wanneer we praten over de aanleg van
fietspaden. U geeft duidelijk aan dat allerlei overleg uiteindelijk
niets concreets oplevert. Daarmee is onnodig veel tijd verloren
gegaan. Daarom vinden we dat nu het moment gekomen is om tot actie
over te gaan en zelf de fietspaden aan te gaan pakken. Prioriteit
heeft voor Werknemersbeiangen daarbij een goed fietspad langs de
Roosendaalsebaanomdat daar de veiligheid van fietsende kinderen mee
gebaat is. Gaarne zien wij een raadsvoorstel in de komende maanden
tegemoet
Gok andere fietspaden moeten aangepakt worden. Daarbij gaat het ons
"iet alleen om de aanleg van nieuwe fietspaden, maar ook om onderhoud
van bestaande fietspaden, zoals bijv. het fietspad langs de Prof. v.d.
Hoevenstraat. Als de reconstructie van deze straat daadwerkelijk wordt
uitgesteld tot 1995, dan pleiten wij ervoor om het fietspad in 1990 te
reconstrueren en daarbij een dicht verhardingsmateriaal te gebruiken,